Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
andpal

För hög kompression i Penta MD5, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Jag tycker ralf har rätt, Jag är dieselmekaniker fran början och jag har också lärt på skolan att man stoppar i lödtrad mellan kolven och toppen .så kan man mäta och kontrolera mellanrum.

 

Herman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Går säkert bra lödtråd tipset själv brukade jag köra med modellera när man provdrog ihop något med mer fart i. men eftersom nu den förhöjda kompen inträffat efter oljerusning och innan han tog ner motorn och den har ju troligen tidigare gått felfritt då verkar det lite väl spekulativt att

 

dvs någon kan ha planat antingen cylindern eller toppen så att minimåtten understiges.     

 

Men trådskaperen får väl höra runt bland polarna och se om någon utsatt honom för ett praktikaljoke.

 

De som vill få  ett hum om hur mycket kompskillnad ett par dropar olja gör prova kompen innan häller i er konserverings olja (ni som gör det) och ta sedan ett test efteråt ni oljat oljat in loppen, det här är ett klassiskt sätt att snabbt se om ringar är slitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja, detta är egentligen är lång historia som började i somras med att motorn rusade. Detta skrev jag om i en annan tråd, det skulle bli så långa trådar att jag befarade att ingen skulle orka läsa. Nu i efterhand, skulle jag nog fortsatt på samma.

 

Jag råkade nog ta bort den ursprungliga tråden av misstag, den finns dock kvar på sailguide (se länk)

 

http://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=3120&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

De senaste tipsen på tråden rekommenderar att rensa ur olja och kanske köra motorn hårt så kanske ringarna faller på plats. Detta är mycket intressant men kan inte testas förrän till våren. Jag har även sett i verkstadshandboken att man kan justera en skruv bakom kåpan till varvtalsregulatorn. Enligt verkstadshandboken ska man göra det om motorn ryker mycket och är kraftlös.

 

Efter att ha läst verkstadshandböcker, forum, telefonterroriserat varv och motormekaniker, etc känner jag mig helt utmattad. Jag ger upp, lämnar över till en motorinstallatör som får nycklarna till båten. När han är klar har jag en 2 cylindrig 16 hk ny diesel, ny propeller och ny gummibälg. Inget mera resultatlöst mekande till våren!

 

Hade jag haft mer tid så skulle jag nog ha slutfört projektet men, en MC, villa, tre barn som befinner sig i den åldern att dom fortfarande tycker det är kul att vara med farsan samt en dam som ska hållas nöjd och glad gör att jag sätter stopp.

 

Jag tackar för alla tips och råd, ett speciellt tack till Stefan Fors för MD5 for dummies. En tistel till alla mekaniker som jag ringt och inte orkat åka ut och hjälpa mig med felsökning!

 

Det som kvarstår är hur jag ska lösa problematiken med en högre motorhuv eftersom Vetusen är 10 cm högre än MD5:an, kanske blir det en ny tråd?

 

/God Jul, André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tog mig lite tid och läste tråden du hänvisade till, och troliga svaren har du där varför allt hänt dvs läckande soppapumpsmembran,  synd bara att du han göra förmycket mekande.

eytt litet tips:

ta för vana när du kollar motoroljan att även känna på den och lukta.

 

Men lycka till med ny motorn .

 

god jul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...