Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
lange

Yamaha 40, otrevlig resonans har dykt upp, idéer sökes....

Rekommendera Poster

Hej !

 

Har en Yamaha 40 -97 som jag enbart haft denna säsong. Motorn går jättebra, men under de sista ca 10 driftstimmarna har jag börjat störa mig på högfrekventa vibrationer som inte funnits där tidigare under säsongen. När jag köpte motorn bytte jag propeller, då tidigare ägare kört i, och sedan riktat upp proppen själv. Det jag nu undrar är om någon axel kan ha fått sig en kyss, så att den har ett litet kast, med ev lagerskada till följd som nu blir värre och värre ?

 

Det är bara på vissa varvtal som vibrationerna kommer. Vid ca 3/4 gas finns även ett stråk där motorn går råare, hårdare än på andra varvtal.

 

Vad tror ni ? Någon med egen erfarenhet. Kan det vara propelleraxeln, eller långa drivaxeln som har blivit skadad ?

 

Vill inte förvärra läget, utan i sådana fall plocka ned maskin under vintern och ev byta aktuell axel med lager.

 

Synpunkter och idéer emottages tacksamt.

 

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har lite kvalificerade tankar (gissningar) att dela med sig av ? Vad är vanligast tar stryk vid grundstötning/körning med kass propp efter grundstötning, propelleraxel eller drivaxel ?

 

Jag bara måste få ordning på detta, har ingen lust att köra generalras på något. Kan tillägga att vibrationerna känns i bänken bak, och när man lägger handen på motorn så känns vibrationerna mest i höjd med motorkåpan, och inte alls mycket när jag lägger handen på riggen under gång. Detta är väl lite konstigt ? Om det är drivaxel/propp-axel/växelhus relaterat så borde man väl känna det tydligt i riggen ?

 

Vad har man förresten för möjlighet att efter ett halvår reklamera en beg snurra med ovanstående problem, som inte fanns då jag köpte den, men som tveklöst uppkommit genom tidigare ägares klantigheter ? Motorn är inhandlad av stor firma (utombordare/skotrar mm). Har ju ingen lust att pröjsa jätteräkning själv och att lura någon går FETBORT......

 

/ M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, Har du kollat upp så det inte är motor som misständer? varva upp motorn på friläge och låt den gå på lite högre varv och börjar den missa då så har du ju problemet där./Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

nej han missar inte, utan går rent under de intervall då jag har vibrationerna. Skall kolla propelleraxeln till helgen, får bli en ovetenskaplig uppmätning ex.vis mellan propellerbladens tre toppar och antikavitationsplattan. Diffar det någon mm mellan de tre och plattan är det ju uppenbart vad som orsakar vibrationerna känns det som. Man borde även kunna se kastet om man tittar mot centrum samtidigt som man snurrar propellern, om det inte handlar om mikrometrar.

 

Gällande den råa gången under ett visst varvtals-spann så skulle det kanske kunna vara ngt osynkade förgasare, men borde inte motorn gå halvkass över hela varvtalskurvan isf ?

 

Finns det för övrigt någon som känner till en bra verkstadsmanual till Yamahas motorer? Gärna med mycket sprängskisser och utförliga beskrivningar.....börjar kännas som att en sådan kan vara bra att ha tillhands ibland smiley-smile.gif\

 

/

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, motorn är en 97:a och i grymt fint skick. Har gått i sötvatten fram tills jag köpte den. Hoppas nu nästan att proppelleraxeln är boven i dramat. Ok, den är dyr, men då vet jag iaf. Gött att man inte blir sysslolös till vintern.....11.gif\

 

OM det är så att det är propelleraxeln så skall jag försöka få den aukt firma som sålde mig motorn att iallafall stå för delarna. Tycker nog att detta är en typ av dolt fel som inte kunde förutses/undersökas vid köp, då det uppstått efter ett antal driftstimmar och troligen en följdskada orsakad av tidigare ägare. Vad tror ni ?

 

/ M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns saker som vibrerar sönder på betydligt mindre än 9 år...

Svårt att säga att det inte kunde tänkas vara fel i växelhuset, när du fick börja med att byta proppeller... Knappast dold proppeller. 

Men först ska du ju hitta felet. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

är detta inte samma motor och nya problem:Meckade ned förgasarna idag. 2:ans förgasare hade ett munstycke som var helt igenbeckat. Drog igenom samtliga förgasare med tryckluft, alla munstycken. Detta gjorde susen. Nu går han perfekt på tomgång och som han skall över hela registret. Gott när man får utdelning för arbetet !!!

 

Hadé

Det är bara på vissa varvtal som vibrationerna kommer. Vid ca 3/4 gas finns även ett stråk där motorn går råare, hårdare än på andra varvtal.

gissar nog att du missade lite med synkningen eller ev har lite tjuvluft

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...