boobietrap 0 Postad 2 Oktober , 2006 Hej Jag har en Ryds 510 GT. När båten står still så lutar båten åt det håll där styrenheten sitter (alltså båten står snett.. Öhh svårt att förklara) Jag tycker den lutar ganska ordentligt, altså mer än vad tyngden som styrutrustningen orsakar. Är det vanligt förekommande eller kan det ha kommit in vatten på något sätt ? Tackar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 2 Oktober , 2006 Spontant, nej. Det bör inte luta så pass. Jag har en betydligt mindre båt som är sidkänsligare och den står rakt upp. Kan Du för skoj skull ställa något på andra sidan och se hur mycket vikt det är som ligger fel. Om Du har vatten i båten så borde det också lägga sig rakt och fungera som en köl och då borde Du hellre märka att den beter sig konstigt ute på sjön, när Du kör. Kan Du på något vis se under golvet, finns det någon plugg eller likn? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 2 Oktober , 2006 Hej! På vilken sida har du monterat batteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 2 Oktober , 2006 Förlåt om jag är dum, men, står utombordaren rakt? Om du har max-roder åt ena hållet så tynger ju motorn ner på den sida du styr åt. Eller så är det kanske många bäckar små som gör att båten lutar. Batteri, Styrpulpet m.m., Ankare, Soppatank, Reservdunk, Verktygslåda, Blyfyllda fendrar o.s.v. som står på samma sida. (???) /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 2 Oktober , 2006 Har du haft problem med vatten i skrovet? Det borde ju ligga i mitten, men det hander att glasfibern suger upp vatten och da kan det bli tungt, pa fel stallen. Annars ar val det basta bara att tomma baten vid bryggen pa i princip allting (aven motor). Lutar den fortfarande sa ar det antingen ett tillverkningsfel (det hander...) eller sa just vatten i glasfibern, eller i skrovet i nagon gomd tank pa ena sidan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boobietrap 0 Postad 3 Oktober , 2006 Hej, tack för alla svar. Motorn står rakt, batteriet är monterat på samma sida som det lutar åt, ska testa att demontera batteriet och kanske montera det på andra sidan om möjligt. Men det får bli nästa års projekt för nu har jag tagit upp båten. Tack igen. /T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 28 December , 2006 Jag har vid några tillfällen råkat ut för vatteninträngning i skumfyllda tofter på just Ryds. Jag vet inte hur just 510 ser ut, men om den påminner om 490 så har den ett inplastat skumblock på vardera sidan och i akter. Detta skum skall inte enligt fabrikanten suga vatten vilket är mycket fel. Dessa skumblock kan suga i sig duktigt med vatten. detta skum måste då avlägsnas. Möjligt är att ryds har lösa block att sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser