FredrikW 0 Postad 20 September , 2006 Läste i nya numret av ViB att Johnsons gamla 90 hk 2-taktare piskade både Evinrude 90 hk E-TEC och Johnson 90 hk 4-takt vad gäller toppfart, bränsleförbrukning (!), acceleration samt ljudnivå i det vanligaste fartregistret. Har inte utvecklingen vad gäller utombordare kommit längre? Är det enbart nya miljökrav som tvingar fram ny teknik? //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 20 September , 2006 Heja V4!!! Var faktiskt o testade én Yamaha F80-03 i nynäshamn.... Jag har idag kvar min Yamaha 90hk...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 September , 2006 Hej, Det enda jag har emot 2-takt med förgasare är att de osar en del bensin och blåryker lite vid start samt i regel är mer högljudda än modernare 2- och 4-takt. Den här Johnson 90 hk 2-takt med förgasare verkar dock vara en baddare på det mesta. Det är nog lite svårt att smälta för E-Tec och Suzuki/Johnson 4-takt fans att en gammal 2-taktare klår dem alla. Men trots allt föredrar jag 4-takt. Har haft 2-taktare förr men har 4-takt nu (Yamaha F115) och den är hyfsat bra på det mesta - ganska tyst även på högre varv, bensinsnål, lättstartad, bra drag, hyfsad lätt och framför allt bra kvalitet (har kört min i 4 säsonger utan minsta problem, utom en gång då verkstad glömde gänga på bensinfiltret ordentligt och det blev några stopp innan jag hittade felet). Kör man med alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja kan man köra en 2-takt med förgasare med bra miljösamvete. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 September , 2006 Först! Jag har inte läst artikeln som det hänvisas till! Man kan väl alltid hitta vissa förutsättningar då en gammal 2taktare kan slå ut en modernare motor! Men generellt tror jag inte en sekund på att dom är miljövänligare än en mordenare E-tec eller en 4-taktare! Det finns många parametrar att ta hänsyn till om man ska göra en seriös utvärdering ... frågan är om ViB har dom resurserna att göra en fullvärdig test? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 23 September , 2006 En liten tanke... kör man utan katalysator på land kör man en gammal skitgris till bil. Tänk va låga krav man har på sjön, igen skulle godkänna en B21 med en förgasare på land. Så att man är miljövän bara för man har en fyrtaktare är en gåta. om jag kör upp 20 liter bensin i min tvåtaktare och du kör upp 200 liter i din fyrtaktare, vem är då mest gris? ViB skrev flertal gånger att skitgrisen miljöboven etc. Så om man skulle köpa motor efter testen har man inte missat att det är en miljögris. Det som skrämmer är ju att en sån gammal maskin forfarande är med på banan. Dvs utvecklingen går rätt långsamt ändå. Köper man ex biologisk olja i storförpackning (12l) så får man ner liter pris ordenligt. Så gör man iaf nåt för miljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 23 September , 2006 Köper man biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja i storförpacknig typ 12L förpackning går liter priset ned rejält. Kan halveras faktiskt. Så alla kan göra nåt för miljön. Dessutom ryker o osar det mindre med sådan olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 23 September , 2006 Men du. Läs det du citerar en gång till. Där står väl inget om att 2-taktaren är miljövänligare! Tvärtom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 23 September , 2006 Vansinnig feluppfattning, det hjälper inte mycvket med bara miljövänligare olja. 2-taktare skitar ned miljön mer än 4-taktare! Läs utredning http://www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran-testet.htm Även direktinsprutad 2-taktare är sämre för miljön Läs gärna mitt offensiva inlägg Avveckla alla 2-taktare NU http://www.maringuiden.se/forum/;thread=55199&highlight=miljö Kort citat från en läsvärd rapport som finns med i mina tidgare inlägg för den som inte orkar läsa allt. Tvåtaktaren är den äldsta motortypen. Fram till 80-talet fanns den i stort sett i ensamt majestät i svenska vatten. Den är billig, lätt, stark och har fruktansvärt dåliga avgasvärden, 25 procent av bensinen går rakt ut i vattnet. Antag att det vore en insjö som vi använder vattnet som dricksvatten. Då kan man förstå hur vansinnigt det är. För de som undrar, Nej jag är inte miljöpartist, man kan bry som om miljön oavsett politiskt ställningstagande. Ok för de som sett att jag åker med en gammal V6:a. Den är av typen lågemmision men jag hade varit ännu mer nöjd om det funnits katalysator på den. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
B400 0 Postad 24 September , 2006 Det är heller ingen som påstår att 2takt skulle va renare... JAG skrev att man gör iaf nåt för miljön om man kör på biologisk olja. Avvekla alla 2-taktare NU. varför det??, gör den bara så den klarar miljökraven!! Även direktinsprutad 2-taktare är sämre för miljön Va grundar du det på? SNF`s test?? Va säger du om detta då? Evinrude E-Tec 40, 50, 60, 75 and 90 meet or exceed the following emissions standards: USA EPA 2006 CARB 2008(3 Star) EU 2005/ 2006 Honda EFI 4 strokes: USA EPA 2006 Carb 2008 Do not meet EU2005/2006 Ganska tänkvärt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 24 September , 2006 Men varför överhuvudtaget släppa ut någon olja alls? Den olja en fyrtaktare förbrukar är minimal och där är förbrukningen årliga oljebytet vilket lämnas till återvinning. De flesta vet också att bränsleförbrukningen är betydligt högre i en tvåtakrare (gamla modellen) och denna bensin hamnar i naturen. Gamla Saab och DKW med 2-taktare. Ni som är gamla nog minns hur de stank och skitade ned miljön. Avveckla alla gamla 2-taktar omedelbart! /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 24 September , 2006 Intressant!Har du en länk till källan som du citerar ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 25 September , 2006 Det pratas en hel del om bullernivåer ihop med miljöfrågor när det gäller båtmotorer. Hela det resonemanget är helkorkat anser jag. På de flesta båtmotorerna går avgaserna helt odämpat rakt ner i vattnet. Ljudet transporteras mångdubbelt längre under vattnet och en stor del av marina livet både navigerar, kommunicerar och jagar akustiskt. Hela bullerfrågan tror jag mer handlar om hur människor upplever en motor snarare än miljön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 26 September , 2006 Hej! Jag har hört att man vill förbjuda 2-taktarna i den sjön vi har vår båt. Så jag får hoppas att de läser testet i vib. Jag skall inte sticka under stolen med att även jag skulle villa ha en fyrtaktare, men jag har inga 80-90 tusen att spendera på ny motor som går ca:50 timmar varje säsong. Jag tror att det är en kostnads fråga helt enkelt som med det mesta när det kommer till miljön, Alla har inte råd att byta till miljövänliga alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser