Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Myggbetet

Billig Mahogny

Rekommendera Poster

Någon som har ett bra förslag på hur man får atg i relativt billig mahogny?

//Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på t ex blocket.se om du kan hitta någon gammal ful billig mahognymöbel som går att slakta. Annars är det nog bara att betala vad det kostar hos någon som handlar med mahogny, och det kostar ju en slant om man ska ha mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips.

Billig Mahogny är Ale.

Titta efter röd Al, för Al och Mahogny är av samma familj.

Betsa och lacka.

Du kan få olika nyanser på betsen och sedan hur du spär betsen.

Mvh / orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, men äkta hondurasmahogny(Swietienia macrophylla) kommer ju från  Central & Syd-Amerika, och tillhör mahognyfamiljen Meliaceae.
Så hur skulle Al-träd kunna vara besläktat med denna art?
Palms i Tyresö, Pondus Snickeri på Kungsholmen, m.fl säljer Mahogny av olika sorte/kvaliteter för den som känner att de vill ha den äkta varan 
/Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Al är al och mahogny är mahogny.

I gamla tider när båtarna byggdes i trä användes Hondurasmahogny. Men gäller det en båt byggd på 70 talet eller senare är det troligen khayamahgny i båten. (kommer från Afrika)

Billigast brukar det vara att köpa på västkusten. Där finns båtvarvens leverantörer. Även de flesta båtvarven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi säger så här.

Den mahogny som ni menar, som kommer från Afrika och Syd-Amerika, är en röd och färdig mahogny.

Al är den närmaste släkting till mahogny som finns att tillgå och som växer i vårt land.

Om man söker så kan man faktiskt hitta Al som är röd.

Om man tar Al, som jag har gjort, så blir den nästan lika fin som sin släkting mahogny om man betsar rätt.

Provade mig fram, genom att först fukta underlaget med vatten och sedan på med betset som jag också experimenterade mig fram till rätt nyans. Det gick åt lite virke för att lära sig.

Jag gav 200 spänn för en bräda som var gott och väl 2 tum tjock och som trähandlaren delade för att sedan hyvla ner till önskad tjocklek.

Finns plyfa som ska vara av mahogny, men vad det är för trä i dessa vet nog ingen då det inte finns så mycket mahogny av kvalitet att tillgå.

Jag tror att det var Gripsholm, eller någon Amerikabåt, som inreddes efter kriget och det fanns ingen mahogny att tillgå så båten inreddes med Ale och betsades och det blev kanon.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt, t.o.m troligt att du genom att betsa al kan få fram ungefär samma färg som mahogny. Det är ju själva vitsen med bets.

Visst har det blivit svårare att få tag i bra mahogny. Honduras köps sedan 60 talet i Brasilien och är i och för sig inget problem. Men som sagt det används inte av något båtvarv idag.

Det som används i de Svenska varven är khaya med ett undantag. Nämligen Nimbus som använder sapeli och sipo. Det används också av en del varv i Europa.

Det finns gott om khaya men det är tyvärr inte många Afrikanska länder som har en infrastruktur som är bra nog för att det skall fungera. Det saknas vägar osv. Därför minskar beståndet av khaya och kvaliteten blir allt sämre. Men fortfarande fungerar det. Sapeli och sipo är betydligt enklare.

Man kan inte säga att khaya har en viss färg. Det varierar från nästan furuliknande till hondurasfärg. Vilken är ganska mörk. Problemet för varven blir därför att hitta samma färg på plywood och massivt trä. Av plywood köper man oftast olika tjocklekar och storlekar och färgen behöver inte vara samma på alla skivor, men det är det man vill ha. Sedan skall man ha massiv mahogny i samma färg.

För att lösa dessa problem försöker man komma överens med plywoodleverantören om en viss färgskala och kvalitet på strukturen i träet.

De större varven som ex. Nimbus, Najad Hallberg-Rassy åker sedan själva ut tillsammans med träleverantören och väljer ut hela stockar.

En stock brukar ligga på 15 - 20 m3 i volym.

Det går till så att stocken sågas (spräcks) i mitten så man kan se färg och struktur på stocken. Ser den sedan bra ut bestäms i vilken eller vilka tjocklekar stocken skall sågas upp i. Därefter läggs den på strö ( små träpinnar) så det kommer luft i mellan. Sedan får stocken ligga så några månader och torka. Till slut lägger man in den i en torkkammare och efter ytterligare en eller tre månader (beroende på brädornas tjocklek) är stocken klar att användas.

Det blev mycket tjöt, och kanske lite jag vet bäst vilket inte var meningen. Förlåt i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen fara, man lär så länge man lever 26.gif\

Jag vet en kille som har 2 plank med gammal riktig mahogny.

5 - 6 meter långa och några tum tjocka och bredden är ungefär 60 - 70 cm.

Det går inte att lösa dom för han begär bortåt 25000:- för bägge.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man lämna lite inside information så betalar möbelbranchen ungefär 15000:- m3 för Hondurasmahogny. Jag antar att det är det din kompis har hemma. Khaya betalar varven ca 7500:- m3 för.

Räkna med att en återförsäljare tar ca 25000:- moms = ca 32000:-

Med lite enkel matematik borde den vän ha ca 0.4 - 0.5 m3.

Dvs. det borde inte kosta mer än 14000:- tot.

Men det är ändå väldigt mycket.

Är det khaya han har kostar det m.a.o bara hälften så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix är riktig mahogny och gammal, men jag har för mig, att när vi räknade på det hela för några år sedan, så var det över kubiken. Tror t.o.m. att det var runt 1,5 kub. Jag kan minnas fel ang. måtten. Ska fasen mäta en gång när jag ser honom i garaget.

Han fick ett skambud en gång, runt 15000:- och jag har aldrig sett någon som garvade som han gjorde då.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter intressant med ett inhemskt alternativ. Men hur tålig är alen mot röta?

Lärk anses ju vara röttålig, kan man betsa lärkträ och få en mahognyliknande yta också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Al är nog inte helt rötkänslig i alla fall...

Jag tror inte att det skulle se något vidare ut att betsa lärk i mahognyfärg. Ett grundråd brukar ju vara att aldrig betsa ett träslag i en färg som inte tillhör träslagets naturliga spektrum av färger. Det kommer inte att se naturligt ut. Strukturen i barrträdsvirket kommer inte att passa in i en mahognymiljö. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du ser Orven.

är det 1.5 m3 din kompis har liggande i prima Honduras så talar vi faktiskt om 37500:-. Skulle vara intressant att se hur mycket det verkligen är. Mät noga.

Al är inte rötbeständigt alls. Varken i kärnan eller ytan. Däremot under vatten. Men vem bryr sig?

Kloka ord om lärk. Barrträ (inte lövträ som mahogny och al) annan ved och utseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingenting är värt mer än vad en köpare är beredd att betalasmiley-wink.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kikat på planken i garaget, men ägaren var inte där aå jag ville inte röra något, utan avvaktar med att mäta.

Dom såg större ut än jag nämnde.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

firmor som handlar faner får bra plank som strö i buntarna, för mängdere med år sen så fick man planken mot fikapengar. ring en fanergrossist och kolla troligen gör de ändå bara flis av ströplanken

ale kan mycket väl likna mahognyn men det gör väl även körsbär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte fasen gör dom hackemat av riktig gammal mahogny 13.gif\.

Möjligt att dom gör så med dagens mahogny.

OBS det är inga ströplank utan riktigt virke som kommer från en brädgård, som kursade för många år sedan.

Mvh / Orven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

skulle för en massa år sedan fixa till en mahogny kajak med nytt överdäck helt i mahogny, hämtad då ströplank som sedan spräcktes upp i lagom halvtum tjockt och 12-15 tum brett minns jag rätt var det på 6 meterts längder.  fanner kommer till grosisterna i jättebuntar stort som ett lastbilsflak och ströerna mellan lagren är kraftig plank och såklart när fabriken skurit faneren så använder de samma träslag som ströer. dels för att tillgången är sådan och dels för ev missfärgningar och tro inte att de exporterar in furu stöer bara för att det är billigt här i norden. Hörde en gång en teori om att när faners skärs dvs inte svarvas upp så blir alltid kärnan kvar dessa kärnplankor dvs bästa veden görs stöer av.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du talar om kallas oftast för knivrester.

Först kokas stocken för att göra den mjuk.

När man sedan skär fanér gör man det på följande sätt. Stocken ligger ner och sedan skär en kniv likt en osthyvel lite snett från sidan över stocken.

När man sedan kommit ner nästan till mitten, vänder man på stocken och skär på samma sätt igen. Som ni säkert förstår går det till slut inte att fixera stocken när det bara återstår ca 20 mm. Det är säkert denna bit som du köpt. Prima virke på sidorna men kärnan brukar vara dålig. Stämmer det?

Däremot tror jag inte att det används som strö. Det är mycket viktigt att strön (som är små pinnar ca 25 x 25 mm) är helt torra, vilket inte nykokt mahogny är. Annars lämnar det missfärgningar på mahognyn. Ströpinnarna återanvänds hela tiden för att detta inte skall ske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! jag ska börja inreda mitt projekt * ganska snart och är då ute efter massiv mahogny som jag ska klä skrovsidorna med i förpiken har inte räknat på det men det behövs ju några meter. frågan är vilka mer än Abi trä och interwood kränger mahogny på bästkusten (förlåt västkusten)...

*Döpt om ifrån Vraket till Projektet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ABI Trä är dyra och Interwood är skojare.

De som levererar till varven runt om i Sverige är Fredriksson och Kärnsund (båda ligger i Göteborgsområdet) men ingen av dom säljer till privatpersoner.

Jag vet att ESB i Väst köper av ett av dessa företag och säljer till privatpersoner på kvällstid. Kan även tillverka detaljer om du vil ha hjälp med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredricsons trä är det va? det är ingen fara jag har kontakter som jag kan köpa igenom. men hur är priserna på dessa företagen? vet du det?
mvh Gedda 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt. Fredrikssons Trä skall det vara.

Dom lägger normalt på ganska mycket till privatpersoner om dom alls säljer, men om du har kontakter kanske det går bättre.

Ring till ESB och kolla. Jag tror det kan bli billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag va i kontakt med han på ESB men det var längesedan. har för mig att dom har en hemsida men hittar inte den nu. sen kom jag att tänka på det att du snackade om någon färdiglackad faner som man limmade på en befintlig skiva eller är jag helt ute och cyklar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte färdiglackad, men det finns en skiva som är 1.5 mm tjock. Det är en plywood som går lätt att böja och även att täcka gamla skott och liknande med. Själv limmade jag detta med sättlim. Jag limmade skivorna med sk. överhäng. Dvs. skivorna var både bredare och längre och stack således ut runt om. När sättlimmet sedan torkat fräste jag enkelt bort överhänget med en handöverfräs. Tog max 1 minut. Resultatet blev som nytt!

Kan det vara denna skiva du menar? Annars får du påminna mig igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är det nog.. hade för mig att den fanns färdig lackad också men men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet en som har apparatur till att fanera och har faner.

Är det intessant ? så kan jag fråga om han gör det för privatpersoner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...