Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
sasse73

B20-Motor + 100-drev

Rekommendera Poster

Har nyss köpt båt (Ockelbo C18) och håller på att förkovra mig i alla roliga detaljer.

Fundering runt motor och drev.

Det sitter en B20 i (AQ130D) och ett 100-drev. Eftersom båten går så antar jag att det är en kombination som fungerar?

På drevets märkskylt, som enligt alla bilder/beskrivningar jag hittat är ett 100-drev, så står det PZ nr 21 350. Borde det inte stå typ PZ nr 10 xxx om det är ett 100-drev??

Berätta gärna mer för mig om motor och drev.

//Mattias 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har själv en B20 med 100 drev. Fungerar alldeles utmärkt. Min har gått i 16 år utan anmärkning. När jag köpte den 1989 satte jag på sötvattenskylning oc bytte alla packningar. Till i år bytte jag avgaslimpa ca 3500:- Till nästa sommar byter jag topplock, har fått en liten vattenläcka på slutna systemet.Angående drevet så är det så att drevnr umder 500000 är ett A drev och skall ha speciell olja , framgår av handboken,medan drev.nr från 500000 o uppåt skall ha samma olja som motorn, med andra ord vanlig olja SAE 10 - 40 till exempel.

Vill du veta mer kolla tillbaka i forumet , det finnes mängder av info om Volvo motorer.

M.V.H  Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info Göran.

Bra där med typen på drev och oljan, kan ju vara nyttigt att veta....

Ska skumma forumet mer noggrannt, här verkar finnas mycket matnyttigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...