johnnymathiesen 0 Postad 23 September , 2006 Jeg er dansk og den glade ejer af Storfidra nr 82 Vindil fra København. Båden blev købt i Stockholm 2001 og jeg var 2002-03 i Karaibien. Denne tur gav mig fuld tillid til bådtypen og nu bor jeg ombord i København, hvor jeg sparer sammen til endnu en langfart. Det ville være fint, hvis I andre var med til at dele erfaringer om Storfidratypen. Specielt er jeg interesseret i at vide om nogen har erfaring med forstærkning af roret. Jeg synes, at det er for svagt konstrueret med bare to beslag- hvoraf det øverste til og med sidder hvor roret er smallest!! På trods af at jeg prøver at efterleve Kiss-princippet- Keep it simple, stupid!- er jeg ved at fylde båden op med nyt udstyr før næste tur. Hvis andre vil kommentere Storfidralangfart og indkøb af det allermest nødvendige og intet andet, hører jeg gerne mere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 September , 2006 Hej Johnny Är ägare till Storfidran nr 84. Jag köpte den hösten 2003 i Skelefteå. Har inte seglat den lika långt som du, men väl Skellefteå -Haparanda- Stockholm 2004 och Stockholm - runt Skåne till Kungshamn och Kungshamn - Krokstrand och åter under 2005. Under vintern 2005 har jag åtgärdat en böldpetsskada på kölen. Jag har också byggt en kylbox med kompressor och flyttat oljetanken för att göra det möjligt att komma åt oljefilter och impeller. Tidigare kunde jag nästan inte komma åt dessa delar själv under de bästa betingelser. Nu kommer jag åt allt även till sjöss. Inför kommande vinter har jag börjat på en ankarbox med lucka på fördäck och har kommit över ett begagnat peke som jag efter viss modifiering skall montera. Skall förbättra stuvutrymmena i förpiken samt viss tilläggsisolering och uppsnyggning. Bygga en intregraltank för vatten och flytta den befintliga tanken akterut. Viss modifiering och kompletering av elsystemet har jag också planer på. ha´ t sô pen´ t Tommy Andersson Kungshamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coastie 0 Postad 20 Oktober , 2006 Hello Storfidra owners, I too have a Storfidra, number 38. I keep my boat in Denmark too. Great sailing grounds and a lot cheaper than having a boat in the UK. A great boat which I have complete faith in at a very reasonable price. I bought mine in Germany. How about keeping in touch so that we can exchange information, advice and ideas? My Swedish / Danish is not so good, but I can read Scandinavian without problems Lastly, does anyone know of a Storfidra club? Regards // Coastie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Oktober , 2006 hello coastie A club stem storfidra and havsfidra owners has exactly started here on MG. Memberships are free of charge. Click on the link and to register your membership. http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=246 You can also contact me on mail; fidraseglare@telia.com tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser