Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
janneostling

Isolera med Stenull eller Polyuretan eller vad?

Rekommendera Poster

Läste ett intressant inlägg (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=27113) här på forumet angående isolering. Känns klart vettigt med stenull såsom det diskuteras på den tråden MEN jag kan ändå inte låta bli att fundera över lite andra egenskaper också och det vore klart intressant att höra ifall nån har ytterligare åsikter eller erfarenheter i ämnet att dela med sig av.
Hur är det ffa med brandfara och vattenupptagning på polyuretanskum och t.ex. även styrofoam som man använder som markisolering? Att stenull har många bra egenskaper betvivlar jag inte en sekund men det jag möjligen helt saknar hos detta material är formstyvhet. Om jag vill kunna använda isoleringen själv som stöd bakom inredningen? Bara en teori då man kanske egentligen vill att isoleringen skall kunna flexa lite men intressant att fundera på...
Är inte alls säker på att det är en bra idé egentligen men varje sten skall vändas innan beslut tas på hur en båt kan och bör isoleras för maximalt resultat på alla parametrar.

Thx!
/janoz 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

läste lite på hänvisad tråd något som slog mig var: varför inte limma isoleringen med att först spruta på f40 undereds massa och använda detta som häftlim. har gjort detta trick på bilsidan för att limma frigolit direkt på ren plåt och slippa köpa dyrt lim, rostskyddsfärg och ändå få ett beständigt rostskydd. F40 klabbar säkert också fast sten ull, platon matta mm.   f40 på burk för sprutpistol är tjockare än sprajflaskevarianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...