jcollin 0 Postad 21 September , 2006 Är inne på fjärde motorn som inte fungerar, den här sommaren!Senaste köpet, en Mariner 135 -89, gick som en klocka vid köpet men efter 100 mil i bagaget misständer den och går klent.Översta vänstra stiftet kolsvart, högra lätt sotigt och övriga lite blöta.Komp 8 kilo, gnista verkar det vara.Kan jag ha pajat någon kontakt till cdi-boxen under transporten? Och, skulle det i så fall medföra att gnistan inte räcker till på alla cylindrar? Eller kan det vara tändspolen?Åhh, livet känns hopplöst! Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 September , 2006 vad har du gjort med de andra tre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_Lindgren 0 Postad 22 September , 2006 hehe, ja vad har hänt med de andra tre...? har du kollat bladventilerna (reedventiler)? otäthet kan ju leda till diverse problem med igensotning, bakslag i förgasare och annat kul....detta ger ju då även utslag på tändstiften. Kolla förgasare också, igensättningar o.dy leder ju som bekant till problem. Går den dåligt på tomgång? Går den för fett kan det ju bli kortis i stiften och då händer ju inte mkt... lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 September , 2006 Det finns två fördelar med aktersnurror jämfört med innombordsmotorer - de två bultarna som håller fast motorn vid akterspegeln. Lossa dom och ge motorn en liten knuff akterut så är du av med problemet. Sen kan du skaffa dig en riktig båt med en riktig drivlina. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 22 September , 2006 Tycker att de verkar va veka prylar utombordare,dom ska fanimej skötas som ett barn o ändå krångla. Om man tex jämför med en skoter så tycker jag att dessa är mycket tåligare trot att dom får gå mycket hårdare,el är jag ute o cyklar;-)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jcollin 0 Postad 22 September , 2006 Ja, de andra tre ja...En är på reparation, en vägrade gå (fick lämna tillbaka) och den förra hade kolvbultslagret gått på (fick jag också lämna tillbaka).Om motorn flödade borde väl alla stift vara dyngsura?Har bara haft inombordare tidigare men har nu en liten styrpulpet och det känns rätt jobbigt att installera inombordare.Förgasarna ser hela och rena ut invändigt. J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jcollin 0 Postad 22 September , 2006 Om skotrar...Har haft ett gäng skotrar och man kan misshandla dem hur som helst. Startar efter fyra fem drag i 25 minus och hoppar igång med urdragna cylindrar efter att man har sänkt dem i nån tjärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2006 hmmm .. kanske du skulle satsa på lite mordenare teknik om du inte är en motormek ända ut i ryggmärgen! Har själv en HONDA 96 som hitintills varit TOTALT problemfri. OK, det kostar några sekiner extra vid inköpet, men sedan är det paybacktime alla resterande båt-säsonger ... den motorn vet man att den ALLTID startar, ALDRIG tjuvstannar och dessutom går EXTREMT snålt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser