Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Nyborjare

Utflyktstips i Öresund

Rekommendera Poster

Det är ju inte utan att man är avundsjuk på dom som har tillgång till skärgård, att kunna gå till en egen lugn badvik måste vara drömmen.

Men ni som går i Öresund, kan Ni ge lite tips på trevliga utflyktsmål för en mindre motorbåt ?

Hur gör ni när ni går till en ny hamn ? låt oss säga att ni går till Barsebäck för att strosa lite i hamnen o ta en fika en halvtimme eller en timme, skall man verkligen behöva betala 150 kr för att lägga till en så kort stund på en ledig plats? man kan ju hålla sig vid båten och flytta sig direkt om det kommer någon bättre behövande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte utan att man förstår din synpunkt

Sverige är ett fantastiskt land när det gäller sjölivet. Större delen av den svenska kusten har en fantastisk skärgård även om den är gles på en del ställen. Gäller även en del av våra insjöar. Den enda sträcka som inte tilltalar mig så värst mycke är sträckan från Hanö till Tistlarna, med några undantag.

Hallands Väderö är min favoritö. På lagom avstånd för dig åtminstone för en helgutflykt. En fantastisk natur. Det finns ett par böcker, viserligen gamla, om ön. Man kan nog hitta en del på internet också. Jag har en hamn och farledsbeskrivning med text och bild i PDF-format om du eller någon annan vill ha. Skicka mig ett medelande via MG med din riktiga mailadress så får du ett ex.

Ven, med tre hamnar, en fin natur och mycke historia, är den andra.

Flicka från backa fall, briggen Tre Bröder...........

Flakefortet på Danska sidan strax öster om Köpenhamn var en gästhamn med en del faciliteter när jag besökte den omkring 1995.

Sen finns det ju en mängd hamnar på både Danska och Svenska sidan om man tycker om det hamnlivet, vilket inte jag gör.

Hamnavgift brukar man normalt inte betala för att ligga ett par timmar för att tex handla. Det finns en del hamnar som tar hamnavgift även på dagen ofta då en lägre avgift än för hela dygnet, men det lär du nog bli varse.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det fina ställen i Öresund!

Jag har min båt i Hbg och därifrån gör vi utflykter till Ven, Köpenhamn, Snekkersten men framförallt Hornbæk! Överhuvutaget är de danska hamnarna gemytligare än de svenska och man behöver inte betala om man inte stannar över natten. Min erfarenhet är att det är ganska sällsynt att man behöver betala direkt även i svenska hamnar, förutom på Ven, där finns (eller fanns?), en förståndshandikappad tjej vars livsgärning var att ta betalt :)

Ett annat tips är att ankra vid någon fin strand, exempelvis vid Snekkersten eller Hornbæk. Där kan man till skillnad från den svenska kusten gå ända in på stranden om man vill, men glöm inte att hissa drevet!

Mellan Snekkersten och Köpenhamn finns gott om fina vikar där man kan vara ganska ensam.

Om du åker till Hornbæk kan du som båtägare kila upp till båtklubben och beställa en Dansk pilsner & en lille en för 25 Dkr!

Fast det är klart, lite skärgård hade inte varit fel... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjejen på ven som alltid tar betalt håller mig veterligen till i kyrkbackens hamn alltså på sidan som vetter mot Danmark.

Bäckviken och Norreborg brukar det vara helt ok att stanna några timmar, sen att Bäckviken inte är en speciellt trevlig hamn är ju en annan sak.

Norreborg däremot är ganska mysig med minigolfbana och relativt nära till Vens camping med resturang.

Sidan av ven som vetter mot Sverige har även den fördelen att det är ganska djupt så man kan göra strandhugg där, men ta det försiktigt då det är stenigt på en del ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns många trevliga hamnar... på danska sidan t ex Dragør och Sundby. Skanör, Klagshamn, Vikhög, Barsebäck (som du själv nämner). Fina bad runt Falstebonäset, som t ex vid Knösen norr om Skanör. Många småbåtar lägger sig utanför Klagshamn just S om brofästet.

Varför inte en tur till Saltholm och strosa omkring? Inte mycket till hamn men rätt trevligt ändå.

Som nämndes tidigare... ska du bara ligga några timmar och inte övernatta behöver du inte betala.

Vill du trots allt ligga över på t ex danska sidan för billig slant (några tior) finns Frihamnsordningen/Frihavnsordningen. Här kan du se vilka hamnar som är anslutna till det avtalet http://home.tiscali.dk/sjp/frihavne/fri_over.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips ! men där sades en sak som jag ta upp och som jag sökt information om utan att lyckas citat

Där kan man till skillnad från den svenska kusten gå ända in på stranden om man vill, men glöm inte att hissa drevet!

Vad gäller i Sverige, får man inte gå in mot strand med hissad motor med hjälp av handkraft o paddel? det finns väl inga såna regler??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badstränderna på svenska sidan har nästan alltid bojar som ligger ca 100-150 meter ut från stranden. Närmare än så får man inte gå. Dessa bojar saknas helt på danska sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man är golfare kan man som jag har gjort några gånger ta båten till Norreborg. Då ringer man klubben och meddelar att man kommer med egen båt och då blir man hämtad av någon från klubben. Ett par fina restauranger finns inom gångavstånd från golfbanan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hann inte med så mycket förra året, det enda som fick solbränna var benen som stack upp ur motorrummet.

Så vitt jag vet så tar både norreborg och flakfort dagavgift och en högre nattavgift, men i Barsebäcks hamn kan man nog ligga gratis över dagen, och bara betala om man stannar över natten, som i de flesta andra hamnar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som vet i fall det finns nån sjömack i hornbäck ?

tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...