Denna 0 Postad 29 September , 2006 Finns det någon som har erfarenhet av Kinesiska utombordare ? Har sett att det har dykt upp några udda märken i både 2-taktsversion och 4-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 29 September , 2006 Har mekat lite på en kinesisk moppe, och jag vet nu varför den var så billigt. Du får det du betalar för.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 September , 2006 Hej, Lite tankar om Kina motorer. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=114241 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knackhatten 0 Postad 1 Oktober , 2006 Hej! vet heller inte så mycket om dom. har tagit upp frågan tidigare. väntar med spändförväntan på testresultaten när dom kommer. kan bara säga att när dom första japanska båtmotorerna/bil/motorcykel så sade folk att det var skit nu är dom världsledande. (kanske kinas tur nu!) vem vet? mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 2 Oktober , 2006 Har inte så stor erfarenhet vad gäller utombordare, däremot 4-hjulingar, massagestolar och mopeder. Visst, dom är billiga i inköp men kapitalet du sparar där förbrukas relativt snabbt på frustration och reparationer. Det skulle förvåna mig storligen om utombordare utgör något undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 2 Oktober , 2006 Det är nog så att många av de kinesiska fabriker med inriktning på teknikområdet inte har egna utvecklingsavdelningar utan köper färdiga japanska koncept. Då kan ju heller aldrig en kopia bli bättre än originalet. /wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleL 0 Postad 20 Maj , 2007 hej det jag har hört utav parsun är att dom är utvecklade i japan byggda i kina. jag tror det är samma som selva att dom har köpt in yamaha motorer och kopierat dessa motorer.För det är inte ovanligt att dom gör så i kina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 21 Maj , 2007 Copyright - right to copy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 21 Maj , 2007 Selva har inte kopierat Yammahas 4-taktare, det är Yammahas 4-taktare som säljs med andra dekaler i ett samarbete mellan yammaha och selva, titta under kåpan, på instrument och på nycklarna så ser du att det står yammaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleL 0 Postad 21 Maj , 2007 Hej Jo vist nu ja men när selva kom så var det ett italienskt företag som köpte in dom och när yammaha kom på det så köpte de upp selva och dom blev dyrare på marknaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thunberg_jr 0 Postad 21 Maj , 2007 Japp det är yamaha som äger selva! fasst det finns ännu billigare märke som Parsun och sail ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2007 Köper man Parsun och Sail så köper man på sig ett stort bekymmer. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 21 Maj , 2007 Skulle vara tveksam Sommaren är kort, vill ej riskera att stå med motor som ej fungerar och kanske inga reservdelar eller hjälp att få. Glädjen med lågt pris försvinner om motorn ej är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Maj , 2007 undrar hur deras diesel utombordare är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleL 0 Postad 22 Maj , 2007 Hej dom lämnar två års garanti som om man inte är nöjd så kan man få pengarna tillbaka man och dom har servis verkstäder litte överallt i sverige . har själv kollat upp det för jag är intresserad av att prova en parsun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2007 Jag säger bara lycka till och hoppas att dom fungerar. Jag hade aldrig vågat. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 22 Maj , 2007 Inte jag heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 22 Maj , 2007 med tanke på hur de kinesiska arbetarna har det så NEJ TACK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buda 0 Postad 30 Maj , 2007 Bespara er skammen!Inhandlade en Sail 15 hk 4-takt och den såg ut att ha varit ihopsatt på 5 minuter. Gick som en kraxig skata och ville inte alls vara med efter inkörning Firman hävdar envist att det rör sig om övervarvningsskyddet men motorn går illa även på låga varv. Har NOLL förtroende för märket nu och visst känns det surt att bita sig själv i tummen på detta vis... Halva båtsäsongen för min del är nu borta å räknar man per förväntad körd krona så hade det nog varit bättre med en lokal märkesmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fastius 0 Postad 8 Maj , 2008 Ja har köpt en Parsun 15hk och jag kan bara säga köp ingen motor förrän de har fixat detta med serviceverkstäderna för det måste man ha tillgång till om man köper detta märke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 10 Juni , 2008 Köpte en Parsun 5:a på ÖB för 7500spänn. Har kört den ca 10 tim på min gummibåt (265cm) Funkar hur fint som helst. Lättstartad varm som kall och byggkvaliten verkar mycket bra. Sägs att det är en Yamaha i grunden och jämför man med deras 4:a är dom mycket snarlika. Vad gäller serviceställen är det nog inga problem. Kan en vanlig firma serva en Yamaha kan dom serva en Parsun, motor som motor. Reservdelar är det nog inga problem med heller. Ser inte problemet. Är man dessutom lite händig själv kan man serva och reparera utan att vända sig till en verkstad. Annars finns det säkert någon god vän som är händig och kan hjälpa till. Kör hellre en Parsun än en gammal 2 taktare som ryker som fn. Jag kan rekomendera er att köpa en. gerjoh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 10 Juni , 2008 Parsun är ingen yamaha kopia.Parsun är helt enkelt en helt vanlig och helt värdelös kina motor.Precis samma kvalitet som kinesiska eumoppar fyrhjulingar crossar mm. Visst de går säkert bra i början men vänta och se.Förgasare ,själva godset i motorn är oftast så himmla dålig kvalitet att efter ett tag så går motorerna helt enkelt sönder. Hade de kostat för en 5 hk låt säga 3000-3500 kr vore en sak med att betala 7500 kr det är ju inte direkt billigt. För de som är osäkra ta och ring upp en oberoende marinverkstad och fråga om kvaliteten. Man kan få nog så många problem med en riktig motor så vad kan du då inte få med Kina motor men att jämföra dessa motorer med kvalitetsmotorer som yamha mercury honda suzuki mm anser jag vara helt fel Senast ändrad av bodpat | 10 juni 2008 | 22:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 11 Juni , 2008 Om nu dessa motorer hade varit så värdelösa som några vill påskina så hade detta varit allmänt känt och försäljningen borde ha rastat. Dom har trots allt funnits på den svenska marknaden i 3-4 år. Kan du nämna namnet på den oberoende verkstad som har uppfattningen att Parsun är skit. Vore roligt att få höra förstahandsuppgift och inte kvalificerat skitsnack!!!! Heja Parsun!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
villiam 0 Postad 16 Juni , 2008 Funderar på att köpa en 5 hk till segelbåten men så såg jag att dom har inbygg bränsletank. Är det möjligt att ansluta extern tank för att behöva tanka medans man kör känns inte så lockande. Fortfarande lika nöjd? Villiam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 17 Juni , 2008 Tjabba! Motorn har även koppling för extern tank. Det är bara att koppla in och sen ställa om bränslekranen från intern till extern tank. Det är Yamahakoppling. Är fortfarande nöjd med den. Körde den fyra distans igår, funkar som en klocka. Senast ändrad av gerjoh | 18 juni 2008 | 11:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 24 Juni , 2008 Det här kommer att bli en ny Biltema tråd olja = katastrof, rostfritt = katstrof o.s.v de enda som jublar är båttillbehörs firmorna köp DYYRRRTT så är det bra En fundering bara M.V.H Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser