Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Cman

Vara på sjön - inte bo på marinan

Rekommendera Poster

Vilka är dina tips för att båtägandet inte huvudsakligen skall bestå av underhåll av båten? Vad skall man välja respektive undvika för ett så stort utbyte av segelbåten som möjligt? Liten båt och få prylar säger sig självt minskar jobbet men samtidigt måste båtlivet vara bekvämt och inbjudande för hela familjen. I mitt fall innebär det att 4 personer och hund skall ha plats, pentry och spoltoalett är ett minimikrav för att hålla alla nöjda. Jag är på jakt efter en 26-30 fots dröm men vill inte hamna i en mardröm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett seriöst förslag är att ligga på ett varv så åtar sig vårrustning (och naturligtvis köpa en fungerande båt från början). Flera som låg på vårt förra varv hämtade ut båten sjösatt på våren. (Dock inte jag...) I vågskålarna ligger pengar och tid... /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en motorbåt. En snipa med liten dieselmotor. Går billigt och ungefär lika fort som en segelbåt, men oavsett vind och dessutom lutar det inte. Välj en med tak och kanske t.o.m. gångvärme så kan du till skillnad från en segelbåt stå inne i goa värmen och köra långt in i oktober.

*fniss*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hyr båten istället och slipp underhållet, eller köp aluminiumbåt=minimalt underhåll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(Nu är du ute efter segelbåt, och här här en motorbåtsägare, men i alla fall. :-)

Min filosofi har varit:

Försök få tag i en båt som kan användas från dag 1. Dvs den behöver inte vara ny, men allt ska finnas och fungera. Jag tror det är lätt att underskatta tiden för sånt som man fixar lätt själv. Det är trångt och bökigt att jobba i en båt. Köp helst av någon som jobbat med båten för att ha den  själv, inte spekulationsrenoverat för att sälja.

Betala en slant för besiktning av båten, den ska både provköras i vattnet och tas upp på land för besiktning. Man ju fortfarande köpa en båt med anmärkningar, men då vet man vad man ska fixa och det bör också bli prisavdrag.

Gamla motorer = mycket underhåll.

Hastighet är ett annat kapitel. Med enbart mig själv skulle valet varit en snipa eller segelbåt. 7 knop är avkopplande semesterfart för min del. Man kommer en bit även med den farten, skärgården är inte så stor ändå.

Men övriga medlemmar i familjen har ibland mera bråttom och vill kunna åka iväg och köpa glass, bada, eller bara komma hem fort.

Så vi stannade på en sommarstuga i 30-fotsklassen. Planande och med marschfart 22 knop. (Ekonomifart känns som fel begrepp i sammanhanget, man får ta ett djupt andetag och inse att båtlivet kostar pengar. :-)

Underhållet är tvätt och putsning på våren, svårt att undvika på vilken båt som helst.

Självpolerande bottenfärg betyder ingen slipning, bara kompletteringsmålning. Här finns olika filosofier vad man ska ha för färg. Hård färg måste slipas ner varannan säsong. 

Upptagningen för vinter tar en stund, oljebyte, filterbyte, ta ur impeller, kolla korrosion i avgasrören, spola sjövattensystemet, tömma färskvattnet, ta ur alla grunkor, ta av drevet p g a stöldrisk etc. Jag är road av det och försvinner ett par dagar till min älskling vilket övriga familjen tolererar. Det jobbet kan man enkelt slippa ifrån och lägga ut mot en viss slant till varvet.

mvh /A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...