rydsnisse 0 Postad 1 Oktober , 2006 Hej!Kan någon förklara varför det växer havstulpaner på akterspegel och babords skrovsida, men inget på styrbordsidan?Aktern ligger mot sydväst vid bryggan.Har det med solljuset att göra eller kan båten bredvid ha nån mysig bottenfärg som gör att tulpanerna flyr den sidan?Ligger på västkusten och målar med ``cruiser international``. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 1 Oktober , 2006 De kanske är vänstervridna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 1 Oktober , 2006 Typisk vänster orienterade tulpaner hade du bott på ostkusten hade deras läggning gjort att problemen varit på styrbordsida märks nog tydligast nu i valtider. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 1 Oktober , 2006 Det skulle kunna vara bägge de påståendena, det skulle oxå kunna vara grannens båt som har galvaniska strömmar som läcker ut i vattnet. Eller en kombination av allt. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 1 Oktober , 2006 Vilken sida har du septitömningen på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 1 Oktober , 2006 Det har med ljuset att göra samt omgivningen. Go bottenfärg på grannens kan påverka din. Hade min båt ett år, där det var djupt som attan och det året växte det inget på båten. Ett annat år så låg jag på 1.5 meters djup och ljus botten och då växte det så det knakade. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 1 Oktober , 2006 Klart att det växte mer på 1,5 meter än på djupare koncentrationen från tömningarna ger övergödnings effekter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_E 0 Postad 2 Oktober , 2006 Kanske spelar också solsida/icke solsida någon roll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 2 Oktober , 2006 Tjena! Det har definitivt med solljuset att göra! När jag ej använder båten på 1-2v så övertäcker jag mitt obehandlade drev med en säck som tar bort solljuset. Har inga problem med snäckor! Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Oktober , 2006 Jag såg ett TV-program där man undersökt betingelserna för beväxning med sjötulpaner. Om strömnigshastigheten låg över ett visst värde så kunde eländet inte fästa fast. Det kan ha inverkan hur båten ligger, strömt vatten är bra mao. Vissa delar av botten kan ligga i strömskugga t.ex bakom en köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
taras 0 Postad 2 Oktober , 2006 Alla båtar vid min brygga har mer Tulpandrabbning mot Sydost. Men allmänt så blir de bara fler å fler på sesong! Det tog 1 vecka denna sommarn så var det kört, fick man ta upp båten å skrapa rent. Om det inte är mer miljöskada att köra skrov fulla med tulpaner VS måla med bra färg tycker jag är en relavant fråga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rydsnisse 0 Postad 2 Oktober , 2006 Hej igen.Intressanta synpunkter, särskilt dom två första.Om det skulle bero på ljuset, blir det skillnad om man har vit eller svart bottenfärg,eller är det solljuset som sådant som påverkar?Ligger med 2,5m. till botten och har inget avlopp.Kul med fler ideer.Kom att tänka på att på min sydostsida hade jag inte en enda tulp. Däremot ligger där en stor båt som skuggar.Vi ska nog lösa de här så småningom,tänkte fråga killen som har hand om hamnen vilka sidor det växer på.Det borde han ha kläm på.Återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser