Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Jolly-Roger

Blir man klok på CE Märkningen! Undersökning !

Rekommendera Poster

Fråga:Ställd till Sjöfartsverket

Hej

Jag har köpt en USA tillverkad Formula 31:a från Tyskland.

Båten är tillverkad 1996 och jag kan inte hitta någon CE Skylt någonstans i båten.

Pratade med Motala båtvarv som tidigare var generalagent för Formula båtar i Sverige och enl dom fanns inget krav på CE innan 1998..
Hur vet jag att båten inte är privat importerad till Tyskland efter 98?

Har inget originalkvitto sen 96 men en instruktionsbok på Tyska?

Svar:


Det enda råd jag kan ge dig i denna fråga är att du ber säljaren om en kopia av tullhandlingen vilken visar när båten togs in på EU:s marknad.  Visar tullhandlingen att båten förtullats efter 980616 omfattas den av kraven om CE-märkning och det är den person eller företag som importerat båten som är skyldig att se till att detta blir gjort.


Ett annat dokument som kan visa att båten funnits på EU:s marknad innan kravet om CE-märkning blev obligatoriskt kan t.ex. vara en försäkring som visar att båten varit försäkrad i Tyskland innan reglerna blev obligatoriska.


Se gärna informationen om CE-märkning på vår hemsida www.sjofartsverket. under rubriken Frågor om båtliv


Med vänlig hälsning 

Sjöfartsinspektionen



Det jag undrar nu av er på Maringuiden ÄR:Hur många av er har CE skylt i era båtar som är äldre än 98 yngre än 1950 och har ni något bevis för att båten var här före 98 oavsett ursprungsland?

För som jag tolkar detta svar så har du inte båtens orginal kvitto eller annat bevis på att båten var här före 98 så ska den märkas.

Jag har haft två USA båtar innan.En 90 och en 89:a och ingen av dom hade någon skylt.Min pappas Saltö 31:a saknar oxå skylt .Vad är oddsen på att en båt från 60-70-80 talet har sitt orginal kvitto kvar?Och tänkte ni på att spara ett gammalt försäkringspapper från 97?

Känns inte detta som ett politiskt självmål? Måste ju vara tusentals båtar som saknar bevis att dom fanns här innan 980616..???

Tankar Någon??


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Haha CE e bara Bluff och båg.. Ett sätt för myndigheterna att krama pengar ur industrier, importörer, etc... Jag har lyckats lokalisera en liten bricka med iaf ett C och suddigt E.. Men Jag köpte min båt i Sverige en (96a) (Har kvitto kvar) av en Marina så jag ser nu inga problem och bryr mig inte om att båten kanske inte har en riktig CE märkning med tillhörande Krav... Det är ju inte olagligt att köra Utan CE Så varför göra sig besväret att slösa pengar på en fjantig liten plåtbit som inte gör båten säkrare utan bara några gram tyngre...

 

Har nu insett värdet av CE och d är inte högt... Klart d finns 1000 tals mer än miljontals båtar i EU som färdas utan CE... D är ju svårt att hitta på en lag som förbjuder båtar som saknar CE då många båtar byggdes innan CE märkningen änns hade kommit till...

 

!!!MVH REXCO!!! Som åker importerad kanske icke CE märkt Bayliner26.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så klart blir mycket billigare!!! lite plåt och märkdon så går d säkert att slå in lite snygga bokstäver26.gif\ Hmmm hur stavas brötten C hmmm ÖÖÖ ÄÄÄ Skit samma Skriv Besvär för det är det ända det för med sig...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*skratt* Jag håller med dej Rexco.. Man kan ju bara hoppas att Moderaterna sätter stopp för såna här Sosse fasoner.

 

Jag tror att det ligger mycket lobbyverksamhet från olika båthandlare bakom den här CE märkningen för att få stopp på importen.

Men nu har det kommit för att bita dom i arslet... Om dom inte kan bevisa att båten fanns här före 98/06 så ska dom bekosta en ny CE märknig för att få sälja den.

 

Kul att du hitta en liten skylt på din båtsmiley-laughing.gif\ 

 

HAr själv ett stort fint CE märke på mitt elaggrigat.. funderar på att flytta det till skrovet istället så är saken biff smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodu. För det första: CE-märkningen är ett EU-påhitt. Kan du påminna dig om vilka som mest högljutt lovprisade EU-medlemsskapet? Och vad röstade du själv i folkomröstningen om EU?

 

För det andra: Plåtbiten har ingen betydelse. Det är dokumentationen som är avgörande. Om du sänker eller bränner upp din båt är plåtbiten oxo borta. Försäkringsbolaget kommer då att fråga efter CE-dokumenten.

 

Har själv en amerikansk båt av årsmodell 1998. Alltså byggd sent 1997 eller 1998. Har ingen aning om när den blev importerad. Har försökt få Albinhallen (S-tälje) som senast sålde båten att svara på när den blev importerad men utan resultat. Hmmm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite som pest eller kolera.Hade vi inte vart med i EU så hade jag fått betala moms och tull istället.

Är egentligen inte imot CE-märkning som påhitt då jag anser att det är bra att vi sätter en standard för vad en båt ska klara av men som den är utformad i dagsläget så är det förkastligt.

 

Lagen är omöjlig att efterleva samt att det är ett handelshinder som sätter sund konkurans ur spel vilket drabbar konsumenterna.

 

Vad jag vet så har ingen med båtar före 98 några CE dokumet på sina båtar men enl sjöfartverket så behver du bevisa att båten fanns i sverige före 98/06 så har man en skylt i sin båt bör man nog fota den.

 

Sen kan man ju diskutera själv kraven för märkningen! Det är mycket som kontrolleras som inte har med sjösäkerhet att göra.

 

Om jag fick bestämma så skulle alla båtar besiktigas var 5 år ur ren sjösäkerhets synpunkt.Man bör ju kolla sånt som kan vara farligt för människan..så som Gasol,batterier,motorfläktar,tankar,landström osv.osv Kolla att allt är rätt monterat och inte slitet.

Det borde höja sjösäkerheten betydligt mer än en CE-märkning som utförs endast en gång.

 

Om Albinhallen sålt en icke CE-märkt båt utan bevis på att båten fanns här före 98/06 så har dom begått ett brott !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Jolly-Roger att d ska finnas en standard för båtar som nytillverkas.. Man kan ju inte släppa ut va för skräp som hellst på marknaden och kalla d en båt...

 

Jag har inga som hellst dokument på att båten är CE märkt så förmodligen är den inte d.. Men om inte tullen har kvar papper på båten som verkade saknas när jag ringde... Min båt blev troligtvis importerad nån gång 99-00-01 och tullen hade tydligen bara sparat papper på båten i 5 år??? Så vem vet den kanske finns i en databas någonstans men inte i Sverige iaf...

 

Försäkringsbolaget gjorde ingen skilnad på CE och icke CE när jag ställde frågan till dom. Kanske vissa bolag kan vara lite kinkiga men de finns ju så många andra som generöst tar emot Iccke CE märkta Jänkare...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har hört är att försäkringsbolaget kan komma att börja bråka när du vill reglera skadan när du sänkt eller bränt upp båten eller vad du nu gjort. Att försäkra båten är inget problem, det är ju pengar in för bolaget. Att betala ut försäkringen är problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt fixat du nöjer dig ju inte med ett muntligt löfte.. Utan skriftligt sen är saken klar.. Om inte tullen kan bevisa när båten kom in i landet så kan inte försäkringsbolaget göra d heller, dom behöver ju alla papper från tullen för att bevisa motsattsen och om papprena då är borta så hur ska dom göra då???

 

Förövrigt så finns d ingenting i försäkringsvilkoren som säger att båten ska vara CE märkt för att ersättning ska utbetalas.. Så dom kan inte slingra sig på någotvis.. D står klart och tydligt i avtalet vad som gäller och villka summor d handlar om... Känner många som kör jänkare (icke CE-märkt) och några har ju haft lite otur med stölder grund osv... Alla har fått ersättning så varför skulle inte jag få d??? 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco har mycket ratt har.

 

I mina ogon sa ar CE-markningen ett rent handelshinder. Amerikanska batar ar MYCKET billigare i inkop an sina Europeiska motsvarigheter. Ar det samma hoga kvalitet pa batarna? Kanske inte alltid, men CE-markningen tar i det har fallet bort valmojligheten for konsumenten att kopa en billigare bat (han kanske accepterar plywoodgolv istallet for ett teakgolv och sparar pa sa satt $$$$, inget direkt sakerhetspaverkande val).

 

Alla Amerikanska batar ar godkanda av NMMA (http://www.nmma.org/) eller ABYC (http://www.abycinc.org/), eller av bada. Allt for att fa nagon typ av branschens egna kvalitets krav (lite typ SweBoat, finns det kvar?).

 

Dessutom sa maste ALLA batar uppfylla kraven som US Coast Guard (kan i det har fallet jamforas med Svenska Sjofartsverket) staller. De ar i en del fall mera stringenta an de krav som galler i Sverige. Kraven fran US Coast Guard galler ALLA batar HELA tiden, dvs inget som man kan snika undan nar baten blivit lite aldre. Dessa krav ar framst sakerhetskrav sasom motorrumsflakt, navigation lights, flytvastar, signalraketer, etc, etc). Lokal polis och sheriff gor stickkontroller da och da nar man ar ute (givetvis utan att fanga de varsta syndarna, typ de som tuffade helt utan navigation lights i Sondags natt...).

 

Kort, CE-markningen leder till hogre konsumentpriser, i och med att konkurrensen fran import av icke CE-markta batar i princip upphor. Nagot som givetvis gynnar batbyggare i Europa.

 

Det finns ju ocksa en massa politiska miljoaspekter (t ex forsvara import for att fa farre/mindre motorbatar i Svenska vatten...), men de vagar jag inte ge mig in pa har. For hett amne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joru, att båtar är billiga i USA har man ju upptäckt. $10000 för en ny Bayliner 175 med Mercruiser 3.0, det är ju störtlöjligt! Men inte är det CE-märkningen som gör det, en båttillverkar kan ju certifiera båttypen, inte nödvändigtvis varje enskild båt. Det kostar ju faktiskt en del att ta hit en båt i frakt och tull. Och har ni förstått att EU är en INRE marknad? Tullar och andra mindre frihandelsinriktade påhitt är inte helt ovanliga mot länder utanför EU. CE-märkningen av båtar torde vara en av de mindre upprörande av dessa.

 

Rexco, det står inte någonting om CE-märkning i mitt försäkringsavtal heller. Men jag är inte övertygad om att det gör någon skillnad. Krav på CE-märkning är välan lag. Finns ingen anledning att ta upp gällande lag i ett avtal. Inte för att jag inte vill tro dig, vi sitter ju så att säga i samma båt i det här fallet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att försäkringsbolagen kommer att bråka i framtiden heller för man kapar inte handen som föder en 

Och vad det gäller bevisbördan i händelse av en olycka så borde det ligga på dom att bevisa att båten inte är märkt och CE-dokumet saknas.

Jag har inte hört om något sådan fall i Sverige och det måste ju vara 10 tusentals båtar som saknar både dokumet och bevis att båten fanns i sverige innan 98/06.

 

Det som stör mej mest är hur i helv.. man kan skapa en retroaktiv lag som gäller ända till 1950... Och varför just 1950? 

Kan se bilden framför mej... Byrokraten i Bryssel på sitta stora kontor som slickar på fingret och sticker upp det i vädret...1950 blir väl bra?? Hur tänkte han???

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du kan fortfarande göra ett avtal med försäkringsbolaget det är bara att ställa frågan så här... Får jag någon ersättning för min Icke Ce märkta båt.. Om bolaget svarar JA på frågan be om att få skriftligt på D.. Om bolaget svarar NEJ byt bolag.. Fler frågor???

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du fått d här med Att d ska finnas en lag som förbjuder dig att köra din kanske icke CE-märkta båt??? Har du köpt båten i sverige???

D är importören som är ansvarig för att CE-märkningen ska finnas där... Står klart och tydligt i Sjöfartsverkets föreskrifter bara och läsa...

 

Eftersom d inte var jag som importerade båten och att jag köpte den utav en båthandlare i Sverige så ser jag inga problem d va ju inte jag som Importerade båten...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller väl med er ang. denna konstiga lag som knappt myndigheten (sjöfartsverket) verkar veta hur man skall kunna efterfölja eller kontrollera.

 

Men lagen säger i vilket fall idag (vare sig den kontrolleras eller inte) att en båt som är skyldig att CE-märkas ej får vare sig säljas eller brukas om den inte är det, alltså en olaglig handling både att köra den OCH sälja den.

Sedan om försäkringsbolagen bryr sig om detta är ju en helt annan sak, de vill ju ha in sina stålars.

 

Skulle jag köpa en sådan båt idag så skulle jag se till att den antingen är godkänt CE-märkt eller att jag får avdrag för kostnaden att göra en märkning för min egen skull, vet ju ej hur lagen ser ut/kontrolleras om några år och då står man där...

 

Har dessutom gjort några förfrågningar ang kostnaden för en CE-märkning av ett godkänt organ i Sverige för en USA-båt i 22-26 fots strlk, och det uppgår till ca 25-35 000 sek plus ev kostnader för byte av material/reparationer som man får stå för själv.

Tror dock att det blir billigare om man låter göra den av en godkänd amerikansk firma vid en ev import.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men då måste myndigheterna bevisa när båten importerades... Hur ska dom kunna göra d om papprena på båten är väck och inte finns hos tullen...

Kan inte tullen skaka fram papper så kan inte Sjöfartsverket d heller dom hämtar ju sina papper ifrån tullen... Bara ringa och fråga efter papper de har man ju rätt till som ägare av båten... Så eftersom mina papper inte finns hos tullen och vid en eventuell inspektion inte går att bevisa när båten kom in ilandet så har jag rätten på min sida... Värre e om man importerar en båt som är nyare än 98 då är d svårt att säga att man importerade den 97 hahaha.... Och när myndigheterna väl börjar gräva i d här om sisådär 10-15 år så har båten sålts flera gånger om och kanske tilloch med inte finns kvar isverige då blir d svårt att sätta dit någon för d...

 

Ärligt tror inte d kommer att hända nått d tuffar på som vanligt och dom allra flesta båtar som importeras idag blir CE-märkta i något EU-land och därmed helt lagliga oavsett vad myndigheterna kommer fram till.. Så du ser d finns alltid ett sätt att gå runt ett problem Varför oroasig över något som inte på långa vägar är färdigställt Jag hinner byta båt flera gånger om innan Gallringen påbörjas och den lär bli skral hoho.... 25 - 30 000 villken idiot betalar sånna fantasisummor när d finns kontaker i Tyskland och övriga världen somm utför samma sak för runt 10 000 och kanske ändå billigare... D e bara och innse Svenska myndiheter och byrokrater är inget att ha bara krångel och paragrafer...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ooops Glömde länken...

 

Här har ni ett av företagen som CE-märker båtar till rimliga priser... Så för alla er som Älskar den blåa lilla plåtbiten kan jag rekomendera denna sida...

 

http://www.navalisyacht.de/

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Varför gå igenom navalis istället för att kontakta en Notified body direkt?

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det skulle vara en het potatis och det är ju spännande att ALLA är rörande överens om att det är en Skit LAG.

 

Vore ju kul om någon med svensk/nordiskt tillverkade båtar hörde av sig. CE lagen gäller ju lika mycket dom som US båtar.. Om du har en Flipper el liknade från 80 talet ska du bevisa att båten var här före 06/98 

 

Funderar på om man ska kontakta Robert Aschberg och låta han ställa sjöfartsverket mot väggen.... Fast man kanske inte ska väcka en Björn som sover..

 

Håller med dej Rexco ställ frågan till bolaget vill dom inte så ta dina pengar någomn annanstans..

Om du frågar Loyds så säger dom ... CE ??? What ??? 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det inte är du som måste bevisa att den INTE måste vara märkt och inte tvärtom ?? (jag vet ej)

 

Läste dessutom ang märkningen och tullhandlingar att det ENDAST är importören av båten (och sjöfartsverket antar jag?) som har rätt att ta del av tullhandlingarna. I så fall måste du som senare ägare av båten när du vill fixa en godkänd CE-märkning få ut tullhandligarna via importören.

(Detta stod i en tråd, vet ej om detta stämmer)

 

Antar att det myndigheterna kan göra efter x antal år är att spåra upp importören som är skyldig för all framtid att se till att båten är godkänt CE-märkt, samt sätta dit den för dagen aktuella ägaren för att olagligen bruka sin icke godkända båt. Spåra tidigare säljare för att olagligen sålt båten blir nog svårare.

 

Missförstå mig inte nu, jag är INTE för detta påhitt men tänker i alla fall gardera mig själv ekonomiskt/lagligen vid framtida båtköp så jag ej blir drabbad senare. Dessutom underlättar ju märkningen en ev senare försäljning...

 

Många påpekar att båten går att försäkra utan CE-märkning och det är ju sant, men det går ju att försäkra en obesiktigad bil med, men den är ju olaglig att använda, samma med båten (tyvärr).

 

För att CE-märka sin båt i Tyskland måste den ju dit, vilket går bra om man importerar en (dessutom billigare moms där 16% mot 25 i Sverige), men blir dyrt om man redan köpt en i Sverige omärkt och måste frakta dit den, eller hur ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bara med en av länkarna jag hade då intresset för att CE-märka i efterhand inte verkade så stort.. finns många som utför denna typ av märkning...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man ska hårdra begreppen lite så är d inte jag utan importören som ska bevisa att båten var här före 98/06 men om ord står mot ord och ingen kan bevisa motsattsen så vad ska dom göra??? Jag kan ju bara hävda att jag köpte båten av handlare xxx som is in tur köpte båten av Mr X som importerade båten i en utlänsk kamrats namn och egenteligen kom till Sverige via Tyskland.... Tullpapper är inget som är ofenterligt men dom sparas tyderligen bara i 5år från dess att båten importerats... Du får ju inte ta del av handlingarna på d sättet att du får hem dom utan bara om din båt existerar överhuvudtaget.. D gjorde inte min dom hade inga uppgifter om en båt med skrovnr xxxx som kommit in i landet... Så min båt extisterar endast i försäkringsbolagets register och d är en 96a.. Oki man får ligga i lite vara som en igel och leka privat deckare men till slut så ger dom sig...  

 

D tyska bolaget jag varit i kontakt med gör ofta besök till Sverige och dom såg inga problem med att ta en liten tur till bohuslän för att CE-märka min båt om jag ville de... Så båten behöver inte flyttas en meter...

 

Och när båtarna fraktas från USA så går dom via tex Tyskland där dom både momsas och CE-märks Och VÅLA En helt fullt godkänd och fint fungerande båt...

 

Och du d är laa stor skilnad på BIl och båt va... En bil besiktar du varje år undantag Veteranare och nya bilar etc.. En båt besiktar du Aldrig.. Du får helt enkelt göra ett avtal med försäkringsbolaget om att dom till 100% ersätter din icke CE-märkta båt om du inte litar på dom... Som sagt många jänkebåt ägare jag känner har fått ersättning för sina båtar.. Och många saknade CE- märkning och i årgångarna där jag rör mig alltså 95-98 osv...

 

!!!MVH REXCO!!! Som inte ororar mig d minsta...

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns något i sjöfartsverkets paragrafer om d med... Den ska tyderligen provas så långt d går eller något livärdigt lika luddigt.. Hmmm..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappersvändarna vill nog ha kvar sina jobb annars kanske resurserna går till något vettigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hembyggdbåt får inte komma ut på marknaden inom 5 år.

Sant att importören skall stå ansvarig för CE-märkningen. Betyder också att importen kan göras av juridisk person. Den juridiska personen kan ju upphöra efter importen. Då blir det knepigt att få tag i ursprungshandlingar. Eller ? Vad händer om tillverkningsnumret är borta ?

Vi har ju inga krav i Sverige på att tillverkningnummer skall finnas för någon slags båtregistrering som inte för närvarande finns. Eller ?

Gamla båtar kan ju fortfarande försäkras med hjälp av beskrivning och foto och möjligen motornummer. Det finns massor av flytetyg som inte har tillverkningsnummer. Är det förbjudet att sätta egen märkning på båten med t.ex. stöldchip ? Tankegångar verkar kanske flummiga, men med tanke på det korkade EU-direktivet så kanske inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.

 

Snackade med en CE expert Sjöfartsverket i oktober-06 och han sade att det är myndigheten som ska bevisa att båten är importerad, inte ägaren, precis som vid misstanke om andra brott i Sverige!

 

Han sade också att Tullverket har sekretess på alla papper.

 

Så som jag fick förklarat det av honom så är det i princip omöjligt att ta reda på om en båt äldre än 16/6-98 är importerad eller ej, efter det så måste ju ALLA vara CE-märkta, så då är det ju lättare..

 

Med det i åtanke, hur ska en sjöpolis kunna göra ett stickprov på en båt äldre än 16/6-98 och bevisa på plats att den är importerad och inte Svensksåld före det datumet? Med deras resurser..?

 

Men båtar nyare än 16/6-98 ska dom sätta åt eftersom då ska ALLA vara CE-märkta.

 

Så fick jag iaf det förklarat för mej.

 

Källa: Sjöfartsverket per telefon, okt-06

 

Mvh Pop - Som har en båt! 14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det precis som jag misstänkte,att det är väldigt svårt att bevisa.

 

Men sen dök en ny fråga upp i min skalle!

 

Vad gäller med CE-märkning om jag låter min nyare än 98-06 båt gå under Amerikans Flagg även i Sverige?

Om jag betalar US-båt skatt och har registreringsnummret kvar och hänger en usa flagga i aktern?

 

Jag slipper att betala svensk moms och tull vid införandet? och jag slipper CE-märkningen?

 

Bara för att jag är svensk medborgare behöver ju inte båten vara det!

 

Varför skulle inte en fritidsbåt kunna vara bekvämlighetsflaggad?

 

Tankar någon?

 

J:R

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Att bekvämlighetsflaggad båten i USA blir nog jobbigt, har för mig att dom inte godtar det. Du behöver nog både en båtplats och att båten normalt ligger där största delen av året, ett uppehållstillstånd skulle nog inte skada heller.

 Skicka in en ansökan om medborgaskap i Ladonia och segla deras flagg, visserligen kan det bli svårt med försäkring då landet inte är erkänt av sverige än. smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...