gilla 0 Postad 24 September , 2006 Hej, Har fått ett problem.Min värmeväxlare läcker ut glykolen via sjövattendelen. har den spruckit? Jag tog bort delen för ingående sjövattnet för att byta en O ring. Det skall bara komma sjövatten inte glykol? Jag läste att man skall byta glykol vart 3-4 år stämmer det?Kan man kontroller om värmeväxlar har gått sönder? Och hur gör man det? Tackar för goda förslag. Det är en diesel 4 cylindrig 37 hk 5 år gammal motor med backslag.Nanni är märket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 25 September , 2006 Bast ar att byta glykolblandningen vartannat ar, framst for att halla korrosionsegenskaperna vid liv, men ocksa sa du far en chans att spola ur motorn ordentligt. Pa en sapass ny motor torde det vara ganska otroligt att din varmevaxlare har rostat sonder. Vet inte hur den ar uppbyggd, men det kan vara sa att det bara ar en O-ring som inte ligger att. Den kan ocksa ha spruckit. Du kan darfor trycktesta den for att se om det forekommer nagot lackage mellan kretsarna. Tank pa att de flesta sotvattnesystem ar helt slutna och darfor star under tryck nar motorn blir varm. Minsta mojlighet till lackage pressar ut vattnet i sjon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser