Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
nboy

Utgående axel till 290 drev

Rekommendera Poster

Tja!

Var och monterade ner mitt drev i helgen. Jag har haft lite missljud när jag svänger och  trimmat.

 

Det verkar inte va något fel på knuten. Däremot så verkar det som om knuten har gåt emot skölden som sitter runt axeln. (se bild) Lagren måste oxå bytas till denna axel.

 

Är det någon som kan ge lite tips på hur man byter dessa lager. Skölden verkar sitta lite felvriden. Hur vrider man till det???

 

//Nike

post-20768-1394234806,4789_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har bytt mitt lager på mitt 280 drev. Ytterst sitter en packbox, innaför denna en låsring, sedan ett standard SKF lager.

 

Packboxen rycker man ut med en polygrip

 

Låsringen med en låsringstång

 

Lagret var enkelt att så ut med en hammare ett rör.

 

Jag lyfte ut motorn och tog därefter ut struten så jag kunde jobba på en bänk med att driva i och ur lagret.

 

Vet inte hur man får lossa lagret om man inte kan slå från baksidan. Skulle vara intressant att veta då jag ska byta på mitt 290 i vinter och det är jobbit att lyfta i och ur motorer hela tiden.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket!

Frågan är om man kan byta lagren utan att plocka ur motorn i ett 290 drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

inga större problem att byta lagret utan att ta ut motorn. men du kan behöva en slaghammare typ sån som jag gjort själv. finns säkert att köpa hos drevia kolla med dom.kolla denna länk oxå här finns massa bra tipps

http://ockelbo.plars.org/

 

MVH Laxen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter bra tack för tipsen. Skall bygga ett sådant verktyg du har gjort. Klämmer bara hylsa runt axeln eller har du gjort någon låsfunktion som man inte ser.

Kunde du även få dit packboxen på insidan?

 

Mvh Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har kört för länge med trasigt lager i struten så har även det lilla lagret i vevaxeln på motorn slitits ut,  då kommer axeln att slitas i splinesen eftersom stödet inte finns i två ändar.
Så var det när jag bytte, men då gjorde jag jättejobbet att lyfta ur allt.
Tillråga på allt så hade lagret skurit i struten och vid detta tillfälle (innan kulorna krossades till smulor) så drogs lagerbanan runt mot aluminiumet vilket gjorde att det nya lagret glappade. Lagerlim var enda sättet att få fast det utan att på något sätt fräsa ur och pressa in en ny ring för att få det nya lagret att passa.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...