Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
farbror

Pendlande tändning b20

Rekommendera Poster

Hej alla.

Har ett problem med motorn (b20)som jag önskar hjälp med,

symtomen är.

 

-Tändningen pendlar ca 10grader.(str-lampa)

-Varvräknaren hoppar från noll till max.

 (både på tomgång och varvning)

-Tändspolen blir glödhet,

(har prövat olika spolar med samma resultat)

 

Motorn gick bra under sommarn men problemet

dök upp på sista turen startade med att den

började misstända för att bli värre och till slut

dö.

Har funderat på överslag av nåt slag men var??

 

Vore tacksam för ideer och inspel om vad som kan vara

fel

 

Hälsn

 

Reidar

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den pendlar kan vara lit olika saker...

Vilken fördelare har du? Lägg gärna in en bild om du kan...

 

Om Spelet i fördelaraxeln är stort så kan det spelet göra så att tändningen varierar, den typ oscillerar i sin lagring oregelbundet eller regelbundet..Då blir det variationer i tändningen.

Har du en fördelare med tändförinställning som styrs av vakum? Då kan det vara en spricka i slangen tex eller glapp i plattan som den påverkar.

 

Att spolen blir varm tyder på kass konding..Byt brytare samtidigt.

 

Har din varvräknare funkat ok innan? Jag har själv en som lever loppan emellanåt...Tror det kan vara att det hänger ihop med ditt tändproblem...

 

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tack för svar

 

Fördelaren är från en aq110 och är av den gamla

sorten (jpl4xxx eller nåt) utan vakuum men

med vikter.

I den har jag monterat en ignitor och satt i

sk högeffektspole(flamethrower)

(det finns ingen kondning!! på ignitor utan

den är kopplad direkt till spolen med 2 kablar)

 

Tomgången var bra med ignitor men lite ojämn

då(tror jag) rotorn inte kom ner helt i botten

pga givaren(lite glapp)

 

Varvräknaren har varit lite hoppig tidigare

men nu fladdrar den helt vilt och det känns som att

misständningen stämmer med fladdringen.

(märklig mening men hoppas ni förstår)

 

Har själv funderat på om det kan vara överslag

i generatorn men vet inte riktigt hur kontrollera.

 

Hälsn

Reidar

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

du har ju själv hittat felet rotor ej helt nere får vikterna att hoppa ut lite då och då när motståndet blir för mycket mot f-locket.

 

släng skiten och sätt ihop det som det ska vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför går inte rotorn ner ordentligt. du kan ju prova att såga av den i nederkant det gjorde jag på min och det har fungerat ordentligt bra.

Har också ignitor i min B20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle tändspolöen bli varm för att kondingen är dålig? Jag förstår inte, förklara gärna! Kondensatorn är en snubber för att förhindra gnistbildning på brytarspetsarna.

 

Om gapet på brytarspetsarna är för litet får du en längre duty cycle på magnetiseringen av tändspolen. Detta kan, i värsta fall, övermagnetisera tändspolen vilket innebär att den magnetiska kretsen går i mättnad(detta yttrar sig som att strömmen enbard begränsas av den inre resistansen och ej av i huvsak mot-emk - induktansen går mot noll) och strömmen sticker. Detta resulterar i höga förluster i tändspolen.

 

Hög temperatur innebär höga förluster. Mitt råd - kolla gapet!

mvh/ Christer

 

Senast ändrad av christer_pers | 15 augusti 2007 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...