mlagerstedt 0 Postad 26 September , 2006 Hur mycket kan sjögräs och beväxning på drev påverka toppfarten?Provkörde en uttern d55 med innombordare 135 hk och fick bara upp den i knappa 25 knop och knappt 4000rpm. Är det nått fel på motorn? eller är det möjligt att det kan påverka så mycket. Enlig båtpress så skall båten göra runt 38 knop!skulle vara tacksam för lite bra åsikter erferenheter...gärna från ägare med samma båt/motor..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 26 September , 2006 Det måste vara något fel. Har en Ryds 18 GTS med samma motor-, och båten är i samma storlek, och den gör då 36-37 knop. Sjögräs, visst..men 10 knops skillnad knappast.. / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mlagerstedt 0 Postad 26 September , 2006 Det misstänker jag också.... visserligen är båten bara körd 20h enligt mätaren men den tidigare ägaren har tydligen bara smygkört med båten 5-15 kn... vet inte om det kanske kan ha påverkat mororn negativt när båten körts in.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 September , 2006 En kompis var ute på en tur med en granne. Han sa att båten normalt gick 35 knop. Nu med sjötulpaner på propellern gjorde den 13 knop. Sammalunda var det när vi seglade hem vår båt nyköpta båt en november. Gjorde 3,5 knop innan vi hade dykt ner och skrubbat bort det värsta. Sedan fick vi upp den i nästan 5 mot normalt 6,5 knop. Med sjötulpaner utsmyckade snurror blir det inget vidare bett i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 26 September , 2006 jag har en örnvik 530 med en 115 yamaha på , när jag la i den i somras så gjorde den mellan 38-40 knop men har sackat mer å mer under tiden , så nu när jag åker så gör den 30 knop och får jobba som fan för att komma upp i plan, till saken hör att det växer sjögräs under båten så det ser ut som en pälskappa på skrovet , men orka bry sig nu , den ska ju upp strax ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 27 September , 2006 När jag köpte min Bayliner så va den inte bottenmålad. Detta resulterade i massor med tulpaner. Båtan ska göra ca 35 knop men med alla tulpaner gjorde hon 12 knop. Så det händer en hel del med lite skräp på botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 27 September , 2006 Låter som det är något annat fel, motorn varvar ju inte ur ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 September , 2006 int ska det va nåt gräs på en racer bana som flickan sa. tror nog lie mer brukande håller beväxningen i styr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 28 September , 2006 Att det kan göra så stor skillnad som en del beskriver hade jag ingen aning om.... någon knop..ja ...men 10-14 knop som en del skriver ..helt ofattbart. Men växtligheten måste ju variera ordentligt på olika ställen. Har tagit upp båten idag, och inte var det så hemskt under. Gick ganska snabbt att tvätta den. Har iofs kört väldigt mycket i sommar, kanske inte hunnit slamma igen så värst.. / S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 28 September , 2006 Har också hört talats om sjötulpaner som skall ha bromsat ner en båt från 35 till 9 knop. Den var inte bottenmålad och inte heller särskilt frekvent använd... Är det nån som testat de nya bottentvättarna som finns lite överallt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 28 September , 2006 Det var det första jag tänkte på också! Men! Efter att ha läst alla inlägg här på hur otroligt negativt beväxningen kan inverka, så är det väl så att motorn orkar inte helt enkelt varva ur pga det extrema motståndet i vattnet. Den skulle väl troligen varva ur med en stigning på propellern som var anpassad till motståndet ... men det kanske är bättre att göra ren botten istället för att byta stigning på propellern ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 29 September , 2006 Jag tappade ca tusen varv när det var fullt med ludd på drev och propeller, botten i övrigt helt ren. Tänkte att det kör man väl bort. Mycket lossnade men det låg kvar nåt slemmigt på hela propellern och efter jag skurade bort det så gick det som det skulle igen. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 Oktober , 2006 Att växtligeheten minskar farten ser man även i Vänern. Nyvaxad och blank går båten fort men efter några månader i sjön och medföljande algtillväxt under så går den ju trögare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Oktober , 2006 hur mycket beväxning får ni låter ju som hela skogar? Har det med materialet att göra en plast i vatten blir ju alghal bara på ett dygn , alu kanske har någon basisk utfällning som alger inte trivs på, vore kul att höra hur andra alu ägares erfarenheter. se bilden mer än så blir det aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 1 Oktober , 2006 Fula flickor får aldrig blommor, så inga grönsaker till din dam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Oktober , 2006 ingen båt i din sjöbod, får väl se vad du har att komma med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antirakan 0 Postad 1 Oktober , 2006 Håller just på att leta båt Selcon sjönk ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser