Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
CalleD

Stockholm-Västerås sjövägen?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska inom kort köra mitt nyförvärv, en snipa, från Kungsholmen i Stockholm till Västerås. Har räknat i kortet att det är ungefär 55-60NM. Jag har tänkt att köra non-stop i 6-7knop och behöver inte tanka eller proviantera. Är det någon som har erfarenheter av lederna i mälaren? Vilken väg är snabbast? Jag tycker det ser närmast ut, att gå via stallarholmen och Strängnäs. Är någon annan väg lämpligare? (Jag har ett djupgående på 0,7m)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stanna till vid Stallarholmensvärdhus , mat och en flaska vin  !!

Hur trevligt som helst .

 

 

// trevlig tur JSR

post-11345-1394234806,9112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Bara din båt inte är högre än 2,8meter så går den vägen bra, Tosteröbron i Strängnäs går inte att öppna men har en segelfri hjöd på 2,8meter. Gick den vägen i våras när jag seglade hem min båt från Nynäshamn till Västerås, lätt navigerat och inga svårigheter på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va bra att få veta hur det ligger till med bron. Tror att jag skall kunna ta mig under på höjden med någon decimeter tillgodo! Det är väl bara att pröva sig fram...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan

Jag körde hem min snipa från Solna till Västerås i våras. Jag for norra leden via Hjulstabron. Det tog cirka 12 timmar inklusive Djugårdskanalen. Är du morgontrött och inte vill navigera sista biten efter fyrar finns det fina naturhamnar vid t.ex. Hallingen. God tur!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se till att starta tidigt som attan, så att jag slipper bli mörkrädd och yr av alla fyrkaraktärer. Ingen höjdare att övernatta utan värmare såhär års heller.

 

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill vara motsträvig men kan Du inte ta den på trailer ??

Ett 30km/h båtvagn går ju trots allt fortare.

Då kan Du få vägbeskrivning av mig om Du vill...2.gif\

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va resan avklarad. Det blev norra leden via Skeppsbackasundet och Hjulstabron. Trodde det skulle bli en promenad i parken, men det va riktigt skitväder med regn och 12-14m/s hela vägen, och på Björkfjärden fick man grov sydlig sjö rakt in i sidan. smala snipor är ju lite rulliga i sidsjö, så det blev verkligen en utprovning av båtens sjöegenskaper. 11 timmar tog det när man marschade 5,5 knop från Karlbergs slott till Lögarängen.

Kan verkligen rekomendera mälaren den här tiden på året, kanonfint! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på hur mycket soppa Du har gjort av med?

 

//Calle K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankade fullt vid Pampas i Stockholm innan avgång, och fick i 21,4 liter igår kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herrejösses...

Det är vad jag nästan gör av med på en riktigt solig dag med buskörning.

Snålbåt minsann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skattesmitare? Fick ju betala 430:- för 37liter diesel... För en gångs skull känns det som om man gjort rätt för sig och betalat skatt, eller också har damen på Pampas sjömack gjort sig en ordentlig hacka på svartdiesel... Man skulle kanske tipsa skattemyndigheten om den där sjömacken...

  smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...