bayline6 0 Postad 29 September , 2006 Ska ni konservera motorn så har jag ett tips! Köp en spolmuff och sätt den på insuget på drevet och täta sen med silikon runt muffen så att det blir helt tätt,silikonet går mycket lätt att få bort sen. Fyll sen slangen från muffen med 50/50 glykol och sen nei i en hink med 50/50 glykol.Det är bra att fylla slangen före så suger motorn lätt sen. Det fungerade super för mej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 24 Oktober , 2006 Fyller du även upp vatten/glykol i blocket eller räcker det att låta motorn suga upp blandningen och sedan spotta ut den igen? Grymt läcker båt du har förresten! Vad är det för typ? Baja, Cigarette? Mvh Fredric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 26 Oktober , 2006 Tackar för tipset. Jag har tidigare kopplat bort kylslangen i motorrummet. Självklart innan impellern. Men i nya båten fick man inte plats i motorrumet med hink å dyl. Så nu ska jag nog testa din lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 Oktober , 2006 Så gör jag också, men jag tätar med silvertejp i st. f. silikon. Enklare att ta bort och inga problem med att framtida drevfärg inte fäster. Det finns särskilda spolmuffar för VP-dreven, men de passar inte helt perfekt. Åtminstone VP 290 har ett litet avrinningshål som sitter väl gömt längst ner. Det måste också tejpas. Det är också bra att placera hinken högt för att utnyttja hävertverkan. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 27 Oktober , 2006 Jag gjorde tvärt om på mitt 280 drev! Alltså, silvertejpade för insuget på framsidan drevet och körde upp slangen i avrinningshålet längst ner - funkade kanon. Alla sätt är bra utom dom dåliga :-)/e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 Oktober , 2006 Gratulerar! Smartare än jag! Enda felet är att jag inte kom på det själv. Testar nästa gång. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 28 Oktober , 2006 Hej Som jag beskrivit tidigare Balja under drevet med glykolblandning. Dränkbar pump i baljan med slang till spolmuffen. Ger litet tryck upp till drevet och starta motorn Då orkar impellern lätt att köra runt glykolen. Om det sedan läcker lite runt spolmuffen gör inget då det går tillbaka till baljan och när drevet börjar suga så minskar läcket. Skitenkelt. Dränkbar pump (12V) på t.ex. Biltema kostar mycket litet. 12V ofarligt då man blaskar med vatten. Glöm allt med dunk med självfall, täta runt muffen osv. Lätt att soppan i dunken tar slut med balja blir det rundgång. Sparar glykolblandningen till nästa år, sila och spetsa den lite. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannes 0 Postad 28 Oktober , 2006 använder samma system som den senaste fungerar mycket bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 29 Oktober , 2006 Jag kom inte heller på det själv :-) /e Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser