Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Gymmarn

Landström

Rekommendera Poster

Tjena!

Nu kommer jag med en fråga som känns lite dum..

Kan någon förklara för mig hur landström fungerar...och vilka för och nackdelar som finns...

Många jag pratat med säger att jag borde fixa det till båten...men jag vet inte till 100 hur det fungerar..

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat skriva ordet landström i sökrutan här ovanför? Har diskuterats olika lösningar livligt här tidigare, vore skönt slippa börja om....

(PS har du inte saknat det, behöver du det inte...)

I välmening        /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå! Sätt i det du kommer inte att ängra dig. Du slipper alla skarvkablar fundera bara vart du ska ha el utagen och glöm inte batterilådan (till en laddare). Har satt i det i tre båtar i hamnen en vanlig DEFA motorvärmar kontakt i för eller akter syns ju knapt men oj vad skönt att slippa alla kablar bara pluggain och vipps har du 220 i hela båtan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SWEMAX är du inte ute på hal is nu?

Har sökt en hel del info ang landström då jag tänker montera det i min Formula i vinter.

Samtliga landströmsmonteringar måste göras av certifierad person och det måste finnas en jordfelsbrytare i båten även om du har en på stolpen hemma.

Kan ju bli trassel med Försäkringen om någon dör eller båten brinner upp.

J.R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det trodde jag att alla visste att naturligtvis måste man ha både jordfelsbrytare och avsäkrad instalation själva monteringen kan man ju göra själv förutsatt att man är hundra på vad man gör det är ju bara själva inkopplingen i utag jordfelsbrytare och säkring som måste besiktigas av en behörig elsnubbe innan systemet tas i drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jordfelsbrytare är ett måste. Ladix system verkar väl bra att använda så allt blir rätt kopplat.

Allting bör göras av certifierad elektriker.

Vad gäller om skyddsjorden måste skruvas i motorblocket eller inte har debatterats mycket. Jag tog en titt på regelverket för el i båtar. Här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...