Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
bayline6

Ett tips på konservering

Rekommendera Poster

Ska ni konservera motorn så har jag ett tips! Köp en spolmuff och sätt den på insuget på drevet och täta sen med silikon runt muffen så att det blir helt tätt,silikonet går mycket lätt att få bort sen. Fyll sen slangen från muffen med 50/50 glykol och sen nei i en hink med 50/50 glykol.Det är bra att fylla slangen före så suger motorn lätt sen. Det fungerade super för mej!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller du även upp vatten/glykol i blocket eller räcker det att låta motorn suga upp blandningen och sedan spotta ut den igen?

 

Grymt läcker båt du har förresten! Vad är det för typ? Baja, Cigarette?

 

Mvh

Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. 21.gif\Jag har tidigare kopplat bort kylslangen i motorrummet. Självklart innan impellern. Men i nya båten fick man inte plats i motorrumet med hink å dyl. 

Så nu ska jag nog testa din lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så gör jag också, men jag tätar med silvertejp i st. f. silikon. Enklare att ta bort och inga problem med att framtida drevfärg inte fäster. Det finns särskilda spolmuffar för VP-dreven, men de passar inte helt perfekt. Åtminstone VP 290 har ett litet avrinningshål som sitter väl gömt längst ner. Det måste också tejpas. Det är också bra att placera hinken högt för att utnyttja hävertverkan.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde tvärt om på mitt 280 drev!
 
Alltså, silvertejpade för insuget på framsidan drevet och körde upp slangen i avrinningshålet längst ner - funkade kanon.
 
Alla sätt är bra utom dom dåliga :-)
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar! Smartare än jag!smiley-wink.gif\ Enda felet är att jag inte kom på det själv. Testar nästa gång.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som jag beskrivit tidigare

 

Balja under drevet med glykolblandning.

Dränkbar pump i baljan med slang till spolmuffen.

Ger litet tryck upp till drevet och starta motorn

Då orkar impellern lätt att köra runt glykolen.

Om det sedan läcker lite runt spolmuffen gör inget då det går tillbaka till baljan och när drevet börjar suga så minskar läcket.

 

Skitenkelt.

Dränkbar pump (12V) på t.ex. Biltema kostar mycket litet.

12V ofarligt då man blaskar med vatten.

Glöm allt med dunk med självfall, täta runt muffen osv.

Lätt att soppan i dunken tar slut med balja blir det rundgång.

Sparar glykolblandningen till nästa år, sila och spetsa den lite.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom inte heller på det själv :-)
 /e

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...