Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Kenneth_S

Prishjälp om Nimbus 26 -74...

Rekommendera Poster

Jag har fått nys om en Nimbus 26, årsmodell -74, de skall ha 150000 för den. Någon av er som har någon uppfattning om detta pris... bra eller dåligt? Hur är Nimbus 26 i den årsklassen att köra? Jag vet att den har rak axel, och det borgar ju för att det kan vara hyggligt svårt att backa med den, men övrig körning? I lugn sjö, Gropig sjö, motsjö, medsjö, köregenskaper i låga farter respektive höga farter (om man nu kan tala om höga farter vid 17 knop)? Denna jag talar om marschar 12 - 13 knop, och maxar 17... det sitter en VP BB170 i den... är det ett bra alternativ för den båten?

Jag är övertygad om att det finns en hel drös med Nimbus-ägare som har erfarenhet av denna båttyp... dela med er, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sida, finns det mesta där att jag kan fråga rätt folk där. Tackar för detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Nimnus 26 är en tidlös klassiker som är att betrakta som att ha pengarna på banken. Dvs minst pengarna tillbaka vid såld båt.

Rent generellt kan sägas att båten brukar ligga mellan 160-220 000 beroende på skick och motor.

150 000 kr är klart lägre pris, men där speglas också det faktum att du har bensinmotor i den båt du pratar om. Jag skulle inte köpa en bensinare i en sådan båt. Törstig, brandfarlig och avsevärt sämre andrahansvärde.

Allt beror på din ekonomi. Vanligtvis hade 26.an i dessa år en md 21.a diesel. Jag vet, det går inte undan ...du får nöja dig med 8 knop.

Men bättre i långa loppet är det.

Har du lite mer pengar att spendera så köp en som har en större diesel, tex md 40 eller dyl. Finns dessa pengar så kan du dessutom satsa på en sen 70-talare alt tidig 80-talare så får du dessutom aluminiumramar runt fönstren.

Kom ihåg att båtens skick är viktigt, MEN....det är motorn som oftast avgör priset. Ett ev motorbyte blir mycket kostsamt, och är svårt räkna hem.

Summa sumarum

Jag skulle inte välja denna båt med bensinmotor.

mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...