Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gripplund

Bohuseka

Rekommendera Poster

Hejsan! vi har köpt en Bohuseka i plast med en Evinrude 6hk motor, funkar sådär,den gräver ner sig och fören står rakt upp när vi sitter båda på säterna, men sätter jag mej (frugan)i fören uppe på fördäck så går det mycket bättre,nu till frågan,ska den gå sådär med fören upp i skyn eller ska man lägga något tungt under fördäck sådär 75-100kg och i såfall tipps på vad. MVH Carina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
 
Utan att ha sett båten så skulle jag, eftersom du säger att det är en bohuseka, gissa att den är avsedd att gå helt deplacerande, dvs nere i vattnet. Med en 6-hästars på full gas så skulle jag tro att den går lite för fort, då sätter den sig på rumpan eftersom den inte är byggd för att gå planande, den har inte den skrovformen utan den är byggd för att gå lätt i vattnet vid låga farter. Åtminstone har det varit så på de gamla bohusekor i trä jag har sett eller haft.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Däckad bohuseka? Det skulle vara kul om du la ut en bild!

/Lars J

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lars!vi har tyvärr inga bilder ännu, köpte båten för ett par dagar sen. Sen uppgav jag fel styrka på motorn, det ska vara 8 hk, inte 6 hk. En fråga till,,, hur ska växelhuset och proppellern vara i förhållande till båten,? Det finns en pinne som man kan sätta i olika hål för att justera vinkeln på motorn. Ska proppen vara så långt ut som möjligt från båten eller så nära som möjligt?? Förstår ni hur jag menar? MVH Carina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!!

 

Vi trodde vi köpt en bohuseka i plast,, men ju mer vi kollar runt på datan så tror vi att det är en bohusjulle. Den är 4,70 lång ca. Och 2 meter bred, har ett fördäck och en 8 hästars evinrude. Hur ska jag ha tiltpinnen för att den inte ska gräva ner sig? Ska proppellern så långt från aktern som möjligt eller så nära aktern som möjligt? 

 

MvH Gripplund/ Vet inget!!  he he he. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Och så här ser en Bohusjulle i plats ut utan fördäck. Även bilden till vänster. Har funderat på att bygga ett däck för om masten för stuvutrymmet och att det blir lättare att komma ombord och iland.

Motorn är på 4 hk. Bäst går båten strax innan fullgas, då gör den 5 knop. Drar jag på och ger full gas gräver den bara ner sig med aktern och går inte fortare för det.

 

Att din motor är på 8 hk är ju ingen nackdel, Det kan ju va bra och ha om du måste bogsera nån, men det är ingen ide att dra på så att den gräver ner sig, det går bara mer bensin.

 

Deplacementbåtar har en teoretisk maxhastighet. Jag tror att formeln är ungefär; Roten ur vattenlinjens längd x 2,5. Så så mycket mer än 5 knop kan du inte räkna med.

 

Det är klart att belastar man fören så att man håller ner den så ökar vattenlinjeslängden, men det blir ju mer vikt att flytta på.

 

Har man en bohusjulle eller eka måsta man trivas på sjön. Trivs man inte på sjön köper man en styrpulpetare som gör 30 knop21.gif\

 

tommy

 

post-945-1394234804,998_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en bohusjulle eller eka måsta man trivas på sjön. Trivs man inte på sjön köper man en styrpulpetare som gör 30 knop
 
Snyggt uttryckt!!
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till er alla. Speciellt då Tommy som skickade in en bild, det är precis samma skrov på våran båt. Men vi har ingen mast, och så har vi ett fördäck. Men fördäcket är bra att stuva in grejor under, då har man alltid torra kläder i alla fall, he he. Sen blir det väl att lämna klockan hemma då när man går ut !. Vi har inga bänkar tvärs över heller utan den är ombyggd inne i med bänkar längs båten som följer skrovet så att säga. Lite över tomgång får bli bra då.

 

MvH Gripplund/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är exakt samma skrov så är kallas modellen Hållöjulle och är en avjutning av en gamal ekjulle. När jag monterade en rostfri skena på kölen märkte jag att den var krökt. Det hade varit trevligt om du har en bild att visa på din julle där man ser däcket. Jag tänkte att bygga ett däck på den under vintern, just för att få bättre förvaringmöjligheter.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley-cry.gif\   Hej Tommy, jag har ingen sådan kamera som skickar in bilden direkt i datan,,, så om du kan vänta tills jag hunnit fota med vanlig kamera och framkallat på cd så kommer lite bilder. Om jag nu klarar av det ,,,!! Är inget datakunnig heller,, he he . Ska försöka ta lite på fördäcket och aktern, min ser inte riktigt likadan ut i aktern, eftersom jag inte har nåt roder kvar, däremot är den utbyggd, eller hur jag nu ska förklara det , för att utombordaren hänger där, inte orginal tror jag.

 

MvH gripplund/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


det kan kanske vara en så kallad flod båt , dom är ut formade på de sättet så att dom ställer sig upp i vattnet! // alex

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte låta bli att le åt kommentaren ovan :)

 

Jag hade tidigare en Bohuseka i trä (med segel), men tyvär var den i furu så för 2 år sedan var det bara att inse fakta att den var slut. Bilden visar sista timmarna den båten tillbringade i vattnet ...

 

Så nu har jag en styrpulpetare som gör 30 knop!

Men faktum är att jag stortrivs på sjön även i den båten ;-)

 

Till ämnet!

Min erfarenhet från min bohuseka var att om man var själv i båten så var det en stor fördel att köra med förlängningspinne och sitta i mitten. Men mer än 4hk har man ingen större nytta av!

post-4670-1394234805,2392_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att då också besvara din fråga om tiltpinnen, du ska ha motorn så nära aktern som möjligt för att tvinga ner fören.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med!

Min praktiska erfarenhet från min Bohuseka var att den gick bäst när motorn justerades vinkelrät mot sjön i stillastående obelastat tillstånd!

 

Teoretisk stämmer säkert det du säger ... men mina praktiska tester gav ett annat resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men man kan ju ställa om motorn i ett annat läge, men är inte risken stor att akter spegeln tar skada av på frästningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför och hur skulle akterspegeln ta skada om man ställer motorn i ett annat läge?
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...