Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Cias

Tips hur man hittar kajplats och båttransport???

Rekommendera Poster

Hjälp!!! Vi har hittat en motorseglare, 7,5 x 2,8 m, i Västervik som vi vill ha. Problemet är hur vi ska få hem den samt att hitta kajplats.

Är där någon som har tips om billig och bra transport? Vi bor i Malmötrakten. Har också problem att få kajplats? Tacksam för tips om kajplats i närheten av Malmö. Kanske man kan hyra av någon??

Vi måste snart lämna besked om vi ska ha båten eller inte men vi måste ju både få hem den och kunna ha den någonstans hemma. Käns som om vi börjat i fel ände!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan den inte få ligga kvar i Västervik i vinter? Kolla det istället för att stressa hem båten landvägen. Det kostar nog inte direkt gratis med lastbilstransport, om man inte har en jä-la tur.

Kan den ligga kvar i V-vik över vintern så kan ni ju få en trevlig semesterresa hem runt sydkusten nästa sommar. Dessutom kan ni i lugn och ro leta i vinter efter bryggplats och uppläggningsmöjligheter i Malmöregionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl gott om tid för att segla hem båten. Isen lär väl inte lägga sig förrän en bit in på nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, den kan ligga kvar i Västervik till sommaren. Vi är bara lite sugna på att få hem den  att vi är lite oroliga att vi inte ska hitta någonstans att ha den nästa sommar heller....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtplats i Malmöregionen är ett svårt kapitel, och nu börjar danskarna också f å upp ögonen på att vi har kortare kötider och lägre priser än i Danmark, här är kötiden bara 2-3 år, man kan komma till tidigare om man kan slänga upp 40.000 kr ungefär som det kostar i Lagunen 3x9 meter något lägre i Klagshamn, stod själv i kö i småbåtshamnen hände ingenting på 4 år, snart bättre att satsa på båtplats än pengar på banken/aktier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns lediga platser i Trelleborg...

0410-73 38 53 har hamnförvaltningen, eller ring 0410 733 000 och fråga efter Monika Limås som jag tror har hand om båtplatserna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller transport av båtar jag köpt har jag alltid tagit hem dem sjövägen. Ju längre bort man köper båten, ju mer får man se.  Nu börjar det ju dra ihop sig till höst och det kan va svårt att pricka in skapligt väder. Sen beror det ju naturligtvis hur van man är på sjön.

Från Västervik till Malmö är det ca 280 distansminuter. Om ni gör 6 knop i snitt blir det ca 50 timmars gång. 

Köpte en båt i Stockholmstrakten och hade den kvar på marinan i 3 år, då det ingick både sommar och vinterplats i köpet. Jag hade ca 50 mil enkel resa. Står på kö för en ny plats på marinan och har funderingar att segla dit båten igen om ett par år för ytterligare några säsonger i Stockholms skärgård.

Hur är det med platser run Åhus, Sölvesborg, Karlshamn. Bilvägen dit är ju bara ca 10 - 15 mil från Malmö. Dessutom ligger ju Blekingeskärgården bra till seglingsmässigt.

Västervik - Sölvesborg är sjövägen ca 170 distansminuter och det blir med 6 knop ca 30 timmar.

lycka till

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägde tidigare en plats i Lagunen, de platser som står på hemsidan finns inte enligt hamnen, bara inte borttagna.

Sen är det så att om det blir en plats tillsalu skall den först erbjudas nästa man i kommunala båtkön, om detta sker i verkligheten ? hm tveksamt platserna går i princip till högstbjudande, den som har plats o vill större eller mindre  går också först, annars är det bara arv som i prinip gäller.

Lagunen är säkert södra sveriges med välsköta småbåtshamn, och jag är övertygad om att alla andelsägare uppskattar detta.

www.lagunen.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag bor i Västervik och köpte min snipa 7.50x2.50 i Karlskrona för ett par år sedan. Fick den hemkörd hit till Västervik med lastbil för 4500 kr av en åkare härifrån. Hur smidigt som helst. Han har en bil med långt lågt flak och fixar nog en segelbåt stående i vagga. Maila mig om du vill ha hans telefonnummer// goran.ankarman@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla bra tips!

Nu verkar det mesta ha löst sig. Om allt går som det ska får vi hem båten på måndag, med lastbil och ska då ha den i Klagshamn! Jättekul ska det bli och nu längtar man redan till våren...

Ha det gott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...