Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Nyborjare

VHF hur många har det ?

Rekommendera Poster

Blev erbjuden att köpa en bärbar för liten peng av en kompis som haft den i en lika liten fritidsbåt som jag, han säger att han känt sig trygg med den och att det är säkrare än att bara lita på mobilen. så är det nog.

 

Han hade till och med haft nytta av den i ett skarpt läge, fick motorhaveri i en farled när ett större kryssningsfartyg närmade sig på avstånd, anropade och fick detta stora fartyg till att om inte ända kurs så ialla fall sakta ner så pass att dom han paddla undan, vilket tog en stund i den starka strömmen.

 

Till saken, kompisen har inget VHF certifikat och får således varken äga eller använda radion om jag förstår det rätt, jag har dock inga såna planer utan har köpt en internetkurs som jag pluggar, men hur gör man när man skall avlägga provet ? det följer med en länk till en del privatpersoner, skall man bara ringa någon och köra dit, sätta sig i deras vardagrsum och göra provet under sträng översyn smiley-smile.gif\?

 

 

SEn har jag svårt att lära mig alla namn och ord för a  b c d osv .

 

Någon här som har någon erfarenhet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Visst en VHF är bättre att ha än bara en mobiltelefon då det generellt är bättre räckvidd på en VHF. Men en fast monterad VHF med en bra antenn har högre effekt och bättre räckvidd än en bärbar VHF som bara har kanske 1/5 del uteffekt jämfört med en fast monterad VHF.

 

Lite mer info finns t ex här:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Nej det har jag inte.

Där jag brukar åka (på Vänern och i injöar) klarar jag mig hyfsat med mobiltelefon (i ett vattentätt fodral förstås).

Är sällan lång ut på Vänern där mobilen inte har täckning.

 

Kanske jag skaffar en VHF om jag skaffar lite större båt nån gång.

Men i dagsläget tycker jag inte att jag behöver en VHF där jag åker med min båt.

 

Skulle jag däremot ha en båt vid havet och åka längre ut på havet skulle jag absolut skaffa en VHF.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Själv klart har jag VHF och även ett medlemskap i SSRS, att behöva utnyttja dom skarpt hoppars man ju att man slipper. Men lite assistans in till bryggan vid ett mindre motor problem blev det i sommar.

 Att alla andra båtar med VHF kan höra ett anrop över VHFen gör den överlägsen mobilen om det skulle vara något allvarligt som händer någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till saken, kompisen har inget VHF certifikat och får således varken äga eller använda radion om jag förstår det rätt

 

Om jag förstått saken rätt får man inneha en VHF, men inte använda den.

På hemsidan som boosse länkade till http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx står det;

 

Certifikat måste du ha för att få använda VHF

För att erhålla ett s.k. ”begränsat telefonicertifikat” (typ SRC) måste du avlägga ett skriftligt prov hos någon provförrättare som utsetts av NFB

 

Tillstånd måste du ha för att använda en VHF

Post-o Telestyrelsen (PTS) har hand om tillståndsgivning

 

 

Certifikatet och tillståndet bör alltid finnas ombord för att på anmodan kunna visas upp för myndighet.

 

Abonnemang måste du ha för att få tillgång till kustradions alla tjänster. Abonnemang tecknar man med Stockholmradio. Abonemanget med Stocholmradio är inte obligatoriskt för att använda VHFen.

 

Jag har en VHF som jag fick av en kompis. Den satt i hans båt när han köpte den och han hade en bättre. Jag har varken certifikat eller tillstånd men så har jag inte använd den heller - ännu.

 

På Sjöfartsverkets hemsida stod det också;

 

Stockholmradio har tagit fram en lättläst kursbok ”Lärobok för VHF-certifikat”. Med boken följer en aktuell förteckning över auktoriserade provförrättare. Läroboken beställs hos Stockholmradio kundtjänst på telefon 08-601 79 30 och kostar 100:-inkl. moms (självkostnadspris).

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.nfb.a.se/

 

I somras när jag kom fram till ön där jag skulle lägga till, så åkte mobilen i spat.  Inga andra människor i närheten.  Då var VHFen bra att ha.  Jag ropade upp Stockholm Radio som kopplade ihop mig med telefonnätet.  Ett bra sätt att lugna de där hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar , är det någon här som nyliggen gjort provet, hur skall jag komma ihåg alla dessa ? är provet svårt ? får man ha några fel ?

 

Är det vanligt att man använder och äger radio utan tillstånd, samvetsfråga men ni är ju ganska anonyma här på forumet 14.gif\

 


bokstav

 ord  bokstav ord  
A Alfa N November  
B Bravo O Oscar  
C Charlie P Papa  
D Delta Q Quebec  
E Echo R Romeo  
F Foxtrot S Sierra  
G Golf T Tango  
H Hotel U Uniform  
I India V Victor  
J Juliett W Wiskey  
K Kilo X X-ray  
L Lima Y Yankee  
M Mike Z Zulu  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Bokstavsnamnen är det bara att plugga på, det kommer ett par frågor där man ska bokstavera med dom. Men visst får man ha några fel på provet, hur många kommer jag inte ihåg trots att jag skrev provet i vintras.

 När jag gick kursen var det flera som hade haft VHF i flera år utan tillstånd och certifikat, blir ofta så när man köper en båt där det sitter en VHF redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
 
Jag gick en VHF-kurs i våras och tyckte kursen var lätt. Dock är det ibland alltför lätt att glömma bort bokstaveringen. Därför fick jag min son (Simon) att skriva ett enkelt och användarvänligt program (SeaSpeller) till telefonen som gör att man kan knappa in det ord som man vill få bokstaverat (i det format som bland annat sjöfarten och NATO använder sig av) och se hur bokstaveringen ska utläsas.

Enda kravet är att att man har en relativt modern mobiltelefon med Javastöd. Jag har enbart testat den på min Siemens M75, men programvaran bör fungera med andra märken och modeller också.

Programvaran (freeware) finns att ladda ner gratis här.

Mer info finns på ovanstående hemsida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra ! men den listan kan jag ju bara klippa ut och sätta i båten sidan om frekvenslistan, mitt problem är att jag har svårt att komma ihåg dom inför testet, för jag tror inte förättaren blir så glad om om jag fuskar med mobilen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

 

Jag har funderat på att skaffa en bärbar VHF (800 kr på Jula) eftersom jag inte vill ha en 1,5 meter hög antenn för en fast VHF på båten.

 

Jag kör mest innanför kustremsan men funderar på att åka till Läsö nästa sommar och vill då ha en VHF som säkerhet om något skulle hända. Jag har tagit VHF-certifikat för många år sedan.

 

Troligen kommer jag inte använda VHF annat än i nödläge. Visst kan jag väl ha en VHF liggandes i båten som kan användas vid nödläge utan abonnemang etc?n Det funkar väl?

 

Kom gärna med synpunker på mina tankar ovan.

 

/Freddie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Räckvidden blir kraftigt försämrad med en bärbar enhet i jämförelse med en fast monterad dito.

 

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx#11

 

Märk väl att dessa uppgifter är med 25 W uteffekt. Om man endast har en bärbar så har man vanligtsvis 1/5 W.

 

Har man dessutom ingen fast antenn så tappar man fort kontakten med landstationerna.

 

Det optimala är 25 W och antennen på masttoppen.

 

/Wille-SC 2000. sierra charlie two zero zero zero

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag men är en bärbär VHF så dålig att den inte är lönt? Jag har ingen toppmast....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Freddie. Visst kan du ha en VHF liggande i båten för att användas i nödläge. Speciellt som du nu ju har ett certifikat. Men du behöver ju även ett tillstånd ifrån PTS. När du har ansökt om tillstånd så får du ju även din anropssignal.

 

Abbonenmang hos Stockholm Radio är dock helt och hållet valfritt. Vad man bör fundera på om man skall förvara en handenhet i båten långa tider är hur man skall säkertställa att man alltid har ett fullgott batteri den dagen man behöver använda radion.

 

Kolla även hur batterierna skall laddas, dvs skall de laddas ur helt innan ny laddning eller kan du ladda dom halvladdade, skall man ha en handburen ombord för nödbruk så kanske man skall ha extra batteri ombord.

 

Själv har jag en fast monterad med antenn i masten, bra räckvidd och god tillgång på ström. Har även abbonemang. Tycker det är rätt gott att kunna ropa upp Stockholm Radio och få vädret uppläst.

 

Men detta med abbonemang är som sagt valfritt.

 

Tjära Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Här finns lite fler svar om just bärbart.

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=68563

 

Du kan troligen på de flesta bärbara koppla in en yttre antenn, detta förbättrar avsevärt din räckvidd med en bärbar vhf. Denna antenn kan ju monteras på sidan om ruffen eller på akterdäcket.

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Se till att plugga in de olika nödanropen. Har för mej att de va ganska viktiga på provet. T.ex. i vilken ordning man ska säga vad vid olika anrop; Mayday, Mayday, Mayday - this is ..., ..., ... - position.. osv. (inte säker att jag skrev rätt ordning nu men..)

 

Alfabetena är bara att gå och rabbla dagarna i ända tills de sitter: Adam, Bertil, Cesar... och Alfa, Bravo, Charlie... (för visst är det både svenska å engelska man ska kunna?)

 

När det gäller räckvidd så är antennhöjden avgörande. Därför hör man lätt Stockholm Radio (som har hög mast), men kanske inte andra båtar på kortare avstånd.

 

 

Utan cert. får man använda VHFen med handledning av en som har cert. I praktiken räcker det alltså med att en person ombord har cert. Nödanrop får självklart göras av vem som helst, med eller utan cert.

 

/Marcus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du ska nog inte använda dig av mobilen och SeaSpeller när du skriver provet, utan dessa ska du använda dig av efter avklarat prov. 12.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska kunna den engelska bokstaveringen.  Teoretiskt är räckvidden till horisonten oavsett om det är 1,5 eller 25W det är bara styrkan på signalen som skiljer.  För att räkna ut avståndet till horisonten så tar du roten ur antenhöjden och multiplicerar med 2,08.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är det engelska man ska kunna eftersom VHF går på intenationella regler, men skriver man något på svenska på provet brukar dom hellre fria än fälla. Inte är det så många gånger man kommer att prata med någon som inte förstår dom svenska namnen så det bilr nog lätt dom när man väl är på sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej Marcus, vad gäller användandet av VHF ombord så måste alla som använder radion ha ett SRC(short range certificate). Detta ger ingen behörighet att agera handledare så att personer utan certifikat kan använda radion.

 

När jag för två år sedan gick kursen för mitt certifikat på medborgarskolan i Uddevalla så menade vår kursledare att det tilloch med är så att enligt regelverket så får inte ens den som inte har certifikat lyssna på på trafik över det marina VHF-bandet. Detta pga att den som tar sitt certifikat delges inormation om den tystnadsplikt som råder angående vad du eventuellt kan komma att höra.

 

Hälsningar Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När jag för två år sedan gick kursen för mitt certifikat på medborgarskolan i Uddevalla så menade vår kursledare att det tilloch med är så att enligt regelverket så får inte ens den som inte har certifikat lyssna på på trafik över det marina VHF-bandet. Detta pga att den som tar sitt certifikat delges inormation om den tystnadsplikt som råder angående vad du eventuellt kan komma att höra.

 

Hehe.. mycket ska man höra innan öronen trillar av, eller kanske ska det heta mycket ska man läsa innan ögonen trillar ut.

 

Sickna idéer en del kan få.......

 

Men den som inte har certifikat har ju inte delgivits information om tystnadsplikt.....

 

Det finns naturligtvis ingen tystnadsplikt om det som sänds i etern och som kan avlyssnas av vem som helst.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag ingen erfarenhet av VHF för marint bruk, men väl av jaktradio 155Mhz, vilket i grunden är samma apparater men med lite annorlunda programvara.

 

Jag avråder från att köpa billiga apparater på Jula eller liknande om du över huvud taget vill ha kontakt med någon. Jag rekommenderar dig att titta på Icoms apparater.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så d menar att det är dags för mej att repetera min kunskaper vad gäller VHF-certifikat?

 

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så d menar att det är dags för mej att repetera min kunskaper vad gäller VHF-certifikat?

 

Mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Repetera, nja kanske omvärdera tillförlitligheten hos mupparna på Medborgarskolan (jag har också gått kurser där).

 

Men det är klart, kan du visa på ett regelverk som säger att det är olagligt för mig, som inte har något certifikat, att avlyssna trafik på marina kanaler på VHF så ska jag genast ta tillbaka mitt påstående.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs denna tråd.  http://www.maringuiden.se/forum/;thread=75875&highlight=cert

 

Där har jag saxat följande, ett svar från PTS:


Så kom då svaret från PTS.

 

Hej.

Så här är det: För att få använda en radiosändare behöver du dels ett tillstånd (det får du av PTS) och dels ett certifikat. Certifikatet är ett utbildningsbevis. Tidigare räckte det med ett D-certifikat, eller VHF-cert i dagligt tal. Det räcker inte i dag. I dag krävs det att du har minst SRC,Short Range Certficate. Det bevisar att du kan GMDSS-utr. Dvs VHF med DSC, SART, EPIRB, Navtex mm.

Tillbaka till dina frågor. För att ge ett väldigt kort svar: Vem som helst får inneha en sändare utan vare sig tillstånd eller certifikat. Det skulle vara intressant att få veta när VHF-stationen blev konfiskerad. Tidigare (före 2003) sa lagen att man var tvungen att ha tillstånd för att inneha en radio. Kan det ha varit på den tiden?

/Magnus

 

Man har faktiskt också tystnadsplikt om det som sägs via VHF, du lyssnar på privata samtal.  Hur man sedan ska kunna övervaka laglydigheten är väl en annan frågasmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jag tog certet i vintras, då gällde att man ska ha tillstånd för att få inneha VHF (säljare ska kolla tillstånd vid försäljning) Ett cert per båt går utmärkt, den som har ceret instruera dom som behöver använda VHFen. Alla får lyssna på VHF kanalerna, det går tex utmärkt med en vanlig scanner. 

 I ett skarpt läge (fara för liv) behövs inte cert då nöd går före regelverk.

 Tystnadsplikten ligger i den allmäna radiolagen, inget unikt för VHF utan gäller alla radiotrafik i Sverige. Endast information som är riktad till alla får vidareföras, samtal mellan två båtar får alltså inte videraföras.

 

 Sedan ser verkligheten annorlunda ut. Du kan i dom flesta affäre köpa utan tillstånd, ingen kollar om du har cert. Men för att VHF systemet ska fungera och anvädas efektift behövs certen och visst slinker det ur en ibland vad nogon sa på VHFen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se mitt inlägg ovan.  Det är ett tydligt svar från Post och telestyrelsen PTS om vad som gäller, och som gällt sedan 2003.  Dvs att inget tillstånd krävs för att inneha en VHF.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som Terrafobica säger. Vem som helst får köpa ,äga och LYSSNA på en VHF. Vill du däremot trycka på sändningsknappen måste du ha tillstånd och certifikat (SRC). Du kan dock få sända från en båt utan cert när det finns en behörig närvarande.

Det finns ytterligare en begränsning som jag tror inte så många känner till, du får inte sända när du ligger förtöjd. Jag tror dock inte att det finns nå´ n som bryr sig om det.

 

Men tänk på att den bästa användningen för VHF:n är att lyssna på väderprognoserna och navigationsvarningarna från Sthlm radio.

 

SCHU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...