Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
JesperPrytz

Vintervila hardtop

Rekommendera Poster

Har en ny Yamarin 59 HT som sedan några dagar lagts till vila under en ställning (NOA) med en PVC-pressening över. Har tvättat båten och lagt på ett lager vax. Vilka mer åtgärder rekommenderas? Båten är öppen i aktern då kapellet är av. Bör ta hem batteriet? Fuktboll? Annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När jag hade HT båt förr så hade jag av kapellet också men jag drog ett lakan över sittbrunnen det sista jag gjorde så att katter och andra mindre välkommna djur inte kunde hoppa in. Hade en katt inne i båten ett år när jag hade helt öppet och den katten kissa uppe på pulpeten/instrumentbrädan... det var en del jobb att slipa och olja in den igen. Lukten tog ett tag innan den försvann också.

Batteri tar jag alltid hem över vintern och underhållsladdar.

Fuktbollar (torrbollen) är bra också.

Annat:

Har du dyvika så öppna den men ofta krävs en bred sak att skruva lös den med (skruvmejsel brukar bli för smalt och så slinter man och gör märken i kanten i dyvikans spår).

Fyll tanken helt och häll i en skvätt bränslestabiliseringsmedel.

Ha motorn nedtiltad helt så den hänger helt vertikalt så vatten kan rinna rakt ner/av.

Jag brukar skruva av propellern och förvara hemma under vintern då den är ganska dyr (fettar samtidigt in propelleraxeln med nytt vattenfast fett).

Brukar även trä på en större fryspåse som jag snittar upp i undersidan (för ventilation) över propelleraxeln så det inte kommer skräp på den.

Om du har mekanisk kabelstyrning så smörj även styrstången som går genom tiltröret. Om du har Yamaha F115 el liknande finns fettnipplar på tiltröret.

Har själv en Yamarin, 5820(58BR) med Yamaha F115. Gjorde iordning båten idag för vintervilan (har den på trailer).

Har dels Yamarin s k transportpresenning dragen över hela båten och sen en Monarflex presenning ovan på den så det blir dubbelt lager (hindrar kondens). Jag förvarar sen inomhus i lada.

Jag antar att du gjort service på motorn, bytt växelhusolja osv.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bo för många bra tips! Har satt den under en NOA-ställning med PVC-duk. Bensintanken - ska vara fylld?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...