Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
laban1

varvtal marschvarvtal VP2001?

Rekommendera Poster

Hej !

Vad bör man ligga på för varvtal då man går en längre

stund med motorn VP2001?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera saker som bestämmer varvtalet på motorn. Ålder, tempratur och vibrationer. Hur gammal är motorn? Jag har alltid kört äldre motorer lite lugnare. Var får du vibrationer? Vad brukar Du köra på för varv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är en 92:a tror jag alltså 15 år (huva!)

Har inte propellerdata, däremot är det inget s-drev utan har ett

stävlager och ett stödlager utanför. Vinkeln mot vågplanet är relativt stor.

Tillbaka till frågan: Vad brukar ni köra på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn ska köras med hög belastning, den är konstruerad för det. Ligg på 70 - 80% av maxvarvatlet.
Max driftsvarval är 3200 varv enligt handboken. Du ska därför ligga på 2240 - 2560 varv per minut. Notera att Du måste kunna komma upp till maxvavtal när du kör, annars har du fel propeller. Det finns folk som tror att motorn mår bäst av att köra på väldigt lög belastning, men det är förkastligt då cylinderloppen kan drabbas av sk cylinderpolering.

Vi kör vår Volvo Penta MD5 som har använts i 29 säsonger på 80% av maxvavtalet, svd 2000 varv och kan varva upp till maxvarvtalet på 2500 varv.
Du kan, om Du sköter din Volvo Penta 2001 säkert använda den många år ytterligare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns olika skolor, även inom detta område, jag föreslår att du försöker hitta ett varv där motorn låter bra och inte skapar vibrationer i registret mellan 1800-2200 varv. Det skall vara behagligt också och upptåt 2500 varv gissar jag att inte bara ljudolymen är hög

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...