Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
El_jimbo

Får inte i oljan!

Rekommendera Poster

Hej alla.

Köpte båt i våras och har haft en underbar sommar och nu är den då upptagen. Har med stor framgång använt mig av det här forumet för att få tips och idéer, men nu har jag gått bet.

Skulle byta drevolja i helgen och har köpt tuber med ny olja. Oljan skall som bekant tryckas i underifrån, men här får jag bekymmer.

Jag har motorn i nertiltat läge och har tömt all olja genom att först lossa nedre skruven och sedan den övre. Tömningen gick superfint, men, när jag sedan skall fylla drevet igen så vill ju oljan bara rinna ut samma väg som jag försöker trycka in den.

Hur gör man egentligen? Finns det något specialverktyg som man kopplar in och sluter helt tätt, eller är det så att en halv tub skall rinna på backen (förutsätter att det inte är så).

Har en Yamaha 2-takt 60 hk, är det någon som vet hur mycket olja det skall vara i den?

Jag är ytterst tacksam för alla tips och idéer.

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk till din marina och köp en pump, med tillhörande nippel som skruvas in i oljehålet. Sen köper du oljan på liter-flaska.

Du sparar snart in kostnaden för pumpen, dels är oljan i liter-flaska billigare, sen slipper du få hälften av oljan på marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du tryckt i din tub, hål kvar flaskan och sätt i och skruva fast avluftningsskruven och därefter ta bort flaskan och täpp snabbt för med bottenpluggen skruva tillbaka den.

Behöver du fylla mer, byt snabbt till nästa flaska och släpp på avluftningsskruven och fyll på mer tills du är nöjd......skruva åter fast avluftningsskruven och därefter ta bort flaskan och täpp snabbt för med bottenpluggen skruva tillbaka den.

Blir inte många droppar spill på det sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns som sagt specialverktyg. Annars är det snabbt fingerarbete som gäller. Att skruva i övre luftningsskruven innan man tar bort tuben nertill är ett bra tips. Detta ÄR ett kladdigt arbete, går inte att komma ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag läser din fråga funderade jag på om du kanske skruvade i bottenpluggen och försöker fylla uppifrån från avluftningsskruven. Du måste trycka in i från botten.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtidigt som avluftningspluggen är av förstås / Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju, som alla andra, fått lära mig att man alltid fyller på oljan nerifrån. Vad jag däremot aldrig fatta är varför. Någon som har ett bra svar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att fylla uppifrån. Luften måste få komma ut där uppe så att oljan kan tryckas in.

Det har också trådskaparen vetskap om. Han skriver: Oljan skall som bekant tryckas i underifrån, men här får jag bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man fylla uppifrån.

Om inte tuben tätar bra mot hålet därnere vilket den måste göra så passar det att fylla uppifrån, då den inte tätar, vilket den inte får göra.

Jag tycker för egen del att det fungerar bättre att fylla uppifrån. Mindre stök och oljetuben behöver inte täta. Man kan med fördel använda en oljekanna och slipper dyra plasttuber.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Yamaha hade tre identiskt lika pluggar. Oil, Wash och Vent. Det är inte möjligen så att en av de pluggar du lossat är märkt Wash?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall skruva in tubpipen i hålet, då tätar den ok. Av det följer att du skall skära av pipen så att den i spetsen är lagomt stor att skruva in i hålet. Framgår inte om du gjort detta, så jag tar mig friheten att påpeka det.

Men det blir kladd ändå när man skall taga bort tuben. Skruva i övre skruven och en snabb tumme i nedre hålet är som sagt det man kan göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kan hända att drevoljan inte klarar vanliga hypoid krav och därför skummar lätt om luftbubblor finns när den utsätts för tryck.  Men detta är bara en vild gissning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...