nboy 0 Postad 1 Oktober , 2006 Tja! Var och monterade ner mitt drev i helgen. Jag har haft lite missljud när jag svänger och trimmat. Det verkar inte va något fel på knuten. Däremot så verkar det som om knuten har gåt emot skölden som sitter runt axeln. (se bild) Lagren måste oxå bytas till denna axel. Är det någon som kan ge lite tips på hur man byter dessa lager. Skölden verkar sitta lite felvriden. Hur vrider man till det??? //Nike Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nboy 0 Postad 2 Oktober , 2006 Ingen! Vad ska jag ta mig till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 2 Oktober , 2006 Jag har bytt mitt lager på mitt 280 drev. Ytterst sitter en packbox, innaför denna en låsring, sedan ett standard SKF lager. Packboxen rycker man ut med en polygrip Låsringen med en låsringstång Lagret var enkelt att så ut med en hammare ett rör. Jag lyfte ut motorn och tog därefter ut struten så jag kunde jobba på en bänk med att driva i och ur lagret. Vet inte hur man får lossa lagret om man inte kan slå från baksidan. Skulle vara intressant att veta då jag ska byta på mitt 290 i vinter och det är jobbit att lyfta i och ur motorer hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 2 Oktober , 2006 Hej. du kan göra som jag gjorde kolla länk http://www.maringuiden.se/forum/;thread=75723&highlight=avdragare MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nboy 0 Postad 4 Oktober , 2006 Tackar så mycket! Frågan är om man kan byta lagren utan att plocka ur motorn i ett 290 drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 4 Oktober , 2006 inga större problem att byta lagret utan att ta ut motorn. men du kan behöva en slaghammare typ sån som jag gjort själv. finns säkert att köpa hos drevia kolla med dom.kolla denna länk oxå här finns massa bra tipps http://ockelbo.plars.org/ MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nboy 0 Postad 11 Oktober , 2006 Ok. Det låter bra tack för tipsen. Skall bygga ett sådant verktyg du har gjort. Klämmer bara hylsa runt axeln eller har du gjort någon låsfunktion som man inte ser. Kunde du även få dit packboxen på insidan? Mvh Nike Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 16 Oktober , 2006 Om du har kört för länge med trasigt lager i struten så har även det lilla lagret i vevaxeln på motorn slitits ut, då kommer axeln att slitas i splinesen eftersom stödet inte finns i två ändar.Så var det när jag bytte, men då gjorde jag jättejobbet att lyfta ur allt. Tillråga på allt så hade lagret skurit i struten och vid detta tillfälle (innan kulorna krossades till smulor) så drogs lagerbanan runt mot aluminiumet vilket gjorde att det nya lagret glappade. Lagerlim var enda sättet att få fast det utan att på något sätt fräsa ur och pressa in en ny ring för att få det nya lagret att passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser