Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Nyborjare

VHF hur många har det ?

Rekommendera Poster

Blev erbjuden att köpa en bärbar för liten peng av en kompis som haft den i en lika liten fritidsbåt som jag, han säger att han känt sig trygg med den och att det är säkrare än att bara lita på mobilen. så är det nog.

Han hade till och med haft nytta av den i ett skarpt läge, fick motorhaveri i en farled när ett större kryssningsfartyg närmade sig på avstånd, anropade och fick detta stora fartyg till att om inte ända kurs så ialla fall sakta ner så pass att dom han paddla undan, vilket tog en stund i den starka strömmen.

Till saken, kompisen har inget VHF certifikat och får således varken äga eller använda radion om jag förstår det rätt, jag har dock inga såna planer utan har köpt en internetkurs som jag pluggar, men hur gör man när man skall avlägga provet ? det följer med en länk till en del privatpersoner, skall man bara ringa någon och köra dit, sätta sig i deras vardagrsum och göra provet under sträng översyn smiley-smile.gif\?

SEn har jag svårt att lära mig alla namn och ord för a  b c d osv .

Någon här som har någon erfarenhet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Visst en VHF är bättre att ha än bara en mobiltelefon då det generellt är bättre räckvidd på en VHF. Men en fast monterad VHF med en bra antenn har högre effekt och bättre räckvidd än en bärbar VHF som bara har kanske 1/5 del uteffekt jämfört med en fast monterad VHF.

Lite mer info finns t ex här:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1041.aspx

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Nej det har jag inte.

Där jag brukar åka (på Vänern och i injöar) klarar jag mig hyfsat med mobiltelefon (i ett vattentätt fodral förstås).

Är sällan lång ut på Vänern där mobilen inte har täckning.

Kanske jag skaffar en VHF om jag skaffar lite större båt nån gång.

Men i dagsläget tycker jag inte att jag behöver en VHF där jag åker med min båt.