Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
KillerBoo

Två (!) oljestickor på 100A-drev

Rekommendera Poster

Nu har jag kollat runt ibland alla inlägg och inte hittat nåt om mitt problem. Har fixat till båten och hoppas sjösätta imorrn, men när jag bytte drevbälg tänkte jag även byta olja. Sagt o gjort, tappade ur oljan o tänkte fylla på när... jag hittade ytterligare ett påfyllningshål! Dels sitter ett i ovankant av drevet (med oljesticka) och dels sitter det ytterligare en plugg m oljesticka c:a halvvägs ner på drevet! Ska man fylla på med samma EP-olja i båda, eller har dom samband m varann så att det räcker att fylla i det övre hålet? Tittatde i verkstadshandboken jag hittade via länk på ngt inlägg, men där ser man bara den övre stickan/påfyllningshålet. Den lägre stickan nämns inte med ett ord någonstans... Usch va tråkigt när man är nybörjare på såna här saker smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt. Den nedre stickan har jag aldrig hittat på mitt 100A-drev. Har alltid fyllt på i det övre där oljestickan sitter. Det är så det ska vara. Står i instruktionsboken m.m. Men om du har en till så... =/ konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ingen aning om det gäller inombordare men på vanliga utom bordare så finns det 2 hål vanligtvis. jag har hört att man ska fylla i det nedersta hålet iaf! // alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

Du har antagligen ett av dom första vp-100 dreven

kallas även 80-drev men är ett 100drev.

fyll 1 liter i varje hål(nedre först) och kolla av med stickan.

(går antagligen att fylla allt i övre,har ej testat)

 

Andra skillnader från nyare vp100A-drev är att det inte var

silent-shift växling utan växeln hugger i som en utombordare,

propelleraxeln hade splines som std.

 

Lycka till med sjösättning.

 

 

Kolla länken på aq80

 

Mvh

Reidar

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/outofproductionengines/gasengine/sterndrive/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farbror: Om jag demonterar proppen och konstaterar att prop.axeln är splinsad, innebär det då att jag kan vara ganska säker på att det är 80-versionen? Eller har du/ngn nå´ n uppgift om tillv.nr som jag kan kolla av mot?

 

Skulle det vara så att det är ett 80-drev, är det då något att lita på, eller bör jag byta snarast? Har fått för mig att 100-dreven är evighetsmaskiner med rätt omvårdnad. Gäller detta även för 80-modellen, eller är det nån avfälling som man helst bör sky som (plast)pesten?

Tack f hjälpen hittills

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har inte hört att dreven(vp80) skulle vara sämre eller bättre

än de nyare 100A, alla 100 drev är ju mer än 30år gamla

så det bästa råd jag kan ge är att köra så länge det håller

och när det går sönder så låt reparatören bedöma om det lönar

sig att byta till nyare drev.

 

Har faktiskt inte hört någon som har slitit ut ett 100-drev så att det inte går att reparera utan dom som byter gör det i samband med motorbyte.

(starkare motor=kraftigare drev)

 

E-postar en pdf-fil som Lars Lundblad var hygglig att lägga ut.

på den ser du även att växel-viren går rakt upp på 80-drevet

istället för snett framåt som på 100A drevet.

 

mvh

Reidar

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick inte att skicka pdf,en men sök på 100 drev

så hittar du nog Lundblads pdf-fil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okajj Farbror Reidar. Mkt tack f hjälpen. Då sätter jag balja i sjön o hoppas på det bästa. Många laxar ska landas nu när båtsäsongen BÖRJAR ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...