Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
apryke

Bottenmålning första gången

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har jag äntligen köpt en hardtopbåt och undrar över hur jag ska göra med bottenmålningen. Den har nämligen körts i sötvatten fram tills i år och har därför inte bottenmålats.

När jag pratade med ett litet varv sa de att det är ett ganska omfattande arbete om man gör det första gången då det kräver att man slipar båten rejält och därefter stryker med någon slags färg (ej bottenfärg) flera lager innan man till slut bottenmålar.

Stämmer detta med era erfarenheter och ska jag betala 5000-6000 kr för detta som de angav? (jag har ej möjlighet att utföra jobbet själv) Båten ska köras i Sthlms skärgård.

Tacksam för synpunkter på vad detta bör kosta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett rimligt pris, jag betalade 10 kr per båtlängdscentimeter. Din båt såg ut att vara typ 5.5 m så det är ju rimligt.

Som avhandlades i den länkade tråden så är det ganska komplicerat med många strykningar, epoxi och dylikt vid första bottenmålningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lågpris variant är nog att bara måla antiväxtfärg rätt på botten efter slipning, men bättre på längre sikt är ju självklart att epoxibehandla innan en massa bottenfärg kommer ivägen.... Men kanske inte måste! Vattenlinjemarkering finns i form av smutsranden, så den ska inte vara så svår att få fram iallafall.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...