Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Blue-Label

Vinglig styrning på Mercruiser

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en Sea Ray 210 med en Mercruiser 260/Alpha One. Styrningen i lågfart är hopplöst känslig vilket resulterar i väldigt vinglig framfart, speciellt i hamnar och trånga leder där man måste ta det försiktigt.

Tacksam för ideer, erfarenhet eller tips kring detta problem?

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!!!

Detta problem Eller man skulle kanske kunna säga egenhet du tar upp är ganska vanligt bland planande dcs med singelprop... Jag har samma fenomen på min båt och dom flesta andra oxå... D man kan göra är att montera ett drev med duoprop alltså ett Bravo drev... Jag vet ej om d finns konverterings sattser för Alpha one men d kanske finns.. Fördelen med två propellrar som arbetar mot varandra är en mycket stabil gång i såväl låg  som hög fart...

Byte av propeller kanske inte helt tar bort problemet men mildrar d lite. Nakdelen är att du kanske förlorar lite i toppfart och Ax... En kompis till mig med liknande båt bytte till en propulsepropp och fick aningen stabilare gång men sämre toppfart... Funderar på att byta jag med då budgeten inte räcker till för ett bravo drev som jag så gärna vill ha...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..och nu ska ni få svaret från en som kan !!!

Tryck ner trimplanen i botten, gör att båten får en mer raktfram kurs  .... Så enkelt va de !

// frågor på de ?

post-11345-1394234797,5401_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha Jocke jag tog lite förgivet att alla trimvinklar hade prövats.. Så kan d gå, d finns ju båtar som fortfarande vinglar lite även om man ställer ner planena som tex min egen.. Pga hög överbyggnad så blir den automatiskt svårmanövrerad när d blåser lite obs d räcker med ytterst lite vind för att båten ska börja vingla...

I stilla vatten går båten som tåget men så fort d kommer en liten vindpust så driver den... Tur man bara har runt kröken sen är d fri fart hahasmiley-cool.gif\..

Men jag funderar fortfarande på en Propulse prop då jag nu provat en båt liknande min egen med PP Prop med gott resultat och den kändes iaf stadigare... Hmmm kan d vara inbillning eller var d måhännda Sea Ray märket på sidan som Spökadesmiley-wink.gif\..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog inget med proppen att göra, snarare skrovets form och tyngdpunkt.

Har en Uttern S64:a och den är också vinglig.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...