Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Gäst

kunde smällt med en älg

Rekommendera Poster

Gäst

Kunde ha kört på en älg i går natt. var ute och nattfiskade på vägen hem så finns en raserad gammal stenbro som man måste över bara att glida försiktigt genom resterna av byggverket. Eftersom det var beckmörkt så gled jag sakta mot grunden och hade full belysning på rätt var det är så börjar det leva i strandkanten och en riktigt stor älg struntar helt i både båt och kraftig belysning, han skulle minnsann fram först, simmar kvickt ut framför fören och sen sakta framför båten stod säkert 3-4 minuter och väntade innan han hade simmat färdigt framför båten. Hade kameran varit med hade det sett ut som ett stort sjöodjur med kraftiga horn. Hade det bara varit skymning och jag kört på lod och syftning vilket brukar betydligt fortare då hade det garanterat smällt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha... Tanken slog mig... Vad skulle försäkringsbolaget säga om du ringde o sa att båten pajat p g a att du krockat med en älg smiley-laughing.gif\? Tror du skulle få ligga i lite för att få ersättning.

Dags för älgskyltar på sjön osså då? Så att även de tyska båtturisterna har nåt att stjäla...

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den va inte lovlig nu va 2.gif\

Mvh / Orven

Kom att tänka på gubben i Kode (Norr om Kungälv).

Cyklade hem i mörkret som vanligt och på traktorvägen som gick i änden på åkern.

Plöttsligt så blev det bom stopp som gubben sa och det blev ett herrans liv då älgen reste sig upp och sprang iväg.

Gubben hade ingen lyckta och cykeln var nog rätt så tyst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En råbock har jag varit nära att köra på en gång i ett smalt sund, men en älg, det är strået vassare!

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

HAHA älgar på sjön. Jag har gjort en ny skylt som borde införas där risken för älgkrock är stor.

Documents

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får man kankse passa på och fråga vad din Husbåt historia gör med fullt öppna spjäll? hyffsad motor har du tycker jag , men mercurys gammla Rak sexa skulle sitta finfint på den 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ingen aning vad den toppar hade tidigare en

liten 2 cyl fiskesnurra på den se bilden och

då planade den lätt, men en kompis var utan

snurra så han fick ta den, nu är det lite

overkill spelar ingen roll hur mycket man

belastar båten provade med 6 pers ingen

fartskillnad. Kul att chocka folk lite,

en liten galosch med 50-60 hk var ute

och hastighetsprovade jag åkte upp

bredvid och såg genast hur leendet

åt min badanka trillade. 

post-15930-1394234804,1212_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hittade en tidigare bild tagen under försommaren också på simmande djur men den gången var det ingen stor älg.

post-15930-1394234804,1815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja okej :)  men hur stor var den då?  vad jag kan förstå så har en 80 hk på nu? och för skojs skull kan ja ju också passa på och fråga vad din badanka väger ? om du nu vet. Ser nog tyngre ut än vad det igentligen är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul, hade liknande upplevelse förra sommaren, fast älgko med kalv simmande i led. Men på natten, hade de lagstadgad lanterna påslagen?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade också en nära älgen upplevelse förra sommaren. Höll på att köra på ko och kalv precis utanför drottningholms slott. Skogens konung kom från slottssidan och simmade över till Kärsön. Mäktiga simmare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

en gammal 40 hk 402 motsvarar nog ca 30 moderna hästar.skulle vara orginal motorn från båtmässan i göteborg där min var vissningsbåt när den var ny.

skrov vikten ska iorginal bara vara 560 kg alu är ju lättare än det ser ut sen har jag svetsat dit lite över 100kg extra 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra att jag inte är ensam om att ha varit nära att klippa en älg. Detta hände för ungefär 12 år sedan:

Vi var ett gäng som åkte skidor och kneeboard nästan vaje dag. (Detta var innan wakeboarden slog igenom). Vi använde min stypulpet och eftersom det bara var en 30 hästare på den så kunde vi bara vara en som åkte och en i båten. Så jag körde med kompisen på kneeboard bakom och som vanligt då så får man ju hålla mer koll bakåt för att inte lämna nån som vurpar allt för länge. Vi rundade en udde på en ö och jag såg att inga båtar var på väg mot oss så jag tittade bakåt några sekunder. När jag sedan tittar fram så ser jag mor älg med ett barn som är på väg ut i vattnet framför oss så jag får gira lite grann för att inte köra på dem samtidigt som jag försöker skrika till kompisena att hålla ut åt vänster. Han hör mig inte men kommer själv på att han skall hålla ut när han ser älgen :)

Hade inte varit speciellt rolig att köra på någon av dem och sedan hade kompisen kommit glidande mot ilskna skadade älgar i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...