Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
stefan__

Vinterkonservering av 4takt mercury 115hk

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vad bör man göra för att konservera motorn på rätt sätt?

Båten, vad bör göras med den inför vintern?

 

Byta olja o drevet?

Fylla bensintanken helt?

 

Någon som har erfarenhet av denna motor?

Mercury 4 takt 115 hk Årsmodell -06

 

Tack på förhand

Stefan

post-17984-1394234806,632_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kolla i handboken till motorn. Det brukar stå där hur du konserverar motorn.

Annars finns den här att ladda ner som PDF:

http://www.marinepower.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=SV&categories=UTOMBORDARE$2006$4-Taktare$

Läs kapitlen Underhåll och Förvaring i den handboken.

 

Ja, byt olja i växelhuset på hösten. Anledningen är dels att du skall se om det är vatten i oljan (töm ut gamla oljan i en glasburk så ser du bättre) och då ser du det i så fall och kan åtgärda (otät oljeplugg eller otät packbox är vanliga orsaker), dels med ny olja är risken mindre för korrosion och så är allt klart till våren ang oljan i växelhuset.

Ja, fyll bensintanken full och häll i en skvätt bränslestabiliseringsmedel.

 

Du skall byta olja i motorn samt oljefilter också på hösten. Kan vara klokt att hålla sig till Mercurys olja under garantitiden även om annan olja som uppfyller kraven kan användas.

Bränslefilter bör bytas också.

Kamrem (el kamkedja) bör kollas också så den är OK.

Ta lös propellern och fetta in propelleraxeln med vattenfast fett. Propellern kan du förvara hemma över vintern om du vill. Ny saxsprint el propellerlåsbricka sen när du monterar tillbaka propellern.

Spruta i vattenfast fett i alla fettnipplar.

Se över alla anoderna så de är OK samt har kontakt med motorgodset.

Nya tändstift (antigen nu el till våren).

Spraya motorn under kåpan med en tunn film med WD40, CRC 5-56, CRC 6-66 el liknande för korrossionsskydd.

Konververa motorns inre delar med konserveringsolja, t ex CRC motorkonservering.

Förvara motorn helt vertikalt under vintern.

Om det går så ta ur batteriet över vintern och underhållsladda hemma.

Detta är väl det viktigaste.

 

Båten:

Töm båten på alla prylar, dynor osv. Gör sen ren båten i alla utrymmen så att mögelbildning förhindras. Ställ in några torrbollar under vintern.

Ha luckor öppna för bra ventilation.

Kolla kölsvinet så det inte är vatten där som kan frysa till vintern. Sug upp i så fall. Skruva ur ev dyvika (kom ihåg att sätta tillbaka till våren). Gör ren båtens botten direkt för väntar du med det till våren kommer det att sitta fast mycket hårt och du kommer att få jobba mycket mer för att få bort smuts och beväxtning. 

Har du vindrutetorkarblad så palla under med en liten träbit så ligger inte gummit på bladet och trycker över vintern (fast man kanske bör byta torkarblad ändå till våren).

Ta av kapellet och fövara inomhus, torrt.

Om du skall ha båten vinterförvarad utomhus så kan det enklaste vara att bara bygga en A-ställning och sen en bra pressenning typ Monarflex - lite mer info här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=119669

 

Om du är helt grön på service av 4-takt så kan det vara klokt att

låta verkstad göra service i början när motorn är ny (garanti och så).

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...