Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
captenmorgan

någon som målat om drev?

Rekommendera Poster

funderar på att fixa till mitt mercruiser drev.

fråga, går det bra att blästra, vad annvänder man för färg.

någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blästrade mitt volvopenta drev, inga problem.

Sedan måste man syramåla (aluminium). Därefter sprutmålade jag det men orginalfärgen.

   Det blev som nyttsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

>pejon> Syramåla? Vad är det? Är själv nybliven ägare av en Monark 670 med ett volvo 280-drev i behov av ommålning/lackning.

 

Förresten, är det någon som kan ge ett tips om hur man får loss oljestickan på dessa drev. Tänkte byta oljan innan båten ska vintersova men det verkar tamej f----n omöjligt att få loss den (oljestickan alltså))

 

Mvh

rookien labbibia

post-22515-1394234805,7667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slipade och skrapade mitt VP250-drev för hand. Ett riktigt skitjobb  som kräver tålamod, men det gick det med. Har du tillgång till bläster så är det att rekomendera, om inte annat för att spara tid. Propodrev sprayfärg enligt instruktionerna är det enda jag använt och det var enkelt och verkar fungera enligt förväntningarna.

 

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kom ihåg att det är aluminium som du blästrar, lägre tryck samt använd glaskulor 170 mickron och tänk på att inte blästra vanligt stål före ( det gäller om du blästrar i ett skåp) eftersom det släpper stålpartiklar som slås fast i aluminiumen och sedan rostar.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte använda internatsionals drevgrundfärgt, därefter deras drevfärg. Funkar det efter man har blästrat??? Funkar den färgen bra eller ngn som har ngt att invända.??

 

//Nike

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått är det inte bara att lägga på grundfärg/primer, man måste tydligen kromatera ren aluminium yta först enligt min manual (VP SX-drev). Konstigt fick ingen sökning på kromatering i forumet, måste ju vara rätt vanligt... Någon som provat?? Låter svårt.. Trodden i min enfald det bara var att slipa, på med grundfärg och topplack..

 

/Tissen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör/måste ha en etsande grundfär som sprutas på direkt efter blästringen.

Aluminium oxiderar fort och får ett oxid skikt på sig, denna måste etsas (avsyras).

Sedan lägger du en primer som kommer att fästa bra på grundfärgen.

Som sista lager kan du lägga en vanlig billack.

Kan bli lite dyrt, gav 1200 till mitt drev i bara färg.

Glöm inte andningsskydd.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Lite knepigt det där med etsande grundfärg. Blästrade mitt 290-drev och målade med Internationals Interprotect (lösningsmedelsbaserad epoxifärg). Grundade, till att börja med, med Internationals Etch Primer enligt deras instruktion, men avstod på större delen av drevet eftersom Interprotectfärgen verkade fästa dåligt på primern. Mycket riktigt har färgen delvis flagnat på dessa ytor men suttit kvar utan anmärkning på övriga. Möjligen finns det andra och bättre etsfärger, men jag avråder definitivt från Internationals Etch Primer.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Innan du börjar bör du ha kontakt med någon lackfirma som kan ge dig råd om ett färgprogram som passar ihop grund-primer-ev spackel-finnish annars finns risk att det släpper. mellan slipningar och lack skall man tvätta med lösningsmedel typ aceton eller motsv.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...