vega1108 0 Postad 26 September , 2006 Hej! Finns det nån som har fixat till sin båt så att man kan styra en utombordsmotor med en radiokontroller? Skulle vara roligt att veta om skruvandet ens lönar sej... Jag har en albin vega med en 9.9hk suzuki och fjärrstyrningskablage till gasen och växeln. Jag tänkte montera en motor som skulle styra utombordsmotorn till vänster och höger en motor som skulle styra gasen och växeln. Jag tror att det räcker med en vindrutetorkarmotor, den borde ha tillräckligt kraft. Styrningen sker med en 2..4-kanalig radio och mottagare. En servomotors elektronik lite elektronik (kopplingsschema bifogad) sköter styrningen av vindrutertorkarmotorerna. Allt skulle förståss vara på det sättet monterat, att om det finns behov, så kan man styra allt manuellt (om t.ex. radion går sönder) Kopplingscheman är från en finsk sida: ohjaus L = styrning vänster ohjaus R = styrning höger servon moottorin tilalle = i stället för servons motor optoerotin = optokopplare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2006 jag var inne på samma idee så man under färd också kunde sällskapa på soldäck, men jag löste det på annat sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 26 September , 2006 Skulle vara fint att stå på bryggan och vänta på att båten kommer från bojen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 26 September , 2006 Kan vara intresant även till annat...;-) Troligtvis räcker det med fönsterhissmotorer, hela mekanismen med kuggsegment kan vara användbar! Raportera resultat om du/ni provar. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 September , 2006 torkarmotor går utmärk byggde en elgokart med en sådan som snabbast fick man springa allt vad man orkade för att hinna upp ungen. sätt torkarmotorn direkt vid styrväxlen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 27 September , 2006 Nu har jag kommit ett steg närmare igen. Fick just en 7-kanalig radio mottagare och beställde igår fjärrstyrningskablagen till utombordaren, som jag borde få på tisdagen senast. ps. ni får ursäkta mej om jag har skrivfel...försöker mitt bästa och håller finska flaggan i högsta hugg! Mycket bra forum om man gemför med finska forum.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 September , 2006 Blir inte båtlivet lite konstigt om du nu ska tillbringa det på land?? i mitt fall så var vitsen inte att stå på bryggan och se båten åka runt på sjön utan bara kunna sola eller fiska från soldäck samtidig ssom jag körde, lösningen blev omsvetsade rutramar för sidorutan nu delat öppningsbart för styrning med foten, funkar kanon man har händerna fri och kan lungt pilla med fisket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 29 September , 2006 Nej,nej... Jag hade närmast tänkt mej systemet för att hoppa själv iland, om jag är ensam ute med båten. Men värför inte underlätta livet med att stiga av vid bryggan och låta båten köra ensam till bojen och tillbaka, istället för att måsta ro 50-100m alla gånger man skall ut? Annan sak sen att vågar man båten åka ensam bland andra båtar i hamnen... Jag vågar inte lita så mycket på elektronik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 September , 2006 inte ska den väl kunna lägga till själv och angöra tampar mm? gör en löplina istället . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 29 September , 2006 Se till att köpa en Fail Safe till radiostyrningen. Annars blir du olycklig om motagaren tappar kontakten med sändaren av nån anledning. Min metanoldrivna RC bil smet ett par gånger under det första året jag hade den. På nått sätt så lyckades det alltid bli full gas när radion tappade kontakten (och full gas var ca 80-90km/h). Och glöm inte att alltid ha dödmansgrepp inkopplat också (du vill ju inte bli överkörd av båten om du trillar i). Vilket kan bli ett litet problem om du står längst fram i fören kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1108 0 Postad 30 September , 2006 Bra ide med dödmansgreppet! Hade inte ens tänkt på den saken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 September , 2006 har en snör stump hängande i rutan när jag fotkör från taket bra att kvickt slå av vid bottennapp eller storgäddor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stilig_knubbis 0 Postad 6 November , 2006 har gjort precis samma misstag med min tävlings buggy. har soppat in det mästa i ca 120 km/h det är otroligt dåligt att inte gasen åker till baka om strömmen bryts. resultatet blir ju att man soppar in i väggen på full gas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser