Torp 0 Postad 24 September , 2006 Hej alla!! Säsongen är snart över, men måste få till den sista delen i min 110->220V konvertering av min båt. Nu är det bara batteriladdaren som går på 110 kvar. Den som sitter i har 2st laddbanker, en till start och en till förbrukning. Nu skulle jag vilja samtidigt utöka med ett till förbrukningsbatteri och om jag inte har helt fel så kan jag parallellkoppla mitt existerade förbrukningsbatteri med ett likadant till för att dubbla mina amperetimmar. Fråga är nu, vilken är den mest prisvärda laddare för mitt scenario (alla batterier blir kring 225ah tillsammans, tänkte ha 2st förbrukning och 1 start) ?....har blivit rekommederad ctek, men den verkar bara ha en bank att koppla mot. Jag antar att jag måste ha två banker eller ? mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 September , 2006 Mja, visst kan man ha en batteriladdare som laddar båda bankerna utan att koppla ihop dom. Fast en enklare/billigare variant är att bara ladda förbrukarbanken. Det är den som tar slut. Låt startbatteriet laddas enbart av motorn. (Om man varit ordentligt och bara har start och motor-relaterade saker kopplade till startbatteriet.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 25 September , 2006 Investera i ett skiljerelä (ev Skyllermarks sats nr 1) och en batteriladdare som bara laddar förbrukarbanken. När du ska starta så knuffar förbrukarbanken på om strömmen i startbatteriet inte räcker. Skiljereläet är dessutom det bästa sättet att separera start- och förbrukarbatterierna. Och, som sagt, så hjälper förbrukarbanken till vid start om så behövs. Själv investerade jag i en CTEK-laddare för en månad sedan. En 25A-laddare till mina 225 Ah förbrukarbatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 25 September , 2006 Om du köper en laddare för en batteribank så brukar det fungera ok under sommaren. Förutsatt att motorn laddar startbatteriet och att du kör din motor relativt ofta. På vintern bör du koppla ihop batteribankerna med en kabel under laddning. Det är inte ovanligt att startbatterierna blir förstörda under landsäsongen om endast förbrukarbanken laddas. Skyllermarksrelä fungerar tyvärr inte för denna koppling, men däremot ett spänningsstyrt relä typ septor eller batterylink. Men varför inte satsa på en laddare för 2 batteribanker. Det finns ett flertal fabrikat: Mastervolt, Victron, Teksup, HI-TEC, CPS och så vidare... /Marcus www.bating.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 26 September , 2006 Eller köp en separat liten C-Tek på clas ohlsson för 495:- (klarar 90Ah) som du kopplar enbart till startbatteriet om du nödvändigtvis vill ha laddning på de batteriet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 September , 2006 Jag har, som du, motorbåt och 2x75 förbrukning samt 1x75 start. Jag köpte en 15A Victron som jag kopplat till förbrukningsbanken. Startbatteriet laddar jag under gång och separerar från förbrukningsbanken när motorn är avstängd. Har inte behövt ladda startbatteriet på annat sätt under hela säsongen. Laddar däremot förbrukningsbanken vid brygga i gästmahnen via landströmmen. På vintern borde det räcka att förbinda alla 3 batterierna och ladda via 15A laddaren då det endast torde krävas underhållsladdning. Min åsikt i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 30 September , 2006 Les gjerne gjennom XXX om Sterling CED-ladere. Forskjellen mellom lader og lader er det som du krever. Vil man bare lade batterier så holder det med lader X. Ønsker man også både riktig ladning OG strømforsyning så skulle man sjekke det riktig. Sterling CED ha vært testvinnere og anbefaling for kjøp i mot 16 andre produsenter, og dette har flere grunn. Ganske interessant, kanskje også for deg, men i alle fall for folk som bryr seg litt mer om både fornuftig behandling av batteriene sine og riktig strømforsyning. Finnes det spørsmål så bare spør. Jørg XXX = Cencur av MG. Företagsreklam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torp 0 Postad 2 Oktober , 2006 Hej! Har varit bortrest, men tackar så mycket för svaren. Blir nog en ctekladdare för förbrukningdelen och sen får motorn sköta laddningen för startbatteriet. /Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 2 Oktober , 2006 Har fast monterad mobitronic 15 a laddare, den är grym, sedan gäller det att ha riktigt bra batterier, hade tidigare en båt med ganska dåliga batterier och man blir ju galen när strömmen inte räcker till. Läs om batterier hos Skyllermarks. /G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser