Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
plarsa

1 - Tonner Funderingar

Rekommendera Poster

Tjenare !

 

Jag leker med tanken att bli ägare av en gammla kappseglingsbåt i 1-tonns klassen.

 

Oftas är det stora båtar som skulle kunna erbjuda spännande seglingar på östersjön och sthlms skärgård. Priset ligger vanligen långt under motsvarande familjeseglare. 

Gissar att detta beror på båtarnas minst sagt sparsamma inredning. 

 

Nu till min fundering / fråga. Hur mycket kostar det att äga en båt i 38-40 fots klassen ? Det är det löpande underhållet som intresserar mig dvs försäkring,båtplats,uppläggning vår rustning etc etc.

 

Kort fakta:

Längd: 11-12 meter

Bredd: 3,5-4meter

Deplacement: 4,6-6ton

Djupgående: 2-2.2 meter

Motor: ca20-36hk fast axel

Masthöjd: 19-20 meter

Segelyta ca 100kvm

Skrov: Kolfiber/glasfiber med divinycell etc

Tilverknings år: 80-88

Rigg: tre spridapar, vanligen fiolstag med backstag. Samt förstags profil.

 

Vidare är jag intresserad av generella tips på vad som är viktigt och kostsamt på större båtar.

- Hur är det tex med funkt i skrovet och i däcket ?

- Hur länge håller en rodd rigg ?

- Är det vanligt att skrovet kan bli utmattat och uttjänt ?

- Vilka är de stora utgifterna förutom motor/segel/rigg och vinshar ?

 

 

Många frågor, men säkert ingen match för alla seglings proffs här på forumet.

 

mvh / Plarsa

http://rival22.plars.org

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror priset är lågt av två anledningar:

1) Komfortnivån är låg jämfört med crusingbåtar

2) Underhållet är högt

 

Jag tror du får räkna med ca 30.000:- per år i underhåll och båtplats.

(Vi har (hade) en Diva 399 där våra omkostnader per år är ca 24.000:- och därav drar jag slutsatsen att en 1-tonnare borde kosta lite mer...)

I underhåll räknade vi in allt som behövs för att underhålla eller byta ut för att behålla båten i samma skick år efter år.

Vi räknade då in: Båtplats, försäkring, lyft, bottenfärg, motorservice, tampar mm men vi räkande inte in sånt som höjde värdet på båten som tex nya segel, kartplotter eller autopilot...

 

Hur vill du segla, semestersegla eller kappsegla?

Att ha den som bobåt får du nog en stor båt till ett billigt pris men vill du kappsegla behöver du bra segel, bra utrustning och mycket folk (10pers?) och då blir det dyrt och jobbigt.

 

Annars har jag inga synpunkter på kvalite men mitt intryck är att de är välbyggda men ser slitna ut pga av att ev reparation är funktionella mer än estetiska om du förstår vad jag menar...

 

Är lite i samma sits:

Är mellan båtar och funderar på allt från First 33.7 till X-119 där 33.7 står för förnuft/ekonomi och X-119 dårskap/känsla.

 

Som sagt, tänk på hur du vill använda båten och i vilket skick du vill ha grejerna.

 

Tänk också på att båten är:

Bred - Svårt att komma in i hamnar

Djup - Kan bli svårt att komma in i hamnar

Backstag/Checkstay - Jobbigt vid familjesegling

 

Lycka till / Håkan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, det var ungefär vad jag kommit fram till. Nu gäller det nog bara att prioritera !
 
/ Plarsa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...