Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Noboat

Ekolod , montage

Rekommendera Poster

Jo, jag är möjligen dum men ffa oerfaren. Ekolod skall införskaffas. Båten är en Ryds 435S, som ligger vid hamn.

* Vilket fabrikat och modell rekommenderas?

* Akterspegelgivare monteras hur?

Jag har nämligen uppfattat att den bästa funktionen erhålles genom att placera givare under skrovet. Detta innebär för mina öron håltagning i skrovet vilket jag känner mig lindrigt intresserad av. Nja, lite rörigt uttryckt kanske, inte håltagning av öronen alltså, men jag tror ni förstår!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har du liten motor medföljer även givarföste för att sätt den på växelhuset enkelt fäste med kraftiga buntband. annar gör ett löst föste som sätts/ kläms fast på akterspeglen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem. Båten är en Silver Fox (Styrpulpet aluminium).
Den levererades med en Navman GPS/Ekolod. Givaren sitter monterad på akterspegeln i bottenytans förlängning.
Detta fungerar bara i ganska låg hastighet (< 10 knop). I högre hastighet får jag inga värden (eller bara knas). Jag tror att detta beror på att givaren hamnar i vitvatten när farten ökar och båten planar.
Hur löser man detta? 
 
/Johan S 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hade samma strul förlängde fästet i omgångar tröttnade och satte den upp den rejält eftersom jag resonerade att mest nytta gjorde den vid lägre hastigheter vid fisk mm och var annars ivägen när man åkte upp på ständer och till min förvåning så funkar den nu i alla farter lite spökfisk blir det över visserligen 20 knop men det går att ställa bort i menyn om man vill. så prova att höj upp den för ev skapar givaren själv vattenvirvlar som stör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hittade en bild på montaget

post-15930-1394234798,5248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

se till att monter aktergivaren med en stor klick sicaflex inne i båten mot skrovet. se til att ha givaren i våg och slösa inte med sican.. detta fungerar lika bra på aluminiumbåt som plast. testa först med en påse vatten med givaren i och lägg den på botten på skrovet, starta ekolodet och titta var du får bästa bilden. sedan är det bara att göra rent och ta en ordentlig klick och sätta dit givaren. du kan ju sätta lite tejp så att givaren ligger i våg tills sican har torkat ca två dagar. borra för fan inte hål när detta fungerar hur bra som helst... och dessutom får du inte några konstiga virvlar som stör bilden och ingen algpåväxt heller för den delen. när den väl är placerad under durken kommer du aldrig att se eller röra den mer..

ha det bra MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er !

Jag ska precis inhandla ett Cuda 168 Eagle från Jula.

Är ny på sjön, vill inte dubbla värdet på min båt, med allt för dyrt ekolod. Ska mest ha det för min nyfikenhets skull-kanske få lite koll på farvattnen o vid strand hugg.Ser jag en fisk eller 2 så är det ju bra.

 

Fungerar det att placera givaren i båten ? med orginal akter-givaren ?

är det så jag har uppfattat det ?

Fått för mig att man måste köpa en svindyr sk.innegivare

 

Ska naturligtvis prova, när den är inhandlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade bak i båten med vatten och givare, fungerade utmärkt, men sen satte jag dit den med Sika. Och ekolodsgivaren vill inte fungera, vad blev fel och hur åtgärdar jag det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat mitt Garmin 140 mot durken med sika, det fungerar utmärkt. Fishfind-funktionen kan bli lite störd och vattentemp funkar ju såklart inte. Jag tror att tricket är att om det väl funkade i plastpåse måste det till ordentligt mycket sikaflex för att vågorna skall fortplanta sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...