bayline6 0 Postad 21 September , 2006 På bilar så får man ett registreringsbevis på att man är ägare till bilen.Men hur är det med en båt? Ok om man har kvittot kvar på att man betalat båten men det kanske inte alla har som ägt båten i flera år,och alla har väll heller inte en båtförsäkring.Hur kan man bevisa att man äger båten? Jag är mycket intresserad av ett svar på denna fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 21 September , 2006 Funderat i samma banor, men så länge vi inte har något båtregister får du leva med att det finns inget bevis annat än kvitto. Man får väl jämföra med annat som det inte finns register på , cyklar,mopeder,datorer, plasmaskärm etc etc hur bevisar vi ägandet av dessa ? Köper man en båt och säljaren kan vissa kvitto bör man ta kontakt med den han köpt båten av och kolla riktigheten samt att kolla så den är betald. Kan han inte vissa kvitto be om ett skriftligt intyg om att han äger båten och att inga obetalda skulder finns på objektet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 September , 2006 En kopia på en betald försäkring med säljarens namn på och båtens och motorns nummer brukar vara bra om säljaren kan uppvisa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 21 September , 2006 Absolut ! men förutsättningen i frågan var oförsäkrad båt, hur vanligt det nu är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rost 0 Postad 21 September , 2006 Sen bör man inte glömma ringa polisen och kolla deras stöldregister på båtens och motorns serienr. Finns något med där, vet du garanterat att personen i fråga inte äger båten/motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 September , 2006 Gissar att det är ganska vanligt på mindre båtar, typ roddbåtar och liknande, att de är oförsäkrade, men att större och dyrare båtar är försäkrade. Tyvärr förekommer det ju att man inte stjäl båten förrän efter försäljning om du förstår vad jag menar, då dyker den ju inte upp i polisregistret förrän efter du köpt den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayline6 0 Postad 21 September , 2006 Klart man har kvitto och att båten är försäkrad,men jag tycker att frågan är intressant.Det finns nog många som inte kan bevisa att dom är ägare till sin båt om de inte har kvitto kvar. Jag sålde en båt i våras till en kille som inte ville ha kvitto på båten för han litade på mej eftersom vi bor på samma gata,men iaf då har han inte nå bevis på att han är ägare till båten! Bara 150 000 kr fattigareMen nu är det ju så att jag är ärlig men det finns nog fler en han som inte har kvitto o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 21 September , 2006 Men egentligen hur tolkar man ett kvitto som en säljare visar upp från en annan privatperson, på mitt står bara namn och har idag mottagit osv osv och har det gått några år hur enkelt är det då att hitta den säljaren ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 21 September , 2006 I och med den nya God tro lagen så spelar det ingen roll hur mycket man kollar upp, visar det sig senare att säljaren inte hade rätt att sälja båten/motorn och den rätta ägaren dyker upp så har han rätt att få tillbaka den. http://www.polisen.se/inter/nodeid=21431&pageversion=1.html&articleid=53904 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayline6 0 Postad 21 September , 2006 Det kanske inte skulle vara så dumt med ett liknade ägarbevis som på bil? Men inte med någon följd på någon båtskatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 21 September , 2006 Kanske skulle ett register med skatt ha många fördelar , inte minst ut stöld och senare försäljning av stulna varaór som skulle vara mycket svårare, låt oss få en skatt då eller kalla det registeringsavgift, skatten kan ju vara låg, tex så betalar jag 140 kr om året i skatt på min MC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2006 Så hr står det på stöldskyddsföreningens hemsida ang köp av begagnad båt; http://www.stoldskydd.se/Produkter/batar/beg_batar.htm Larmtjänst hemsida; https://www.larmtjanst.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser