Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
McRill

inom eller utombordare, hjälp att välja.

Rekommendera Poster

I min båt 5x2 meter sitter en sliten volvo b16 med ett 100 drev. Motorn måste bytas och då funderar jag så här.

Köpa en beg b20 med 250/270 drev på blocket för mellan 11 till 15 tusen, eller riva ut allt å plasta igen hålet och smälla på en utombordare. Skulle väl räcka med 50 hp kan jag tro.

Motorbudgeten ligger på max 15 papp.

Utombordaren vill jag ha på ett motorfäste på aktern för att få mer durkyta.

Hjälp mig välja, motivera varför det ena är bättre.

Båten skall byggas om till öppen styrpulpet alt en liten akterhytt

post-22522-1394234806,5819_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

varför inte lägga 1000-1500 på topprenovering, ca 1000:- på ringar och 1000:- på lager och packningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det låter bra, men jag måste nog ha en liten gubbe som gör jobbet å då springer pengarna iväg snabbt.

Någon annan ? Skillnader, fördelar o nackdelar med inom o utombordare ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du får aldrig en bracket att hålla på den båten för en 50 hk, sälj den billigt på blocket när isen lagt sig,  köparen kan ju inte komma gnällande förrän till våren och de ska fan till att komma gnällande så långt efter.

lägg sen köpeskillingen plus de 15tusen du tänkte spendera på en passande båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller med nikita skiten håller aldrig men vill du ändå behålla den varför inte vattenhjul, slakta gräsklipparen och några drivkedjor och lite bonna smide sen är allt klart.

post-22311-1394234806,7411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

antiräkans idee är inte dum, grundgåendet blir inget problem och på nöjesanläggningen chaparall har dom en som går med hydraldrift enkelt och smart sätt att få smidigt backslag till vattenhjulet och då kan man lägga motorpacketet var man vill.  ska nog rita lite på detta och se hur badankan skulle bli med denna lösning.  20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många förslag du fått om än inte så konstruktiva.

Du får nog en väldigt bak tung båt med en utombordare och om byggnad till akter hytt, sedan är stöldrisken på utombordare lite större också.

Naktdelen med inombordaren är att den skäl plats, jag hade nog valt att renovera om farten du har räcker eller byta inombordar och drev om du vill ha mer fart. Eller som någon skrev sälja båten och köpa en med utombordare från början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte spara arbete och sätta i en b16 marin ... vi har en fin och en b4b marin också! om någon är intresserad.smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...