Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonnie

Flipper 630 OC erfarenheter / tips?

Rekommendera Poster

Ska köpa första båten i vår. Lutar starkt åt en Flipper 630 OC. Någon som har tips,åsikter, kommentarer till en absolut nybörjare? Ska användas för dagsturer av mig och min fru med möjlighet till övernattning när barnen lånar den. Tips kring båtval / typ? Några synpunkter kring val av årsmodell om man väljer en begagnad Flipper 630 OC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vi äger en Flipper 630 OC -1996. Gillar den modellen skarp ! Har haft ett 10-tal båtar, men den här är nog den bästa !

Finns en nackdel med denna båt;  när man kör i farter under ca 10 knop och man har dörren fram stängd, så bildas ett baksug runt hytten som i sin tur gör att det sugs in avgaslukt från motorn in i hytten.

i u-soffan i aktern sitter man nära motorn, vilket gör att jag starkt rekommenderar en med en 4-takts-motor !

Därför har jag nu sålt Yamaha 115Hk 2-taktaren från -96 och lagt pengarna på en Honda 130Hk 4-taktare -2006 ! Har bara provstartat den på land, så i vår ska vi se den förhoppningsvis stora skillnaden....

 

Vad är en bra nybörjar-båt ? Enl. mig ska den vara;

stadig, kursstabil i högre farter, praktisk, kännas rymlig, bra kvalitet - ja det stämmer på en Flipper 630!

 

Försök att hitta ett fint ex. helst med 4-taktare, helt minst 100Hk, gärna trimplan, som gör att båten går rakt även om det sitter 2 pers på ena sidan och 4 på den andra....

 

Jag köpten en -96:a i år med en 115Hk 2-takt -06 för 195,000:- inkl. kylskåp, obromsat släp, trimplan, CD, ekolod. sålde motorn för 40,000:- och köpte 4-taktaren för 95,000:- = totalt 250,000:-

 

Finns typ -00 med 115Hk 4-takt -00 för ca 240.000:-, kolla på blocket.se

 

Lycka Till !

 

Hör av Dig på 011182396@telia.com  om Du har fler frågor !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Flipper 630 OC som jag skall sälja p.g.a byte till större båt.

Årsmodell 2000, Motor Yamaha 4-takt 100HK, Trimplan, Ekolod, GPS.

Fint skick. Är på land just nu, förvaras inomhus, obromsad trailer 

kan köpas till.

Pris: 225 000:- vid snabb affär

trailer: 5 000:-

Bor i Göteborg

 

stephan_s_andersson@hotmail.com

0761-076341 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...