Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
kallle

Måla om min ht båt. färgval tips tack

Rekommendera Poster

ska måla om crescent 525 men ha svårt o bestämma mig vilka färger som bli snyggast ihop. kom gärna med tips. stilren o cool vill ja ha den. tackar

post-15918-1394234804,8829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör MC oxå och hänger då på sporthoj.com, där har dom ett forum där folk får lägga in bilder på MC och få förslag på färgkombinationer. Det fina är att man får förslaget fixat gratis i photoshop, dvs man ser precis hur snyggt eller fult det kommer bli. Om du frågar snällt så fixar dom nog din båt oxå.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=110525&highlight=photoshop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk bara på att lägga in en bra bild(hyfsad storlek och upplösning) så dom har nåt att jobba med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, tror jag funkar bra. Bara be en bön att dom har en snäll dag o även gör båtar:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

passa dig för färgnyanser som drar till sig ohyra och som fåglar tycker om att sikta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte också bättra på min båt i vinter,men har ingen lust att lägga ut tusentals kronor på det.

Har hört att man kan rolla båten,hur blir resultatet av det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sporthoj sidan verka just nu inte så het på bra färg till båten, kommer kanske. svårt veta nu vilket som e fint bästa är kanske att köra i photoshop men e ju kass på de

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen älskar jag nimbus vinröda färg tilsammans med vitt. Kanske nåt för dig?

post-21790-1394234805,2846_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ljusblått drar till sig mygg flugor mm vinrött samt grön fågelskit kolla på parkeringarna vilka bilar fåglarna siktar på.

ang rolla båten, då ser den garanterat ut som en apelsin i ytan, tråkigt för nästa ägare som får extra mycket att slippa för att ställa iordning ytorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ang rolla båten, då ser den garanterat ut som en apelsin i ytan, tråkigt för nästa ägare som får extra mycket att slippa för att ställa iordning ytorna.

Har hört att de finns en färg som flyterut bra även med rollning.

Men man får väl tänka om då;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

rolla jätteflödigt och du får en jättegardin sen är det bara att skära av överflödig föäg nere vid kölen.  varför inte spruta istället spar både tid och arbete, men visst finns den fin rollar används mycket vid snickerier, men försök bara inte rolla 2 komp sådan skräckexempel har ju sålts på blocket som extra välmålad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående rollning, så är ju allting relativt. Har man en nyare exlusiv båt, så är det väl självklart att man inte ska rolla den vid omlackering.

I det här fallet skulle jag dock rekomendera att rolla båten. Jag rollade min Crescent HT i somras med helt ok resultat. Se bara till att ha en bra roller. Jag köpte Biltemas plast-grundfärg och skumgummirollers. Jag böt även rulle mellan varje strykning, och det är verkligen värt de extra kronorna det kostade. Efter att ha lagt på 3lager plastgrund och låtit denna härda under natten, gick jag på med en vanlig 2-komp billack,(ej från Biltema), och gjorde tre strykningar med den. Resultatet är ju inte en 100%-ig spegelblank yta, men ändå klart godkänt!

Observera att jag endast målade taket och randen runt HT och reling. Skrovet räckte att rubba upp och vaxa några gånger.

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips.

Mitt skrov ser ganska slitet ut,men får väl prova att gå på med rubbing o vax till att börja med.

Förra ägaren verkar inte ha varit den pedanta typen;-)

Finns de nåt mirakelmedel el är de bara att hugga in på de som säljs på mackarna?

//Stockiz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autosol funkar fint, sen är det bara att torka av och börja vaxa. Har testat Häxans kopparputsmedel -också ganska hyffsat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad gav du calle för bil lacken? oi vart köper man det till bra pris

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte billacken genom Mekonomen. Inte säkert att alla mekonomenbutiker tillhandahåller lacker, men just min butik blandade egen färg.

Tror att jag gav 280:- för en liter härdare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

de flesta billackare säljer färg och priserna varierar beroende på om kvitto behövs, slatar finns alltid nästan gratis, vill ni spara mer så går tvättförtunning lika bra som dyrare sprutförtunning skillnaden är att den torkar snabbare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...