Nyborjare 0 Postad 24 September , 2006 Hur nära får man gå om djupet tillåter? vad är det som hindrar att man strandsätter båten med hissad motor både på infärd o utfärd? någon skrev att man kunde göra så på danska sidan skall det tolkas som om det är förbjudet i Sverige ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 24 September , 2006 Läs igenom din fråga igen! Det är förmodligen ingen som förstår vad du menar... =/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 24 September , 2006 Du får köra intill och förtöja i princip överallt utmed Svenska kusten. Du bör dock vara försiktig med att lägga till för nära privata bryggor och tomter, men visar man normal hänsyn brukar det inte vara några problem. Militärt område får man inte gå iland på, dessa är utmärkta i sjökort och fågel- och sälskyddade områden får inte beträdas under vissa perioder. Information finns i lokala föreskrifter, samt oftast med skyltar på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 24 September , 2006 JAg vill inte vara oförskämd men jag förstår liksom min kompis här vid sidan om mig.liksom svararen gjorde här ovan, om inte du förstår kanske felet ligger där och inte hos alla andra ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 24 September , 2006 Ja, jag kanske är lite trög... Men som f.g. talare sa så får man lägga till överallt, oavsett om det är privat mark eller ej (det kan man ju lixom inte veta innan). Det är väl bl.a. det som strandskyddet är till för. Dock ska man inte lägga till på tomtmark (klippt gräsmatta och brygga typ) men det känner man nog på sig. /Marcus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 24 September , 2006 Du får köra precis så nära land du bara vill. Skillnaden är att när du kör i botten så har du lagt till. Litet skämt. Allemansrätten gäller så som en nyttjande rätt och inte som en lag. Själv brukar jag tänka som så, hur skulle jag själv vilja att folk la till i närheten av min mark/hus. Packa båt och gnida fender är ju inte så njutbart, så avstånd tycker jag passar bäst på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 24 September , 2006 Vaför jag undrar är att jag själv hört folk som påstår att det skulle gälla en 300 meters regel för badstränder, att man inte skall gå närmre än så, och det är klart man skall vara försiktig om man närmar sig en badstrand med motorbåt, man vet ju inte hur långt ut de badande får för sig att simma, men att det skulle finnas regler vet jag inte ? Vi har ju väldigt fina och långa stränder i Skåne och jag vet att badande blir irriterade på båtar som kommer för nära. Men om man själv är ute i badärende är det ju ett bekvämt sätt att göra sig en strand dag, plus att man slipper all sand som man annars drar med sig hem i bilen, man ligger en bit ut låter ungarna leka o bada med sin uppblåsbara båt, kanske paddla in köpa glass, gå på toa mm , medan man själv badar från båten och fikar efteråt, men som sagt man vill ju då inte ligga 300 meter ut. känns ganska långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 September , 2006 Finns det någon direkt regel om badstränder? Sunt förnuft säger att man inte ska ha roterande propellrar bland badande ungar, eller föralldel vuxna. Men i övrigt är det väl fritt fram om det är tillräckligt tomt? Jag brukar ibland ligga på Askö söder om Trosa. Enda möjligheten är att nå den ön är båt, så där ligger snurrorna ganska tätt på sandstranden. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 24 September , 2006 Som sagt inget jag fått bekräftat bara hört talas om, man kan ju fundera på vad som gäller egentligen , låt oss säga att man passerar en badstrand ganska långt ut och ändå kör på en simmare, för ibland ger dom sig långt ut på sina turer, en simmare räknas ju inte som en båt, i praktiken kan en person som paddlar med armarna på en luftmadrass räknas till farkost och därmed gå under väjningsreglerna, men en badande? visst förstår jag att det blir mitt fel om jag kör över en person men jag menar också attt det kan vara jäkligt svår att se honom/henne. Har råkat ut för något liknande jag kom i ca 20-25 knop och skulle passera en ankrad båt , gick ner i kanske 12 knop och skulle passera på ganska tilltaget avstånd, då börjar personerna på båten att skrika och vifta med armarna, jag förstod inte men valde att dra av motorn, så ser jag folk som badar kanske 75 -100 meter från båten, snacka om tur att jag drog av. Jetski får ju inte köra nära stränder utan endast i godkända farleder, kanske blir ändring i EG, men inget klart ännu, ganska konstigt för jag blir hellre överkörd av en jetstråle än en motorbåtspropeller . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 September , 2006 Hej, Man får helt enkelt försöka använda sitt omdöme efter bästa förmåga. En badplast med mycket folk håller jag mig borta med båten såvida det inte är allmänt vedertaget att båtar kan förtöjas där för bad. Vissa badplatser går bara att nå med båt och då är det inga problem men man får vara mycket försiktig när man kör in på en sån badplast ändå. Man lär sig efter ett tag vilka platser i ens närområde som det är vedertaget att båtar kan ankra upp el köra in till stranden för bad. På allmänna kommunala badplatser brukar sällan båtar tolereras vid badväder, i alla fall i de vatten jag håller till med min båt. Det där med folk som simmar i vattnet är lurigt. Förra året kom jag åkande i en farled i planingsfart och mitt i farleden kommer två personer simmande. Jag såg dem men de syntes inte förrän jag var ganska nära inpå dem. De hade då valt en underlig plats för sin simtur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 25 September , 2006 Det händer ibland att folk badar i Malmö på olämpliga ställen särskilt nu när det varit varm, dom står i hamnen och fiskar sen svalkar dom sig i farleden, sett att polisen ryckt ut ett flertal tillfällen för att få upp dom, men det händer hela tiden, bara en tidsfråga innan nån får sin hjärna utsprid i farleden, ursäkta råheten men det är ju oerhört farligt och det är precis det som händer, själv hade jag tänkt 2 gånger innan jag simmar där det går båtar, sunt förnuft gäller väl inte bara båtägare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 September , 2006 trodde vitsen med båt var att slippa tätbefolkade badplatser, men visst hände det någon gång att vi blev två båtfamiljer på samma strand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 September , 2006 Det måste vara utseendet på din båt som skrämmer bort alla andra?? :-) :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 September , 2006 kanske det men hela tiden hör sig folk av om den bara sen förra veckan har 2 nya mejl kommit med köpes erbjudande och det ena var från ett företag. Mer troligt är det att vi är lyckligt lottade med mängder med öar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 September , 2006 Hmm summan av all ventillering måste bli, att man ska titta vad män än åker med sin båt, för när det gäller badande människor, så kan dom finnas överallt om så ofrivilligt. Finns folk som drösar i överallt och det måste man ha i åtanke. Kan finnas annat otyg som stockar och containers. Vet att det finns båtar, som har blivit sänkta ute till havs, då dom har kört på en container som har fallit överbord och som flyter prexsis vid, eller under vattenytan. Mvh / Orven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 25 September , 2006 Det är farligt att leva ( man kan dö) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 September , 2006 Tycker nog du ska köra så nära att du bottnar, ser så dumt ut med folk simmande med förtöjningslinan i munnen in till land. Om jag ska bada från strand eller grilla då kör jag helt upp på land, men har ju båt avsett för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 25 September , 2006 Nikitalord , vad är badankan för slags båt/sak egentligen ? , är det en originalmodell av nånting eller är det ett custombygge ? har aldrig nånsin sett något liknande men den ser väldigt praktisk ut. vad är det för prestanda på en sånn ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 September , 2006 min är lite för skönad se sjöboden orginal brochyren finns där, mycket snabbt skrov,finns som utryckningsbåt sjöpolis mm tillverkad under olika namn abal, alucon mm. produktionstoppad efter Kaddaffi affären. obs reklam ! en förlängd finns att hyra på gottland http://www.gangvidefarm.com/uthyrning/uthyrning.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatBor 0 Postad 27 September , 2006 om du kan så kör ända in till stranden, har du utombordare kan du utan problem köra i lagom takt rakt mot stranden, slå av motorn, hissa upp den, å sedan lugnt glida in och upp på stranden. (testa där det inte är nå folk första gångerna, så du lär dig tekniken) detta är inte så lämligt att göra om det inte är sandstrand. sätt gärna nån i fören på båten som kollar efter stenar. när du slagit av motorn å hissat upp den är det bara att hoppas att det inte är något skit ivägen. fast, om du gör såhär får du iof in sand i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 27 September , 2006 Fast det är inte lika lätt att komma ut, då måste likväl propen i vattnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 September , 2006 Mja, om man inte drar full fart upp i sanden så borde man kunna dra ut båten för hand till tillräckligt djup för snurran... Men håll koll på botten. Det finns t ex en perfekt sandstrand i södra bukten på ön Järflotta syd Nynäshamn. Tyvärr är botten utanför späckad med 1 meters bumlingar ungefär som om någon med vilje lagt ut hinder... Där får man hissa motorn långt utanför och sedan glida in långsamt och värdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 September , 2006 vi som har båtar som glider lätt i vattnet orkar putta ut dem lite fart och de glider ut till halvmetersdjup och sen kan nog de flesta snurror snurra fritt, vill du inte bli blöt om fötterna så på med vadarstövlarna efter sista doppet på badstranden ha dem bara inte på för länge under solandet benen blir så bleka och fotbiran så stinkande. Ang proppelern under vattnet så när jag var ute sist så var det en juppe i ny båt mitt ute på vattnet som höll på en halvtimme minst med att köra motorn ovanför vattnet och sen sänkte den något då och då så det blev vattenkaskader märkligt beteende men han ville nog utnyttja nygarantin och få en ny till nästa säsong, kylde kan den omöjligt ha gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 28 September , 2006 Varför jag ville undvika propen i vattnet så mycket som möjligt är att det retar badande när man på 1 meters djup fäller ner motorn o kör ut. Kommer man inglidandes med motorn uppe är det ingen som reagerar lika mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 27 Februari , 2008 Jag pratade för fem minuter sedan med polisen angående detta med att gå in med båten på sanstränder och badplatser längs kusten. de hävdade bestämt att länsstyrelsen har regler för detta, tex 300 meters regeln som var på tal i föregående inlägg i denna tråd. Vad jag kan förstå när jag läser här så har de inte rätt att göra detta egentligen?vem ska ja tro på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 27 Februari , 2008 Som jag fattat saken: 300-metersregeln (reglerar vad som är allmänt och enskilt vatten) i Lag (1950:595) om gräns mot allmänt vattenområde http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19500595.HTM gäller väl i stort sett bara för fiskerätt ? Det finns i normalfallet inget som hindrar att man vistas med sin båt ens på enskilt vatten. För annan fritidsaktivitet (med eller utan båt) är det allemansrätten som gäller, och badstränder har ingen s.k. hemfridszon om det inte finns ett bostadshus väldigt nära (då kan det vara tomtmark). Det är bara bostadshus som har det, vare sig sjöbodar eller någon annan byggnad har normalt en sådan zon, och hemfridszonen omfattar normalt bara fastighetens landområde. Allemansrätten – Vad säger lagen? http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser