Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
rebel

Plotter, vad ska man välja

Rekommendera Poster

Kollar lite på plotter någon som har erfarenhet gärna garmin typ.2006c,182c eller liknande.vart kan man köpa billigast från usa någon som vet några bra och billiga sidor eller i sverige. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök, det finns massor skrivet.

 

Har själv en Lowrance Global Map 3500c som funkar bra. Köpte min för 4000 kr inkl. allt och utan problem från www.gpsdiscount.com . Sjökortet köpte jag i Sverige för 1350 kr från en fiskeaffär i Västerås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Nix, ska du ha svensk bruksanvining till Garmin får man antingen köpa här hemma i sverige eller köpa (dyrt ca600kr) en bruks här hemma.

 Däremot så är ju menyn i plottern på svenska var du än köper din Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Skanstull marin, var där i dag o såg att de hade en hög som var rödmärkta. Tror iofs att det var 178c, men den skall vara helt ok vad jag har hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kompis som köpte en Garmin GPS från USA men i det var bara menyer på engelska (eller franksa för den som önskar). Dessutom vägrar Garmin i sverige att hjälpa honom när det krånglade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Om det krånglar med en Garmin prudukt som är köpt utanför Sverige så skickar man den till Garmin i England, dom fixar den och dom brukar ge tre års garanti på alla garmin prudukter oavsätt var dom är köpta.

 Jag har köpt min Garmin 60CS i USA och det var samma variant som säljs här, har aldrig tidigare hört någon som inte kunnat ställa om till svensk meny i en Garmin GPS. Vore intersant att veta vilken model det gällde.

 Med tanke på pris skilnaderna blir nog nästa köp av GPSplotter också i USA, en Garmin 292 står på önske listan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen en Navman 8120 från en sida i USA . Allt fungerade kanon med frakt osv. Priset vart halva svenska och då inräknat tull/moms.

 

Kolla in denna sida,

http://www.starmarinedepot.com/

 

Flera vänner som handlat där och det bara med bra erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallojsan..Jag hade en Garmin 172C i min Nimbus som jag visserligen sålde i somras..Nu har jag skaffat en annan båt och köpte häromdan en likadan plotter igen..Jag är nöjd med den modellen eftersom den har det mesta man kan kräva av en plotter...Bra pris var det oxå, men eftersom det finns folk som är allergiska mot reklam här så kan jag bara säga att det är en rätt stor marinhandlare (mfl)som saluför dessa..Jag gav 6190 med sjökort över mälaren med omnejd...Jag personligen skulle inte köpa från usa eller nåt annat land för blir det nåt problem så måste man skicka tillbax den dit å det tar ju tid..Så då är säkert säsongen över när man får tillbax den..Men jag kanske bara är pessimistiskt lagd i den bemärkelsen..Men lycka till med ditt köp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

172C börjar bli billig nu, men den är väl på utgående. 

 

 

Pris: 4,375 kr

I Sverige, men parallellimport.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända att det kan strula med dem , men enligt försäljarna så ska det vara Wolrdvide waranty.

 

Har tidigare jobbat med installation av plottrar och även servat dem och vi tog i mot plottrar som inte var sålda i sverige, Bara du har kvitto och garantipapper.

 

Men vem vet, kanske inte funkar hos alla reparatörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Flipper_510_HT

 

Vilken butik är det du menar? har de mer saker?

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar bara 172c för 4400:- ex moms och utan givare på siten?

 

Sedan brukar jag passa mig för online företag som inte har ett tfn:nr på websiten, med tack ändå för tipset.

 

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fra Danmark

 

Jeg har köpt en 298c frän dem - fin service alt fungerede bra

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe jaa... måste nog skaffa glasögon, fattar inte att jag missade den.

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om detta är lite utanför tråden, men vad är det för skillnad på inbyggd och extern antenn? Alltså prestandamässigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror helt på hur du har möjlighet att placera plottern.

Sitter den helt öppet så funkar det utmärkt med inbyggd antenn.

 

Extern antenn tilför bara ngt när plottern sitter under tak som dämpar GPS signalerna.

 

 

mvh

JesseDC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ni verkar alla vara väldigt sugna på Garmins plottrar! Undar lite hur ni resonerar då...

 

Har tidigare arbetat som montör innom det marina och vill nog mena att det e 4 märken som fungerar bäst. Raymarine, Furuno, Simrad och Navman...

 

Strulade minst.

 

Hur hom haver, hoppas ni blir nöjda med vad det nu än blir.

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade en svart/vit Garmin 148 tror jag att den hette. Den var jag nöjd med förutom upplösningen/dålig bildskärm. Nu har jag en 292 som har en kanonskärm. Men jag spyr på Garmins service (vägrar att att svara på mail) och då när det gäller G2 uppdateringen. Ingen info på hemsidan som däremot innehåller en massa säljsnack. Riktig skärpning ska till, plus att kartprogrammet faktiskt är sämre än tidigare.

 

Det verkar som de vill hårdkränga 292 och 298 till massan. Burken i förhållande till mjukvaran matchar inte varandra. Mjukvaran/sjökorten är kass och jag tror man struntar i den lilla svenska marknaden. I vissa zoomlägen är plötsligt kartinfot sämre än i telefonkatalogen d.v.s. ingen. man bryr sig helt enkelt inte att uppdatera vissa områden.

 

OCH! Jag är garanterat inte ensam om kritiken. Det finns fler slingor i detta forum som verifierar ovanstående.

 

Men, det paradoxala är faktiskt att Garmin kan vara prismässigt bra. Man får mycket för pengarna. Men, man skulle kunna få mycket mer om Garmin höll sig till alla de vackra tal i broschyren och inte efterapade amerikansk skrytfilosofi. G2 skulle t.ex. finnas som uppdatering till försommaren. Nu läste jag dessutom att uppdateringar skulle kosta extra m.m. Men ingen info. om för vilka. De som tidigare har blivit lovade uppdateringar eller bla, bla, bla!!! Bullshit!

 

Jag köpte min 292c(intern antenn) på Skanstullsmarin för 6,500kr inkl.moms och utan kort kort vilket kan anses som billigt. Kolla t.ex. nedanstående för 5,396kr:

 

http://www.blocket.se/vi/10576009.htm?ca=11_s

 

Det kan anses som snorbilligt. Men... -Jag skulle nog kolla upp firman!

 

Däremot i nästa vända, med en större båt och dyrare plotter blir det definitivt inte en Garmin. Därför att jag accepterar INTE urusel kundbehandling. Att svara på kundmail tillhör faktiskt vanligt Svenskt hyfs!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har för mig att senaste numret utav båtnytt (eller om det var vi båtägare) tog upp plotterfrågan..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I nästa nummer av praktisktbåtägande så ska det visst vara en elektonik special med köpråd för plotter,radar,ekolod och vindmätning..

Den kommer ut den tjugonde feb.

hejsvejs...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag har sett är dom allra flesta här nöjda med sin Garmin.

 

Skulle vara intressant att veta vad som strular, och hur det kan åtgärdas om man mot förmodan skulle få problem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När du pratar om Garmin menar du då företaget Garmin eller menar du den svenska generalagenten Sportmanship? Det är ju en viss skillnad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

#Flipper 510HT!

Det är väl klart som korvspat att jag menar generalagenten.

Men av någon outgrundlig anledning när det t.ex. gäller Zodiac (gummibåtarna) så är det blixtsnabba svar även fast generalagenten är densamma och då gällde det ett par årklykor för 48kr.

Så det är klart att de är divisionsindelade och Garmins del suger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte fått svar på en enkel fråga!!!
 
Senaste mail ett par dagar sedan!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...