Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
vetten

Plana toppen ?

Rekommendera Poster

Hej! Har tänkt att riva av toppen på min Suzuki 65 hk 3 cyl . Är det som med bilar att den måste planas innan återmontering. Kommer att byta topp- packningen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad e det för idiot som säger att en topp måste planas för att kunna återmontera den?

Däremot måste man kontrollera så att den är plan, är den det så e det mara att sätta tillbaka den.

Man ska alltid ha nya packningar....

Fast verkligheten stämmer inte alltid, man kan ibland spänna ner en liten skevhet....och man kan köra på en gammal packning. ÄMen om man vill slippa problem så ser man till att toppen e plan och man tar en ny packning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Vad e det för idiot som säger att en topp måste planas för att kunna återmontera den?     har någon idiot sagt detta?

själv brukar jag alltid ta ett litet skraptag på alla aluminium delar som monteras detta mot planskiva med 120-180 papper men någon planing behövs inte om allt är rakt, ang användadet av gamla packningar så är det lika dumsnålt som att använda beg sträckbult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det som med bilar att den måste planas innan återmontering.

Informationen kommer från inlägget, men vem som sagt det avslöjas inte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar onödigt att plana en topp som redan är plan....och packningen tänker jag inte ens kommentera. Det där med 120-papper på aluminium verkar lite vågat med tanke på att ytfinheten på en top ligger runt Ra 1,6 (fräst yta) ;) men jag antar att alla sätt är bra utom dom dåliga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

drar du ett tag mot planskiva med slitet 120 eller 180 papper så dels ser du att om den är plan och dels så får du bort ev packningsrester som missades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...