farbror 0 Postad 27 September , 2006 Hej alla. Har ett problem med motorn (b20)som jag önskar hjälp med, symtomen är. -Tändningen pendlar ca 10grader.(str-lampa) -Varvräknaren hoppar från noll till max. (både på tomgång och varvning) -Tändspolen blir glödhet, (har prövat olika spolar med samma resultat) Motorn gick bra under sommarn men problemet dök upp på sista turen startade med att den började misstända för att bli värre och till slut dö. Har funderat på överslag av nåt slag men var?? Vore tacksam för ideer och inspel om vad som kan vara fel Hälsn Reidar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 27 September , 2006 Att den pendlar kan vara lit olika saker... Vilken fördelare har du? Lägg gärna in en bild om du kan... Om Spelet i fördelaraxeln är stort så kan det spelet göra så att tändningen varierar, den typ oscillerar i sin lagring oregelbundet eller regelbundet..Då blir det variationer i tändningen. Har du en fördelare med tändförinställning som styrs av vakum? Då kan det vara en spricka i slangen tex eller glapp i plattan som den påverkar. Att spolen blir varm tyder på kass konding..Byt brytare samtidigt. Har din varvräknare funkat ok innan? Jag har själv en som lever loppan emellanåt...Tror det kan vara att det hänger ihop med ditt tändproblem... Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbror 0 Postad 27 September , 2006 tack för svar Fördelaren är från en aq110 och är av den gamla sorten (jpl4xxx eller nåt) utan vakuum men med vikter. I den har jag monterat en ignitor och satt i sk högeffektspole(flamethrower) (det finns ingen kondning!! på ignitor utan den är kopplad direkt till spolen med 2 kablar) Tomgången var bra med ignitor men lite ojämn då(tror jag) rotorn inte kom ner helt i botten pga givaren(lite glapp) Varvräknaren har varit lite hoppig tidigare men nu fladdrar den helt vilt och det känns som att misständningen stämmer med fladdringen. (märklig mening men hoppas ni förstår) Har själv funderat på om det kan vara överslag i generatorn men vet inte riktigt hur kontrollera. Hälsn Reidar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 September , 2006 du har ju själv hittat felet rotor ej helt nere får vikterna att hoppa ut lite då och då när motståndet blir för mycket mot f-locket. släng skiten och sätt ihop det som det ska vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 5 Oktober , 2006 Varför går inte rotorn ner ordentligt. du kan ju prova att såga av den i nederkant det gjorde jag på min och det har fungerat ordentligt bra. Har också ignitor i min B20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christer_pers 0 Postad 11 Augusti , 2007 Varför skulle tändspolöen bli varm för att kondingen är dålig? Jag förstår inte, förklara gärna! Kondensatorn är en snubber för att förhindra gnistbildning på brytarspetsarna. Om gapet på brytarspetsarna är för litet får du en längre duty cycle på magnetiseringen av tändspolen. Detta kan, i värsta fall, övermagnetisera tändspolen vilket innebär att den magnetiska kretsen går i mättnad(detta yttrar sig som att strömmen enbard begränsas av den inre resistansen och ej av i huvsak mot-emk - induktansen går mot noll) och strömmen sticker. Detta resulterar i höga förluster i tändspolen. Hög temperatur innebär höga förluster. Mitt råd - kolla gapet! mvh/ Christer Senast ändrad av christer_pers | 15 augusti 2007 | 22:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser