PederGbg 2 Postad 23 September , 2006 Idag är det dags att masta av båten för första gången. Det blir spännande. Rapport kommer (och säkert lite frågor :-) ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 23 September , 2006 Är tillbaka och masten ligger i ett skjul. Det tog ett antal timmar inkl allt. Med lite goda råd (och hjälp)från några gubbar på bryggan gick allt bara fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 25 September , 2006 Hej, Skulle vara kul att veta hur lång tid du tillbringade vid mastkranen. När vi mastade av hamnade vi efter en båt som inte förberett alls ( iofs var segel och bom borta). Det tog honom 50 min. Vi tajmade oss själva till 15 min. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 25 September , 2006 Det tog väl 30 minuter kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 25 September , 2006 Är det någon tävling eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swanbay 0 Postad 25 September , 2006 Jag tar ner masten ensam och med förberedelser i lugn och ro tar det ca 30 minuter. När jag gör själva lyftet tar det kanske 3-4 minuter innan masten ligger på bryggan. För övrigt riggar jag båten ensam också. Fungar utmärkt att göra det själv om man tar det lugnt och använder rätt teknik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 25 September , 2006 Nä, det är ingen tävling men av ren hänsyn till andra så är det väl en god idé att förbereda så mycket man kan innan man står under kranen. Om man har en okomplicerad rigg och inte en jättebåt så skall det inte behöva ta mer än några minuter. Sen brukar totaltiden ute vid bryggan kunna dra iväg hur mycket som helst pga skitprat, filosoferande och liknande men det drabbas ju ingen annan av (förutom övriga familjen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
paddelnisse 0 Postad 25 September , 2006 Det var inte så jag menade,Det jag menade var att alla måste ju få ta det i sitt tempo,självklart så förbereder man så mycket man kan.Jag mastade av i fredags för första gången och det tog något liknande, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 26 September , 2006 Självklart måste det få tag den tid det tar. Första gången jag mastade av tog det lååång tid. Det som retade mig och fick mig att titta på klockan var att vår föregångare tillbringade de första 10 minuterna vid mastkranen med att hämta sin kompis båt och lägga den i kön till mastkranen, sen hjälpte han sin son med krabbfisket, sen började han jobba. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 26 September , 2006 Absolut har man rätt att vara nybörjare. Och man har som nybörjare lika stor rätt till mastkranen som alla andra. Vet man emellertid med sig att man kommer att ta lång tid på sig så kan man ju välja en tid med litet belastning under kranen. Då slipper man också den eventuella mentala press som man som nybörjare kan känna, vilket säkert också är den enskilt största faktorn till strul under kranen. Men på de flesta normala - och inte jättestora - båtar så är det rätt lätt att masta av så efter litet övning så skall det inte behöva ta mer än några minuter. Men förberedelserna måste då t ex inkludera att lossa på vant och se till att alla sprintar är snabbt utdragbara (något som brukar kunna ta en väldans tid och göra många stressade.). Om sprintarna är riktigt misshandlade kan man byta mot helt oböjda som snabbt kan pillas bort. Många tycks resonera så att ju fler medhjälpare ju bättre. Men det tycks för det mesta resultera i mer hojtande och kacklande mellan dessa. Ju fler kockar.... Med detta sagt så vill jag påpeka att jag själv aldrig skulle gå runt som självutnämnd rådgivare (eller tidtagare) i hamnen som vissa gör. Det är synnerligen irriterande för den som är osäker och som säkert är vuxen nog att själv fråga om hjälp. En del är ju väldigt snabbt framme och erbjuder hjälp med ett snett leende som nog inte alltid är så välvilligt. Drar mig till minnes min första påmastning i Hinsholmen där vi köpte båten i mitten av nittiotalet. En argsint Dansk härjade under kranen och skällde ut alla som inte mastade på enligt hans direktiv. I flera fall kände han sig nödgad att ingripa i förloppet så det gick rätt snabbt även för nybörjarna. Otrevlig typ, men ett rätt lustigt minne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 26 September , 2006 Igår mastade vi av, tyckte vi fick ner Comfortens mast snabbt, 15 min. Efter oss kom en Scampi, de stängde inte ens av motorn. 2 minuter senare hade de backat ut igen fast med masten nu liggande istället för stående på båten. Okej, de slapp lyfta upp den på bryggan... men ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 26 September , 2006 Som sagt så är det ingen tävling. Är själv nybörjade och kliade huvet mer än ett par gånger under avmastningen. Tur att det fanns veteraner på bryggan. Vi var bara 2 pers, men fick ta hjälp av ytterligare 2 på bryggan. Till nästa höst så går det säkert lättare. På fredag skall hon upp. Blir spännande att se botten på henne. Har ju inte sett nåt under vattenlinjen. (köpt 23/6). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 27 September , 2006 Riktigt. Man ska ta det lugnt och inte stressas av förståsigpåare på bryggan. Att ta ned är enkelt, att masta på är värre. Då skall alla fall, stag, vant hamna rätt. Jag kan inte minnas en enda påmastning som har gått smärtfritt trots att jag har gjort det relativt många ggr. Men det är nåt som hör till båtlivet för alla seglare som inte blivit lata o låter masten stå kvar över vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 September , 2006 Jag vet att påmastning blir en utmaning. Jag tog och märkte upp alla vant med nummer både uppe och nere samt motsvarande nummer vid fästena på däck samt på masten. Hoppas detta system funkar :-) Jag hade en accantus 78 för ca 10 år sedan och det var inga som helst problem att varken masta av eller på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 1 Oktober , 2006 Jag brukar masta av ensam och då helst under förmiddagen när det inte springer omkring så många besserwissrar och talar om hur det skall gå till. Det tar allt från tio minuter upp till en timme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 1 Oktober , 2006 Jag brukar endast slacka på sidovanten på ena sidan så har man lättare att hitta rätt inställning nästa år. Sedan kan man vid avmastningen ta hjälp av fock eller spinnakerfall för att få en punkt längre upp i masten som balanserar så man inte riskerar att masten tippar över ända eftersom vantspridarna oftast sitter något under mastens mittpunkt. Man krokar alltså i fockfallet runt mastkranens vajer och tajtar upp fallet, påsåvis så ligger vajern nära intill masten och masten fungerar som en pendel. Detta fungerar även om man har dubbla vantspridare, och man slipper att balansera en tung mast. Kan dock vara besvärligt om man har mastheadrigg och masten är högre än kranen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 1 Oktober , 2006 Hej, Tyngdpunkten på min mast är belägen ungefär vid spridarna. Detta gör att man med den konventionellla metoden med sling under spridarna behöver en extra medhjälpare i form av mastkramare. För att slippa detta använder jag numera ett beslag i likrännan (Mastomobil) vilket gör att mastkroken kan appliceras på godtycklig höjd-i mitt fall 1 m över spridarna. Funkar utmärkt för mig. Detta bör funka för alla fall då mastens tyngdpunkt ligger väl under kranens höjd. http://www.mastomobil.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hajen5 0 Postad 2 Oktober , 2006 Mitt spinnakerfall kommer ut under kranens topp så jag kopplar kroken direkt i detta. Jag har inte sett någon nackdel med denna metod (peppar peppar). Kanske det finns nån men jag inser inte riktigt vilken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonatan_M 0 Postad 2 Oktober , 2006 Jag mastade av min stortriss utan mastkran förra året, visserligen ofrivilligt men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 19 April , 2007 Vist var det spännade att masta på och av båten de första gångerna. Jag gjorde som med förtältet till husvagnen.. Övade några gånger hemma först. I höstas var jag lite sent ute med upptagningen så det hade hunnit komma snö.. Vet ni hur hal ruffen på en Stortriss blir med snö på?? Lyfte och fällde masten själv medan sambon höll i förstaget för lite stabilitet.. Mina fötter slank iväg och jag kanade ner mot vattnet på rumpan med masten i famnen.. Gick bra i alla fall. Masten kom ner och jag höll mig torr :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser