Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
solviken

Peke längd?

Rekommendera Poster

Hej håller på att renovera min segelbåt(har precis blivit omlackad blev kanon bra).Men åter till ämnet, skall beställa nya pulpitar av en kille och en peke men jag vet inte hur lång peken bör va?.Kollade lite med tumstocken och kom fram till ungefär ca 25cm framför båten, detta verkar lite kort jämfört med dom som är i båttillbehörskatalogerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Vår peke används till att fästa ankaret i och att hoppa iland från, i de fallet blir nog 25 cm lite lite. Vi har även vår pulpit så att den går ut på peken vilket är väldigt bekvämt och tryggt.

hej/Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är nog nästan metern men då sätter man seglet i den så det beror nog på vad du tänker använda den till.

Makke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I första hand skall den användas till ombordstigning,ev blir det en genaker i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De peken som säljs av Båtsystem och de litet klenare som säljs av Bryggan är väl en dryg meter räknat från fästena, kanske drygt hälften räknat från stäven (beroende på hur skarp den är).

Jag har ett sådant, f n endast för landstigning, och tycker att det är ibland det bästa jag någonsin skaffat, jag kommer bekvämt iland i i varje fall dubbelt så många naturhamnar och det är ju inte illa.

25 cm låter väl kort, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag planerar också att montera ett peke på min Storfidra 7,6 m. Har kommit över ett begagnat peke som den tidigare ägaren tog bort för att det var för smalt framme så det var svårt att komma mellan förstaget och pullpit.

Kommer att bredda det ca 10 cm pluss ev några ytterigare justeringar. Skall att montera det så att förstaget kommer ca 1 m föröver vilket innebär totallängd på peket blir ca 1,2 m. Planerar också att sätta ett kuttertag i den gamla förstagsinfästningen och ca 0,5 meter från masttoppen där jag skall ha en kryssfock på rulle, ev. självslående.

Kommer även att ha ett Bruce- eller COR-ankare placerat på peket med ankarlinan i ankarbox på fördäck (under byggnad). Det är visserligen viktmässigt ofördelaktigt, men väldigt praktiskt då jag ofta svajankrar.

Utseendemässigt blir det som på min gamla havsfidra på bifogade bilder. På havsfidran var förstaget framflyttat ca 0,9 m.

Skall du bara ha peket för att förenkla landstigningen behöver det ju inte va så långt, men 25 cm tycker jag är något kort. Du måste ju också göra det självbärande. Mitt peke kommer att till större delen hänga i förstaget.

tommy

post-945-1394234806,078_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...