Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
PatBor

Vad är effektivast, Vattenjet eller utombordare?

Rekommendera Poster

Jag håller på att bygga en liten båt, jag utgår ifrån en Fugetive, och funderar på att bygga vattenjet i den, då dyker det upp en hel bunt med frågor, en av dom viktigaste är vad som är effektivast, vattenjet eller utombordare.

vad väger mest en vattenskotermotor på 55hk eller en motsvarande utombordare? självklart har man fördel med vattenjeten genom att motorn placeras lite bättre.

sen är frågan om vilken som är effektivast, en 55hk motor med vattenjet eller motsvarande styrka på en utombordare?

För er som inte vet vad en Fugitive är så är det en liten sportbåt som är 3,80lång och 1,30bred. se även bifogad bild.

anledningen att jag vill ha vattejet är för manöverförmågan samt att jag har fått för mig att det går att få mer effekt med mindre vikt, rätta mig om jag har fel?

Alla tips är välkommna!!

Mvh Patrik Börjesson

post-22371-1394234804,5639_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du behöver ju inte oroa dig att du ska pajja propellern iaf:)

men det är ju ganska mycket mer jobb med vatten jet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenjet är inte effektivt. Och manöverförmågan är mycket sämre med vattenjet, om du inte har backskopor (krångligt och dyrt) så går det inte att backa. Det går heller inte att styra när du inte har drift frammåt.

Finns det verkligen vattenskotrar med bara 55 hk?

Istället för att ha just vattenjet skulle du kunna ha samma motor (vattenskotermotor) men sktrunta i vattenjeten och ha en rak axel med propeller ner i vattnet istället. Och roder.

Eller så har du utombordare. Det brukar man ju ha på små sportbåtar.

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tycker det verkar en utmärkt idee effektivast spelar väl ingen roll är det inte det roligaste som är viktigt. gå in på new zelland sidorna ang vattenjet och kolla byggena och videona med körningar i trånga grunda kanaler, rent hissnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du skaffar vattenjett så blir det vell inte så mycket plats kvar i båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag ratt sa tappar du ca 20% i effektivitet jamfort med en propeller i vattnet. Men, vattenjet kan ocksa vara oerhort roligt, speciellt om det sitter ett dubbelmontage.

Hittar du en gammal jet ski sa torde den motorn passa lika val som nagot annat - och bli unikare!

Jag sag for tva veckor sedan en wakeboard med inbyggd vattenjet! En encylindrig motor pa ca 60 hp vilket gjorde att man kunde aka wakeboard utan bat. Sag ganska finurligt ut, men troligtvis sa blir det nag inge komemrsiell framgang. Precis lika lite som vattenskidakning utan bat, eller rattare sagt, dragbaten var en mycket liten vattenpod som kordes fran dragandan pa linan, dvs av vattenskidakaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går väl inte att styra en propellerbåt utan framdrift heller, om man inte räknar backsväng förstås smiley-laughing.gif\.

För övrigt finns det utombordare med vattenjet om det är just vattenjeten som är intressant. Det vore något att visa upp för bryggseglarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan sant. En viss rodereffekt har ju drevet ändå.

Men den största skillnaden är att den inte går något vidare att backa med med vattenjet utan backskopa. Därför kan det bli lite kämpigt att lägga till. Kommer man minsta fel, så är det bara att blunda och hoppas på det bästa.

Men visst är det lite ballt med vattenjet! Och den har ju en del fördelar såklart!

/Marcus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det dar med utombordare och vattenjet ar nastan enbart for fiskebatar i mkt grunda vatten, typ floder/alvar. Kan da fa en bat vars djupgaende inte ar manga centimeter under akterspegeln. Uppskattas hos flugfiskare och som val ar inte lika poppis i Sverige som i USA.

Tyvarr inte speciellt effektivt. Bada pga av vattenjet som sadan och dels pga av den alldels fr stora undervattenskroppen (pumpen/turbinen ligger sas som en stor klump dar normalt endast ett smalt drev skulle sticka ner).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett exempel på Mercurys 40 hästare. Nästan dubbla priset mot vanlig 2-taktare men visst faan vore det ascoolt med en Jet-utombordare? 

post-11938-1394234807,9504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat massor på vattenjet aggregat från usa, och även letat med ljus å lykta här i sverige. det är betydligt billigare med grejer i usa, dock är frakten DYR.

anledningen till vattnejeten är inte att kunna köra i grunda vatten, även om det är en bonus. mycket av det är helt enkelt för att testa hur det funkar och att lära mig mer om hur det funkar och varför.

sedan att man kan få MYCKET bättre prestanda med en vattenjet. även om man tappar 20% av effekten jämfört med en utombordare kommer prestandan bli mycket bättre med vattenjet eftersom effekten kommer kunna vara mycket högre. jag kan omöjligen hänga på 60-90hk utombordare på min lilla båt, men jag kan ganska enkelt montera in en 90hk inombordare.

funderingar finns på att sätta in en motor från en MC, då jag har en motor på 100hk hemma. om denna används får man även växlar, med nedväxling samt uppväxling OM det skulle behövas, annars använder man 4:e växeln som är rakt genomgående. jag kommer oxå få möjligheten att stå helt still med båten eftersom jag kan få impellern att stanna, vilket man inte kan på en vattenskoter.

Lättast vore helt klart att skaffa en gammal vattenskoter och strippa den, på allt jag behöver, sätta sågen i skrovet å plasta ihop botten från vattenskotern, med motor och vattenjet med min båt.

vilken lösning det blir beror helt på vad jag får tag i för delar, får jag tag i en vattenskoter billigt så kommer jag använda motorn från den för att först testa så att allt funkar, sedan ev uppgradera till en MC motor för mer effekt, beroende på hur båten går.

OM det är någon som vet var jag kan få tag i skadade vattenskotrar/jetski så skicka gärna ett mail till fluxir@hotmail.com alla objekt kan vara intresanta! även med rasade motorer!

Mvh Patrik Börjesson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var hittar du new zelland sidorna? jag testade att googla på det, men fann inget. jag har hittat en sida från en tillverkare i usa, dessa båtar heter tydligen outlaw eller eagle, http://www.outlaweagle.com/media.htm kolla på den första videon, det är helt sinnessjukt hur dom kör med båtarna! mäkta imponerande!

all information är välkommet!

jag har föresten hittat lite andra båtar från usa som gjort precis det jag har planerat att göra, här är en länk till det. http://www.glen-l.com/weblettr/webletters-7/squirt-jet/squirt-jet2.html det ser ju minst sagt roligt ut!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

brosan bosatt där skickade länkar men har ej de kvar men gör ett sök och skriv jetboats plustecken nz   mängder med träffar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.hamjet.co.nz

Mycket poppis med formel 1 racing i dm djupt vatten där. Typ 800hk på en surfingbräda!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hamilton verkar tillverka aggregat som är lite för stora åt min lilla båt, tyvärr. jag håller ögonen öppna efter grejer i usa samt på blocket och så fort projektet kommer igång kommer jag att lägga upp mer information och bilder på vad som händer.

om det är någon som hittar någon information om vattenjet eller så någonstanns på nätet så hör gärna av er!

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu kollat runt ett tag och kommit fram till att det förmodligen kommer sluta illa hela det här projektet. MEN, jag tänker fortfarande göra det. jag kommer förmodligen att skipp idén med vattenskotermotor (vill komma ifrån tvåtakten) och köra på en motor från en Mc. det jag funderar på är dock om vattenjet aggregatet klarar de varven en motorcykelmotor utvecklar? någon som vet detta?

Det objekt jag har kollat på är en Kawasaki sx650, mer vet jag inte om den. någon som vet hur mkt effekt den har från början och hur mycket den motorn varvar?

Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Har ett vattenjetaggregat till salu på blocket !

Var tänkt till ett projekt liknande ditt, men mitt projekt ändrades på vägen (blev en mycket större båt)

Kolla på blocket, sök på vattenjet och båtdelar.

mvh Gert Thell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var du skulle jag tagit mig en titt på en större båt, runt 17 fot? (När du tryckt ned motorn så får du väll sitta på topparna om du har kvar Fugetiven.) Trycka i en 4bultad Chevy 350 SB och trimmat skiten ur henne, på med raka rör, införskaffa jetagg från t.ex. Hamilton och du har ett sjujäkla spjut :) (god för allt för många knop)

Har tänkt tanken själv men plånboken är aningen tunn i dagsläget...

Vill du däremot ha kvar Fugetiven och vill ha ett overkillprojekt så skulle jag förstärkt akterspegeln och letat upp en ca 70hp 2-takt. Hon kommer spätta på och spöa skiten ur det messta.
Lycka till iaf!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten blev klar i början av sommaren, det blev en 35hk Evinrude från -76 som fick driva den, med denna riggning gjorde båten strax under 40knop. vilket var fullt tillräckligt i den lilla skorven! det fanns dock lite kvar att klämma ur den med en bättre propp, å mer hiss.

nu är jag på nästa projekt som ni kan läsa om här.

post-22371-1394235324,4399_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...